Vásárhelyen vizsgáznának
a tanulóvezetők A
felügyelet egyelőre ellenzi
Ajánlja a cikket?
| 2006-01-26 |
Lehessen
forgalmi vizsgát tenni Hódmezővásárhelyen – kérik évek óta a
tanulóvezetők és a velük foglalkozó oktatók, autósiskolák. A
városban 1992-ben szűnt meg ez a lehetőség, a szakma most az
önkormányzat segítségét kéri, érvelésük szerint Szentesről,
Csongrádról sem kellene Szegedre utazni ezért. A közgyűlés várhatóan
támogatja a törekvést, a megyei közlekedési felügyelet szerint
azonban a város nem alkalmas forgalmi vizsgahelynek, nincsenek meg a
szükséges feltételek.
Gyakorlás a vásárhelyi rutinpályán. A vizsga
helyszíne miatt Szegeden is gyakorolnak. tó: Tésik
Attila
Időt és pénzt spórolnának meg
a vásárhelyi és a környékbeli, valamint a megye északi településein
lakó tanulóvezetők, ha a kisebbik megyei jogú városban is
letehetnének a forgalmi vizsgát. Így nem kellene átjárniuk Szegedre.
Az elmúlt években azért harcoltak, lobbiztak a vásárhelyi
autósiskolák, hogy Vásárhelyen legyen párhuzamos közlekedés, miután
szerintük csak ez a forgalmi szituáció hiányzott ahhoz, hogy a város
megfeleljen a vizsgáztatás követelményeinek – magyarázta Janecskó
Erika, az egyik helybeli autósiskola vezetője. A laktanya előtti
négysávos szakasz kiépítésével már a párhuzamos közlekedés is
gyakorolható.
Vásárhelyen és a környező településeken évente
két-kétezer tanulóvezetőnek jelentene könnyebbséget, ha nem a
megyeszékhelyen kellene vizsgázni – mondta az autósiskola vezetője.
A legutóbbi közgyűlésen Grezsa István települési képviselő
vetette fel a témát, miután azonban félbeszakadt az ülés, pénteken
tárgyalják a városatyák.
Az előírt kötelező 30 órából
általában minimum 17-et vezetnek Szegeden a tanulóvezetők.
Alkalmanként két órát közlekednek a megyeszékhelyen, ahová legalább
két tanulóval kell átmenni. Amíg az egyik vezet, addig a másik
figyel ugyan, de mégis pluszórákat veszteget el. A tanuló egész
délelőttje rámegy a vezetésre, ami diákok esetében különösen nagy
probléma – jegyezte meg Janecskó Erika. Hozzátéve: ezért náluk
csakis délután autózhatnak az iskolások. Erika szerint kétségtelen,
hogy előnye és hátránya is van a szegedi vizsgázásnak. Bár
megtanulják a villamosra vagy a trolira vonatkozó szabályokat
alkalmazni, a kerékpáros-forgalom ott nem igazán számottevő.
Ugyanakkor Vásárhely, ahol élnek, biciklis város.
Orosházán is
vizsgázhatnak
A vásárhelyi autóiskola vezetői,
oktatói egyébként azt is érdekesnek találják, hogy a 30
kilométerrel távolabbi Orosházán lehet forgalmi vizsgát tenni.
Pedig a Békés megyei város kisebb, mint Hódmezővásárhely, s
nem is igazán forgalmas. Más megyei jogú városban, például
Sopronban sem kell a megyeszékhelyre menni forgalmi vizsgára.
Mint egy ottani autósiskolától megtudtuk, a hűség városában
évtizedek óta helyben bizonyíthatják a tanulók, hogy
megállják-e a helyüket az utakon. Igaz, ebben a városban
jelentős az átmenő forgalom.
–
Vásárhelyen is le lehet forgalomban vezetni a kötelező óraszámot, de
akkor a tanuló nem tud majd levizsgázni Szegeden – állapította meg
Kovács Péter oktató, aki tanítványával éppen a városi, piac mögötti
rutinpályán gyakorolt. A fiatalember szerint is megkönnyítené a
tanulóvezetők dolgát, ha nem csak rutinból vizsgázhatnának helyben.
Bár Égető Imre eddig még csak a rutinpályán gyakorolt, s nem
vezetett Szegeden, mégis úgy vélte, a megyeszékhelyen nehezebb lesz
levizsgázni, mint Vásárhelyen. Persze nincs választás, át kell
járnia Szegedre, s legfeljebb mikor a társa vezet majd, megpróbál
tanulni a hibáiból.
– A vásárhelyi vizsgáztatási lehetőség
1992-ben szűnt meg, miután egy jogszabály a forgalom nagyságát
szabta meg feltételként. A város akkor sem, s most sem felel meg az
előírásoknak – állapította meg Balló Zoltán, a megyei közlekedési
felügyelet igazgatója. – Érdemi közlekedési szituációkat kell a
tanulóknak gyakorolniuk, s Vásárhelyen nincsenek meg azok a
körülmények, melyek ehhez szükségesek.
Felvetettük, hogy
immár van párhuzamos közlekedés is Vásárhelyen, Balló Zoltán
azonnal visszakérdezett: vajon ott mekkora a forgalom? A
közlekedési felügyeletnél egyébként vizsgálták a vidéki autósiskolák
tanulóinak eredményességét, s kiderült: ők sikeresebben szerepeltek
a vizsgákon, mint a megyeszékhelyen élő társaik. A vidékiek
nincsenek hátrányos helyzetben amiatt, hogy Szegedre kell járniuk,
sőt jobban megtanulnak vezetni – vélte az igazgató.