Vásárhelyen vizsgáznának a tanulóvezetők
A felügyelet egyelőre ellenzi

Ajánlja a cikket? A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
| 2006-01-26 |

Lehessen forgalmi vizsgát tenni Hódmezővásárhelyen – kérik évek óta a tanulóvezetők és a velük foglalkozó oktatók, autósiskolák. A városban 1992-ben szűnt meg ez a lehetőség, a szakma most az önkormányzat segítségét kéri, érvelésük szerint Szentesről, Csongrádról sem kellene Szegedre utazni ezért. A közgyűlés várhatóan támogatja a törekvést, a megyei közlekedési felügyelet szerint azonban a város nem alkalmas forgalmi vizsgahelynek, nincsenek meg a szükséges feltételek.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Gyakorlás a vásárhelyi rutinpályán. A vizsga helyszíne miatt Szegeden is gyakorolnak. tó: Tésik Attila
Időt és pénzt spórolnának meg a vásárhelyi és a környékbeli, valamint a megye északi településein lakó tanulóvezetők, ha a kisebbik megyei jogú városban is letehetnének a forgalmi vizsgát. Így nem kellene átjárniuk Szegedre. Az elmúlt években azért harcoltak, lobbiztak a vásárhelyi autósiskolák, hogy Vásárhelyen legyen párhuzamos közlekedés, miután szerintük csak ez a forgalmi szituáció hiányzott ahhoz, hogy a város megfeleljen a vizsgáztatás követelményeinek – magyarázta Janecskó Erika, az egyik helybeli autósiskola vezetője. A laktanya előtti négysávos szakasz kiépítésével már a párhuzamos közlekedés is gyakorolható.

Vásárhelyen és a környező településeken évente két-kétezer tanulóvezetőnek jelentene könnyebbséget, ha nem a megyeszékhelyen kellene vizsgázni – mondta az autósiskola vezetője.

A legutóbbi közgyűlésen Grezsa István települési képviselő vetette fel a témát, miután azonban félbeszakadt az ülés, pénteken tárgyalják a városatyák.

Az előírt kötelező 30 órából általában minimum 17-et vezetnek Szegeden a tanulóvezetők. Alkalmanként két órát közlekednek a megyeszékhelyen, ahová legalább két tanulóval kell átmenni. Amíg az egyik vezet, addig a másik figyel ugyan, de mégis pluszórákat veszteget el. A tanuló egész délelőttje rámegy a vezetésre, ami diákok esetében különösen nagy probléma – jegyezte meg Janecskó Erika. Hozzátéve: ezért náluk csakis délután autózhatnak az iskolások. Erika szerint kétségtelen, hogy előnye és hátránya is van a szegedi vizsgázásnak. Bár megtanulják a villamosra vagy a trolira vonatkozó szabályokat alkalmazni, a kerékpáros-forgalom ott nem igazán számottevő. Ugyanakkor Vásárhely, ahol élnek, biciklis város.

Orosházán is vizsgázhatnak

A vásárhelyi autóiskola vezetői, oktatói egyébként azt is érdekesnek találják, hogy a 30 kilométerrel távolabbi Orosházán lehet forgalmi vizsgát tenni. Pedig a Békés megyei város kisebb, mint Hódmezővásárhely, s nem is igazán forgalmas.
Más megyei jogú városban, például Sopronban sem kell a megyeszékhelyre menni forgalmi vizsgára. Mint egy ottani autósiskolától megtudtuk, a hűség városában évtizedek óta helyben bizonyíthatják a tanulók, hogy megállják-e a helyüket az utakon. Igaz, ebben a városban jelentős az átmenő forgalom.

– Vásárhelyen is le lehet forgalomban vezetni a kötelező óraszámot, de akkor a tanuló nem tud majd levizsgázni Szegeden – állapította meg Kovács Péter oktató, aki tanítványával éppen a városi, piac mögötti rutinpályán gyakorolt. A fiatalember szerint is megkönnyítené a tanulóvezetők dolgát, ha nem csak rutinból vizsgázhatnának helyben. Bár Égető Imre eddig még csak a rutinpályán gyakorolt, s nem vezetett Szegeden, mégis úgy vélte, a megyeszékhelyen nehezebb lesz levizsgázni, mint Vásárhelyen. Persze nincs választás, át kell járnia Szegedre, s legfeljebb mikor a társa vezet majd, megpróbál tanulni a hibáiból.

– A vásárhelyi vizsgáztatási lehetőség 1992-ben szűnt meg, miután egy jogszabály a forgalom nagyságát szabta meg feltételként. A város akkor sem, s most sem felel meg az előírásoknak – állapította meg Balló Zoltán, a megyei közlekedési felügyelet igazgatója. – Érdemi közlekedési szituációkat kell a tanulóknak gyakorolniuk, s Vásárhelyen nincsenek meg azok a körülmények, melyek ehhez szükségesek.

Felvetettük, hogy immár van párhuzamos közlekedés is Vásárhelyen,
Balló Zoltán azonnal visszakérdezett: vajon ott mekkora a forgalom?
A közlekedési felügyeletnél egyébként vizsgálták a vidéki autósiskolák tanulóinak eredményességét, s kiderült: ők sikeresebben szerepeltek a vizsgákon, mint a megyeszékhelyen élő társaik. A vidékiek nincsenek hátrányos helyzetben amiatt, hogy Szegedre kell járniuk, sőt jobban megtanulnak vezetni – vélte az igazgató.


Továbbá:
Fegyelmi Borzi Mártának
Mártélyon tilos a korcsolyázás
Bízik az elnök a megyei győzelemben
Senkinek sem kell a derekegyházi patika
Orbán: Radikális béremelést!