|
 |
Számítógépes animáció meséli el a
tananyagot. Fotó: Blahó
Gabriella | Leleményes megoldások
születnek színpompás kivitelben a szentesi Koszta József Általános
Iskola számítógépes termében. A gyerekek számára adott a feladat,
amely szerint meséket, történelmi legendákat vagy a tudományos,
művészeti élet jeles személyiségeinek fontos pillanatait kell
elmondaniuk az animáció nyelvén. A programot a városban először
ebben az intézményben vezették be, s azóta versenyeket is rendeznek
a helyi és környékbeli diákok számára.
– A számítógépes
szerkesztés során az informatika világában egyre bátrabban
barangolnak diákjaink – mondja Lucza László tanár. Miközben készül a
film, a gyermek ismereteket szerez, hiszen elmélyed az adott
témában. Így Mátyás királyról, Szent Imre hercegről születnek
filmek, de látható néhány kockán az is, István hogyan győzi le
Koppányt. A diákok számára nagyon vonzó feladat a gép segítségével
megrajzolni, hogyan eshetett Newton fejére az alma, s hogy
Arkhimédész törvénye a kád vízről miként is néz ki
színesben.
Almási Jánosné igazgató elmondta lapunknak, hogy a
tanulásnak ennek a fajtája olyan népszerű lett a diákjaik körében,
hogy nyilvánvalóvá vált: be kell mutatni a Comenius Logo-programot,
s játékos verseny keretében találkozóra hívni más iskolák diákjait.
Mihály Eszter rajz szakos tanárnő fontosnak tartja, hogy a gyerekek
együtt, csapatban dolgoznak. A rajz és a számítástechnika, mint a
feldolgozás módszere egybefonódik, közben gyarapszik a tárgyi
tudás.
A nyolcadikos Kánvási Bence és Molnár Imre például a
számítógép keletkezésének történetét dolgozta fel – maguk
rögzítették a saját hangjukon az információkat. A beszélőprogram
alapján akár tanítani is lehetne – állítja Lucza László. Gundl Dávid
hasonlóképpen tartalmas anyagot készített Neumann János életéről,
míg a lányok a délutáni szakkörökön a természeti témák iránt éreznek
erősebb vonzalmat: az ő filmjükben bimbózik, elnyílik a virág,
termést hoz és levelet hullat a fa. A rajztanárnő szerint az oktatás
nem pusztán annyit jelent, amennyit első hallásra a kifejezés takar,
hiszen a gyermekek térszemléletét, fogalomalkotását, képekben való
gondolkodását erősíti.
A Szentes neves festőjéről elnevezett
iskolában négy-öt tanár foglalkozik ily módon a gyerekekkel egy-egy
délutáni órában – a suliban van egy „kemény mag", a fiúk és lányok
végigjárják a szakköröket, és lelkesen bontakoztatják a
kreativitásukat.
|