|
Száz éve változatlan a
tempó A Szentest és Orosházát összekötő vonalat
ünnepelték
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2006-01-09 |
Blahó Gabriella |
| |
|
Száz
éve épült meg a Szentest és Orosházát összekötő vasútvonal, az akkor
nagyon korszerűnek számító vonat óránként negyven kilométeres
sebességgel haladt. Azóta nem változott a tempó: a pálya állapota
miatt ma is negyvennel közlekedik a szerelvény. A vasút barátai az
évfordulót ünnepelve nosztalgiavonatot indítottak szombaton délelőtt
a szentesi állomásról.
|
|
|
|
A szerelvény belseje az elmúlt század húszas
éveinek hangulatát idézi. Fotó: Vidovics
Ferenc | Az 1928-as gyártású Ganz BC
motorvonat menetrend szerint indult el szombaton délelőtt a szentesi
vasútállomásról, a múltat idéző, korhű ruhába öltözött vasutasokkal.
A Szentes és Orosháza közötti vonal századik születésnapját
ünnepelték – az alkalomra a Kurca-parti város önkormányzata
emléktáblát állíttatott a váróteremben. Szirbik Imre polgármester –
mielőtt maga is felszállt volna a nosztalgiavonatra – emlékeztetette
az ünneplőket arra, hogy a negyven kilométeres szakasz átadása után
új lehetőség nyílt meg a környékbeli településen élők számára, akik
a heti piacokra, vásárokra utaztak. Alig egy év alatt épült meg a
sínpár a két város között, s száz év elteltével ma már azért kell
küzdeni, hogy a vonal megmaradjon, az itt dolgozóknak biztos
kenyeret adjon. Ehhez kívánt sok erőt és kitartást a polgármester,
miután a forgalmista jelt adott az indulásra.
Szentestől
távolodva, tíz kilométeren át viszonylag jól haladt a vonat, az azt
követő szakaszon viszont érezhető a hullámzás. Bede András
pályamester – akit a vasutasok fanatikusként említenek, ha a pálya
és a közlekedés megtartásáért folytatott harcról van szó – azt
mondja, a menet közbeni hintázást, némi zötykölődést azért érzi az
utas, mert a sínkötések kikoptak az idők folyamán. Bede András
mérföldkőnek tekinti, hogy 1997-ben sikerült magakadályozni a vonal
megszüntetését, szerinte a magyar vasúttársaság képviselőit végül az
győzte meg, hogy ezen a vonalon nem csökken drasztikusan az
utaslétszám, különösen a fábiániak és a gádorosiak használják a
járatot. A pályamester kifogyhatatlan a történetekből, s elmondta:
nincs még egy olyan vonal az országban, ahol az állomásépület
nélküli megállóhelyeken a vasutasok menetrendet függesztettek volna
ki. Így Dónáton és Pusztatemplomban is olvasható, mikor érkezik,
mikor indul onnan a vonat.
|
A szentesi állomásról indult a
nosztalgiavonat. Fotó: Vidovics
Ferenc | A gyártás technológiájának
magas színvonaláról üzen az a tény – mondja a pályamester –, hogy a
sínek száz év alatt mindössze három millimétert koptak. A remélt
felújítás és korszerűsítés leghamarabb 2008-ban következhet. A
szerelvény sebessége azonban az elmúlt évszázadban mit sem
változott: a vonat ma is negyvennel halad a pályán.
A
nosztalgiajáraton barátként, ismerősként és munkatársként utazók
csak a vasútról beszélgettek, kiderült, hogy 1972-ben szűnt meg az
árpádhalmi vonal, ami Fábiánsebestyéntől vezetett a kis faluba. A
gádorosi Sánta János 1966 óta dolgozik ezen a vonalon vasútépítőként
és karbantartóként – minden követ ismer. Az idős férfi azt állítja,
hogy nem nehéz a munkája.
A sínek közül a legrégebbi 1874-ben
készült – a pálya igazi működő múzeum a két város között. A
nosztalgiajáratnak híre ment – számtalan vasútrajongó érkezett erre
az alkalomra Szentesre az ország minden részéből, hogy az utazás
folyamán képeket készítsen a gyűjteményébe. Különös látvány volt a
fábiáni állomáson a közel harminc fényképész szemben a
vonattal.
A település önkormányzata szintén emléktáblát
avatott az állomásépület falán. Faragó Ferenc alpolgármester
elmondta, szinte a vasút megépülésével egy időben alakult ki, vett
óriási lendületet a község fejlődése, ekkor érkezett meg a
telefonvonal is. A falubeliek használják valamennyi járatot –
korábban a fiatalok közül nagyon sokan az esti hatosnál gyűltek
össze, ismerkedtek, szerveződtek a találkák.
Farkas Sándor
országgyűlési képviselő Gádorostól Fábiánsebestyénig utazott a
nosztalgiajáraton, a százéves pálya ünneplésének napján azt kívánta,
hogy még legalább száz évig járjon erre a vonat. A
keresztényszocialista szakszervezet mint civil egyesület
szervezésében létrejött ünnep nagy élményt nyújtott a vasút
barátainak, akik kályhával fűtött szerelvényen kocsikáztak.
A
vonat ezúttal késett – a táblaavatók miatt.
|
|
|
|
|
Továbbá: Tesco-járat indul Szentesen is Nagyvárosiasodik, gyarapodik Szentes Egymillió forintos vízdíj Fábiánon Az új év első csongrádi babája, Levente Szentesen
született Egészségügyi intézményekben csak az udvaron lehet füstölni
| |