|
A közönség nem borzadt
Szentesen
Szabó Csaba organista és bánatkertész
kiállítása
|
|
|
Ajánlja a cikket? 
 |
|
| 2005-12-07 |
Blahó Gabriella |
| |
 |
 A
szentesi Szabó Csaba állati maradványokból formálta meg a
Megfeszítettet új kiállítására. A református egyház földszinti
termében a minap sötétedés után értelmezte a tárlatot az író, aki
szerint Szabó nem egészen normális. A látogatók mosolyogva nézték az
alkotásokat, hiába kérték tőlük, hogy borzadjanak.
 |
|
 |
Jézus teste és a kereszt bármiből is
készül el, az üzenet az eredeti marad: a megváltás. Szabó Csaba első
pillantásra profán módon nyúl a kereszthez, mert a Mestert állati
maradványokból építi fel. Így készült el legújabb sorozata is, a kéz
helyén madártollakat szerepeltető alkotás a Szállani, szállani címet
kapta, míg a kéz helyén madárkarommal kiegészített szoborszerű kép a
Karma címet viseli. Cserna-Szabó András író szerint az alkotó nem
egészen normális, viszont nyitott, és szembenéz a halállal. A
beavatottság szintjén beszél arról, amiről nem merünk, mert félünk –
őt már semmivel nem lehet megijeszteni. A halált nem lehet legyőzni
– mondja Cserna – legfeljebb egálra lehet kihozni a meccset.
Szerinte ebben nagy Szabó Csaba, aki kilencéves Áron fiának a
kerékpáron tekerve rendszerint Hamvas Bélát magyarázza.
Az
író megnyitója előtt a nem sokkal fiatalabb Cserna-Szabó Endre
Örkény István Halhatatlanság című egypercesét olvasta fel.
A
tárlatmegnyitón elhangzott még: Szabó Csabát a befejezett múlt
érdekli, ő már a határon túl van, ahol első olvasatra minden
mindegynek látszik. Ezért is nevezi magát helótának, jogfosztott
rabszolgának és bánatkertésznek. A teremben halálközeli hangulat
volt, az ismerős tárlatlátogatók azonban mosolyogva nézték az
alkotásokat, hiába kérte az író, hogy borzadjanak.
Vass
Sándor Gergely koreográfus performance-ával a megnyitón még
megjáratta a közönséget a mélyben, a szabadkai Kucsov Borisz pedig
elszavalta József Attila Elmaradt ölelés miatt című költeményét: ez
volt az utolsó lökés.
|
 |
|
|
 |
| |