|
Szentesi koreográfus műve a budapesti Trafóban
Vass Sándor Gergely, a diplomázott
képzeletjátékos
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-11-03 |
Blahó Gabriella |
| |
 |
 A budapesti
Trafóban bemutatott Asszonyok éneke című munkájában szerinte is
nézhetőt alkotott Vass Sándor Gergely, a Szentesről indult
koreográfus. A vizsgakoncert a kritikusok szerint kiválóan sikerült.
A diploma megszerzése Vass szerint azt jelzi, hogy komolyan vette az
eddig vezető utat. Merthogy ő egyébként „szabadságélményekben utazó
képzeletjátékos".
 |
|
 |
 |
A budapesti modern táncszínházban mutatták
be a Liszt zenéjére komponált művet. Fotó: Vidovics
Ferenc | A Magyar Táncművészeti
Főiskola hallgatói számára a diplomaosztás előtti utolsó felvonás
egy előadás, szaknyelven vizsgakoncert a Trafóban. A modern tánc
hazai otthonában nemrég színre vitt darab három alkotó nevéhez
fűződik. Vass Sándor Gergely az Operaház, a Pécsi Balett és más
együttesek táncosainak írt koreográfiájában egy szépen értelmezhető
történetet mondott el. Az Asszonyok énekében a férfiak elhagyják a
nőket, a tánc férfias alapmotívumait előbb a férfiak, távozásuk után
a nők mutatják be. Az átalakulás elemeiben megmutatkozik az
esztétikai szépség, a harmónia és a térformák lazán könnyű
értelmezése – Vass Sándor Gergely képzelete szerint. A
harmincnyolc esztendős koreográfust korábban erőteljes élmények
érték Hollandiában, ahol ösztöndíjas volt.
– Sokan féltettek
attól, hogy beleszaladok valami kortárs őrületbe, belecsúszok a
nonfiguratív megfogalmazásba, minimalista leszek, a legkevesebb
szintjén mondom majd el, amit gondolok – fogalmazott. Nem így lett,
mert értelmezhető darabot készített a szentesi születésű világjáró,
aki a városban a nyári színház közönsége előtt is bemutatta
rendezését. A Liszt Ferenc Magyar rapszódiáira alkotott darab itt is
sikert aratott. Vass Sándor Gergely a gyökereiről szólva azt mondta:
– Szentesen születtem, hogy hova nőttem ki, helyben meghatározni
nem tudom, hiszen ott érzem jól magam, ahol éppen megvalósulok.
Nincs időm megvárni, hogy vidéken létrejöjjön egy társulat, ezért
vagyok ott, ahol a kultúra által kínált lehetőségek közül a
legizgalmasabbat és a leginkább hozzám illőt választhatom.
A
szabad pálya állomásai: a budapesti szereplések mellett
musicalrendezés Spanyolországban, klipforgatás a vasút környékén, és
tanítás több városban. A képzeletjátékos azt mondja, egy könnyűzenei
rövidfilm forgatásán – melyhez tőle koreográfiát kértek –, végül
rendezővé lépett elő, mert a zene benne nemcsak mozgássort, hanem
képsort is előhívott. A klipet mint szép szerelmes dalt, hamarosan
láthatjuk, mert egészen biztosan elkészül.
Mint mondja,
eddigi pályáján elsősorban tanított és mások által rendezett
darabban szerepelt. Egy ideje azonban „esszenciálisan gyűlik" a
mondanivalója, amit maga akar megrendezni. – Magamnak teremtem az
élményeimet, mindig lennie kell valaminek, különben megőrülök –
vallja magáról.
|
 |
|
|
 |
| |