|
Gépmatuzsálemek
A Bulldogot is kedveli a szentesi Debreczeni
József
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-11-03 |
Balázsi Irén |
| |
 |
 A gépészet
megszállottja a szentesi Debreczeni József, aki akár az ország másik
végébe, de még külföldre is képes elmenni egy-egy ócskavasért. A
harmincesztendős fiatal embernek mintegy harminc mezőgazdasági gépe
sorakozik az udvarban, s mire mindegyiket rendbe hozza, ő betölti a
hetvenedik életévét is.
 |
|
 |
 |
A leletmentés a hobbija Debreczeni
Józsefnek. Fotó: Tésik Attila | Könnyű
megtalálni a szentesi Debreczeni Józsefék házát a Garázs-dűlőben,
hiszen már messziről feltűnik egy öreg masina, szemközt vele pedig
mindenféle rozsdás alkatrész. A műhelyben és az udvaron a laikus
számára ócskavasak tömege, ezernyi mütyür, amelyekről a gazdája
ránézésre megmondja, hogy milyen mezőgazdasági gépben volt egykoron,
és mi a rendeltetése. Hiába no, a kisujjában van a gépészet a
harmincéves férfinak, aki már gyerekkorában vezette a traktort
odahaza. A Zsoldos Ferenc Szakközépiskolában aztán kitanulta a
dízelmozdony-szerelő és a közlekedési gépszerelő szakmát, s ezeket a
mesterségeket a MÁV motorgarázsánál művelte is 14 évig. A mostani
szenvedélyének egyébként már ott is hódolhatott, régi motorkocsikat
restaurált ugyanis a később szakoktatóként is dolgozó
József.
Az utóbbi időkben a mezőgazdasági gépek jelentik
számára a kihívást, s ezek annyira kitöltik a mindennapjait, hogy
megszállottnak is nevezhetjük Debreczeni Józsefet. Képes elmenni
egy-egy matuzsálemért az ország másik végébe, de még külföldre is.
Az üzemképtelen traktort aztán addig bütyköli, amíg munkagép nem
lesz belőle. Ott van például a Lanz Bulldog, amelynek az a
története, hogy az 1952-es foci világbajnokságon elszenvedett
vereségünkért kárpótolták ilyenekkel a németek hazánkat.
A
Bulldogból 300 darab került akkoriban Magyarországra. Józsi
traktorja romokban volt, amikor megszerezte. Sokat dolgozott rajta,
mire úgy megjavította, hogy egy pöccentésre indul. Némelyik öreg
masina bizony feladja a leckét, ám ő úgy van vele: ember készítette
azt is, s egy másik ember, ha gondolkodik, előbb-utóbb képes
megjavítani. Ám ő annyira belefeledkezik a bütykölésbe, hogy akár
hajnali háromig is a műhelyben tesz-vesz. Aztán alszik pár órát, s
ott tüsténkedik megint a gépek körül. Azt mondja, hogy nem jár
kocsmába, nem játékgépezik, neki ez jelenti a
szórakozást.
Bárki rásütheti a bélyeget a fiatal emberre,
hogy bogaras, sokkal jobban illik rá azonban az agrárműszaki
leletmentő titulus. Mindenesetre bőven van még mit megmentenie az
utókornak, hiszen legalább harminc roncs van szerte az udvaron.
Amúgy költséges hobbi ez, ha azt vesszük, hogy a traktorhoz egyetlen
új gumi belekerül vagy ötvenezer forintba. No meg persze az idő is
pénz, némelyik matuzsálem helyrehozásához kell ezer munkaóra is.
Amúgy nemcsak német traktorok vannak a birtokában, hanem amerikai
is, és a Vörös Csillag Traktorgyárnak a masinája úgyszintén. A
legrégibb darab különben még 1920-ban készült Amerikában. Debreczeni
József úgy jellemzi a régi gépeket, hogy műszakilag többet tudnak,
mint a modern traktorok. Nem is szólva arról, hogy az ő
ötvenesztendős Lanz Bulldogja ma is kimegy szántani az
ekével.
Józsi szerint a fogyasztói társadalom természete
olyan, hogy el kell dobni az elhasználódott gépet, és újat kell
venni helyette. Ő mindenesetre nem válna meg egyetlen traktorjától
sem, sőt már azt is kiszámolta, hogy hetvenéves lesz, amikorra
valamennyit megreparálja.
|
 |
|
|
 |
| |