|
Kevés lehet a megye öt autóbontója
Elsejétől átvételi igazolást kell adni a roncsok
után
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-09-14 |
Bíró Dániel |
| |
 |
 E hónaptól csak
a hulladékkezelési engedéllyel rendelkező autóbontó igazolásával
lehet kivonni a forgalomból az elhasználódott kocsikat. Évi 4800
roncsot vehet át Szeged, Vásárhely és Csongrád öt bontója, a megyei
közlekedésfelügyelet szerint azonban ez az engedélyezett keret kevés
lehet, ráadásul a makóiaknak és a szentesieknek messzire kell
szállítaniuk a kiszolgált autókat.
 |
|
 |
Újabb kiskaput csukott be az állam a
gépjármű-tulajdonosok előtt azzal, hogy szeptember elsejétől már nem
lehet engedélyt kérni a forgalomból kivont gépkocsi otthoni
tárolására. Eddig ugyanis az autósok előszeretettel választották azt
a megoldást, hogy kertjükben vagy az utcán hagyták elhasználódott
járművüket. Azt azonban figyelmen kívül hagyták, hogy az
okmányirodától kapott jóváhagyás csak a szakszerű otthoni tárolásra
vonatkozott: szétszerelni, alkatrészenként eladni viszont nem
lehetett az autót. Akik otthon helyezték el roncsaikat, számíthatnak
a közlekedésfelügyelet ellenőrzésére.
A hónap elején életbe
lépett szabályozás szerint csak hulladékkezelési engedéllyel
rendelkező bontó adhat ki átvételi igazolást a roncsról, s a
tulajdonos gépkocsiját csak ennek bemutatása után vonja ki a
forgalomból az illetékes okmányiroda. A bontó üzemeltetőjének ki
kell vágnia az autó alvázszámát, amit a közlekedésfelügyelet
ellenőriz, és csak ezután kezdődhet meg a használhatatlan
alkatrészek megsemmisítése. Ha veszélyes anyagot tartalmazó
alkatrész – váltó, motor, akkumulátor – hiányzik a beadott járműből,
a bontó akkor is átvételi díjat számol föl érte.
A
hozzáértők szerint a tulajdonosok részéről hiábavaló próbálkozás az
alvázszám kivágása, a hivatalos nyilvántartásban ugyanis nyoma marad
az autónak, ezért súlyadót és biztosítást is fizetni kell a
szabálytalanul tárolt gépkocsi után. Jobb állapotú járgány leadása
esetén kaphat ugyan pénzt a tulajdonos, de az összeg mindig a
hasznosíthatóság arányától függ.
– A tervek szerint az egy
évre érvényes ideiglenes kivonás után véglegesen is ki kell vonni a
gépjárművet, mert ilyen esetekben sokszor tapasztalható visszaélés –
fogalmazott lapunknak Nagy Attila, a Csongrád Megyei
Közlekedésfelügyelet járműműszaki felügyelője. Hozzátette, az utcán
tárolt roncsok ügyében a közterület-felügyelet lép fel, a
forgalomból kivonás költségeit viszont a tulajdonosnak kell
fedeznie. – A megyében összesen öt, Szegeden három, míg Vásárhelyen
és Csongrádon egy-egy, hulladékkezelési engedéllyel bíró bontó
működik. Ezek az elkövetkező egy évben összesen 4800 roncsot
vehetnek át, ez az engedélyezett keretszám viszont lehet, hogy kevés
lesz – mutatott rá a szakember, aki szerint a szentesiek és a
makóiak számára komoly pluszköltséget jelent majd, hogy városukban
nincs ilyen bontó, ezért a szállítást nekik kell majd fedezni.
– Jelentős beruházást kellett végrehajtanunk ahhoz, hogy a
törvényi előírásoknak megfeleljünk, azzal azonban nem számoltunk,
hogy a forgalmunk ennyire lecsökken – nyilatkozta lapunknak Molnár
Zsolt. A csongrádi bontót üzemeltető vállalkozó szerint gondot
jelent, hogy az állam sem dotációval, sem adókedvezménnyel nem
támogatja a bontósokat, arra pedig egyelőre kevés a remény, hogy a
gyártók is kivegyék részüket a hulladékkezelés költségeiből.
|
 |
|
|
 |
| |