Mindszentnél haladna az M9-es

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2005-08-05 | Balázsi Irén

A dél-alföldi kistérségek vezetői szinte kivétel nélkül támogatták Szirbik Imre szentesi polgármester javaslatát, miszerint együtt kérik a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácstól, hogy szerepeljen a fejlesztési célok között az M9-es autópálya északi részének megépítése. Ezen múlik, juthat-e uniós támogatáshoz az elképzelés.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Még az 1990-es években fogalmazódott meg az elképzelés, hogy Sopron és Debrecen között meg kellene építeni az M9-es autópályát. A Tiszántúlhoz viszonyítva amúgy is jóval fejlettebb nyugati országrészben lévő kistérségek már kidolgozták a tervezett gyorsforgalmi útnak a Sopron–Nagykanizsa–Kaposvár–Szekszárd közötti félgyűrűjét. Ehhez csatlakozhatna Szekszárdnál a Kiskunhalas, Kiskunmajsa, Kistelek, Mindszent, Orosháza, Békéscsaba és Debrecen közötti nyomvonal, amelyhez az kell, hogy a Nemzeti fejlesztési tervben is szerepeljen az M9-es északi szárnya.

Szentes polgármestere, Szirbik Imre levélben kereste meg a Dél-Alföld 21 kistérségi társulását, hogy támogatásukat kérje a gyorsforgalmi út ügyében. Közülük eddig 19 sorakozott fel a kezdeményezés mögé, azt kérve a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácstól, hogy az M9-es északi szárnyának kiépítését szerepeltessék a régió kiemelt stratégiai céljai között. Erről egyébként várhatóan a jövő héten dönt a grémium.

A tanács elé kerülő előterjesztésben az is szerepel, hogy ha támogatják az M9-es északi gyűrűjének a megvalósítását, akkor tízmillió forintot különítsenek el a program kidolgozására. A végső szót egyébként a parlament mondja majd ki a kezdeményezésről, hogy felkerül-e a gyorsforgalmi útnak ez a szakasza arra a térképre, amely a 2007-től 2013-ig tartó időszakra vonatkozóan tartalmazza a fejlesztéseket.

A tapasztalatok szerint ott élénkül a gazdaság, ahol a csomópontok találkoznak. A Budapestről kiinduló sugaras autópályák – magyarázta Szirbik – átfutnak az Alföldön, beleértve a tervezett Sopron–Szekszárd–Szeged–Arad nyomvonalút is. Ezek a nyugat-romániai településeknek adnak esélyt a gazdaságuk fellendítésére. Ha sikerül elfogadtatni az M9-es északi gyűrűjének tervét, akkor Szentes 16 kilométerre lenne a Mindszent közelében ívelő autópályától, míg az M5-ös kiskunfélegyházi szakasza 34 kilométerre van. Egyébként Szekszárd és Debrecen között 150-180 kilométeren kellene új nyomvonalat építeni úgy, hogy meglévő útszakaszokat is bevonnának az autópálya tervezett északi gyűrűjébe.