|
Mindszentnél haladna az M9-es
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-08-05 |
Balázsi Irén |
| |
 |
 A dél-alföldi
kistérségek vezetői szinte kivétel nélkül támogatták Szirbik Imre
szentesi polgármester javaslatát, miszerint együtt kérik a
Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácstól, hogy szerepeljen a
fejlesztési célok között az M9-es autópálya északi részének
megépítése. Ezen múlik, juthat-e uniós támogatáshoz az elképzelés.
 |
|
 |
Még az 1990-es években fogalmazódott
meg az elképzelés, hogy Sopron és Debrecen között meg kellene
építeni az M9-es autópályát. A Tiszántúlhoz viszonyítva amúgy is
jóval fejlettebb nyugati országrészben lévő kistérségek már
kidolgozták a tervezett gyorsforgalmi útnak a
Sopron–Nagykanizsa–Kaposvár–Szekszárd közötti félgyűrűjét. Ehhez
csatlakozhatna Szekszárdnál a Kiskunhalas, Kiskunmajsa, Kistelek,
Mindszent, Orosháza, Békéscsaba és Debrecen közötti nyomvonal,
amelyhez az kell, hogy a Nemzeti fejlesztési tervben is szerepeljen
az M9-es északi szárnya.
Szentes polgármestere, Szirbik Imre
levélben kereste meg a Dél-Alföld 21 kistérségi társulását, hogy
támogatásukat kérje a gyorsforgalmi út ügyében. Közülük eddig 19
sorakozott fel a kezdeményezés mögé, azt kérve a Dél-alföldi
Regionális Fejlesztési Tanácstól, hogy az M9-es északi szárnyának
kiépítését szerepeltessék a régió kiemelt stratégiai céljai között.
Erről egyébként várhatóan a jövő héten dönt a grémium.
A
tanács elé kerülő előterjesztésben az is szerepel, hogy ha
támogatják az M9-es északi gyűrűjének a megvalósítását, akkor
tízmillió forintot különítsenek el a program kidolgozására. A végső
szót egyébként a parlament mondja majd ki a kezdeményezésről, hogy
felkerül-e a gyorsforgalmi útnak ez a szakasza arra a térképre,
amely a 2007-től 2013-ig tartó időszakra vonatkozóan tartalmazza a
fejlesztéseket.
A tapasztalatok szerint ott élénkül a
gazdaság, ahol a csomópontok találkoznak. A Budapestről kiinduló
sugaras autópályák – magyarázta Szirbik – átfutnak az Alföldön,
beleértve a tervezett Sopron–Szekszárd–Szeged–Arad nyomvonalút is.
Ezek a nyugat-romániai településeknek adnak esélyt a gazdaságuk
fellendítésére. Ha sikerül elfogadtatni az M9-es északi gyűrűjének
tervét, akkor Szentes 16 kilométerre lenne a Mindszent közelében
ívelő autópályától, míg az M5-ös kiskunfélegyházi szakasza 34
kilométerre van. Egyébként Szekszárd és Debrecen között 150-180
kilométeren kellene új nyomvonalat építeni úgy, hogy meglévő
útszakaszokat is bevonnának az autópálya tervezett északi gyűrűjébe.
|
 |
|
|
 |
| |