|
Olvasási zavarok ellen
Mozgásterápiával gyógyítható a
diszlexia
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-07-19 |
Blahó Gabriella |
| |
 |
 Az
idegrendszert erősíti az a mozgásterápia, melynek hatékonysága
bizonyított az Egyesült Államokban és Magyarországon egyaránt. A
módszer megszünteti az olvasási és írási zavarokat, amivel sok
gyermek küzd. A kezelés Szentesen is elérhető.
 |
|
 |
 |
A nem hétköznapi fiú- és lánybabagyűjtemény
sokakat vonz a gyermekházba. Fotó: Frank
Yvette | A módszer amerikai
feltalálója észrevette, hogy a diszlexiás és diszgráfiás gyermekek
jelentős hányadánál a mozgás harmóniája valamilyen mértékben sérült.
A pszichiáter Delacato szerint az idegrendszer nem működik
hatékonyan ezekben az esetekben – ilyen helyzetben kevés az esély
arra, hogy a tanulással megszerezhető információ tudássá váljon a
gyermekekben. Vizsgálódásai alapján kimutatta, hogy az olvasási vagy
írási zavaroktól szenvedő gyermekek csecsemőkorukban nem feltétlenül
a normális ütemben fejlődtek, mozgáskoordinációs eltérések
mutatkozhattak: péládul a mászás vagy két lábra állás fázisa nem
kellő ideig tartott vagy nem volt kielégítő. A kimaradt szakaszok
pótlásával viszont elérhető a rekonstrukció.
A kezeléseken a
kis páciensek újratanulják a mozgássorozatot, mely beépül az őt
megillető helyre. A módszer hazai továbbfejlesztője Marton-Dévényi
Éva pszichiáter és ideggyógyász szerint a mozgásterápiával
megerősödik az idegrendszer, mely alapja a tanulással beszerezhető
információ befogadásának. A szentesi Lakos Gabriella tanítónő,
gyógypedagógiai asszitens és mozgásterapeuta nagyszerű
tapasztalatokat szerzett munkája során a módszer eredményességét
illetően. Mint mondja, az első két életév mozgásmintáit felidézve a
kezeléseket követően a gyerekek egészséges társaikhoz hasonlóan
produkálnak az iskolában. Lakos Gabriella találkozott olyan kis
pácienssel is, aki hiperaktív volt: a gyermek ma már mehet
közösségbe. Egy alaki diszgráfiával küzdő másik gyermek azóta
rajzszakörre jár.
A fejlődés üteme természetesen függ az
idegrendszeri zavar mértékétől, heti háromszor két óra foglalkozást
javasol a fejlesztés érdekében Lakos Gabriella. – A gyermekek és az
eredményeket látva szüleik körében keresett módszer bizonyított, és
sok tanulási zavarral küzdő iskolásnak segített előmenetelében –
mondja a terapeuta.
|
 |
|
|
 |
| |