Olvasási zavarok ellen
 Mozgásterápiával gyógyítható a diszlexia

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2005-07-19 | Blahó Gabriella

Az idegrendszert erősíti az a mozgásterápia, melynek hatékonysága bizonyított az Egyesült Államokban és Magyarországon egyaránt. A módszer megszünteti az olvasási és írási zavarokat, amivel sok gyermek küzd. A kezelés Szentesen is elérhető.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A nem hétköznapi fiú- és lánybabagyűjtemény sokakat vonz a gyermekházba. Fotó: Frank Yvette
A módszer amerikai feltalálója észrevette, hogy a diszlexiás és diszgráfiás gyermekek jelentős hányadánál a mozgás harmóniája valamilyen mértékben sérült. A pszichiáter Delacato szerint az idegrendszer nem működik hatékonyan ezekben az esetekben – ilyen helyzetben kevés az esély arra, hogy a tanulással megszerezhető információ tudássá váljon a gyermekekben. Vizsgálódásai alapján kimutatta, hogy az olvasási vagy írási zavaroktól szenvedő gyermekek csecsemőkorukban nem feltétlenül a normális ütemben fejlődtek, mozgáskoordinációs eltérések mutatkozhattak: péládul a mászás vagy két lábra állás fázisa nem kellő ideig tartott vagy nem volt kielégítő. A kimaradt szakaszok pótlásával viszont elérhető a rekonstrukció.

A kezeléseken a kis páciensek újratanulják a mozgássorozatot, mely beépül az őt megillető helyre. A módszer hazai továbbfejlesztője Marton-Dévényi Éva pszichiáter és ideggyógyász szerint a mozgásterápiával megerősödik az idegrendszer, mely alapja a tanulással beszerezhető információ befogadásának. A szentesi Lakos Gabriella tanítónő, gyógypedagógiai asszitens és mozgásterapeuta nagyszerű tapasztalatokat szerzett munkája során a módszer eredményességét illetően. Mint mondja, az első két életév mozgásmintáit felidézve a kezeléseket követően a gyerekek egészséges társaikhoz hasonlóan produkálnak az iskolában. Lakos Gabriella találkozott olyan kis pácienssel is, aki hiperaktív volt: a gyermek ma már mehet közösségbe. Egy alaki diszgráfiával küzdő másik gyermek azóta rajzszakörre jár.

A fejlődés üteme természetesen függ az idegrendszeri zavar mértékétől, heti háromszor két óra foglalkozást javasol a fejlesztés érdekében Lakos Gabriella. – A gyermekek és az eredményeket látva szüleik körében keresett módszer bizonyított, és sok tanulási zavarral küzdő iskolásnak segített előmenetelében – mondja a terapeuta.