Frivol, misztikus,
szépséges női aktok Szentesen Amikor a modell kinyílik, és elfelejt okos
lenni
Ajánlja a cikket?
| 2005-06-09 |
Blahó Gabriella
Az
aktfotózás izgalmas perceiről beszélnek az alkotók a szentesi
kiállítás megnyitója után. A fotósok a legnagyobb kihívásnak
tekintik a fedetlen testről való művészi kivitelű képek készítését,
a téma népszerűsége a tárlatlátogatók körében egyértelmű. A modellek
az érzékelhető felismerhetetlenségben maradtak távol a
vernisszázstól, ám róluk tudni lehet: pénzért állnak lencse elé.
Nagy István: Fénysávban. A képen maga az
alkotó nézi művét. Fotó: Vidovics
Ferenc
A meztelen test elkötelezett
híveként említi magát Kruzslicz Pál, a szentesi művelődési központ
igazgatója huszonhárom esztendeje: 1982-ben nyílt meg az első
aktfotó-kiállítás a városi galériában, éppen annak a napnak
évfordulóján, amikor a szovjet hadsereg felszabadította a várost.
Szépség, finomság
Az akkori
elöljárók kissé hunyorítva nézegették a képeket a szűzfehér falakon,
a tárlat osztatlan sikere azonban követelte a folytatást. Biennále
lett az aktfotó-kiállítás, a sorban a tizenharmadik nyílt meg az
elmúlt szombaton, forró nyári napon.
Ezeregyéjszaka című
sorozatáért kapta az első díjat a kunszentmártoni Szaszkó Antal, aki
szerint a fotózásban a csendélettel és a női test ábrázolásával
lehet egyenértékű hatást elérni: a szépség, a finomság és az
érzékenység együtt jelenhet meg a képeken. Az első díjas előre
elképzeli, mit szeretne látni a maga művén, a fotózás folyamán pedig
arra törekszik, hogy megragadja azt a pillanatot, mely legközelebb
áll az általa megálmodott látványhoz. Mint mondja, fotótáborokban
készít aktképeket, ezekre az összejövetelekre azok a hölgyek mennek
el, akik keresetkiegészítésként vállalják a modellkedést. Szaszkó
Antal arra nem vállalkozik, hogy múzsát keressen, úgy véli, a
meggyőzés túl sok időt és energiát kíván.
Hoffmann Csaba:
Szépség
A díjakat átadó szentesi
alpolgármester, Szűcs Lajos magánvéleménye szerint a tárlat egyik
legjobb képe Nagy István Fénysávban című alkotása. A helyi fotókör
vezetője úgy látja, a nők szívesen szerepelnek aktképeken, szeretik
magukat szépnek látni.
Örökkévalóságnak
Napokon át folyó munka előzhet meg egy igazán sikeres
felvételt, melynek beteljesülése természetesen az a pillanat, melyet
az alkotó az örökkévalóságnak szán. Nagy István tapasztalata szerint
aktfotót kevesen vásárolnak, bár a fővárosban kialakulóban van a
kereskedelem, mint mondja, egy-egy tetszetős kép csodálatos dísze
lehet legintimebb környezetünknek, az otthonunknak.
Amint
kinyílik, természetes valóját adja, és elfelejt okos lenni egy
egyébként intelligens nő, abból általában igen jó kép születik –
véli a szolnoki Holocsi Kálmán. Egyértelműen úgy látja, hogy a
tiszta, kreatív gondolkodású és fantáziájában szárnyaló nő, aki
vállalja az érzelmeit, kiváló alany az aktfotózáshoz, míg ezeknek a
tulajdonságoknak híján törekedhet bármire a fényképész, kevés
eredménye lesz a próbálkozásainak. A szolnoki alkotó erre a tárlatra
nem pályázott, kollégái alkotásait jött el megnézni, s úgy
vélekedett, hogy a kiállítás anyaga igen erős. A baráti körében
elhangzott, hogy a fotósok számára a legnagyobb szakmai kihívás a
művészi aktkép, hiszen a lágy formák és a finom ívek páratlan
szerkesztettséget igényelnek – egyetlen félrevezető vonal
tönkreteheti a varázst.
Bihari Gábor:
Kék
A szex
alkímiája
A többiekétől stílusban határozottan
elkülöníthető képekkel szerepel a tárlaton a makói Bihari Gábor.
Felvételein ugyanis éppen egy szinten jelenik meg a szexualitás és a
művészet. Míg a fotósok nagy része előtérbe helyezi az utóbbit, és
lehetőségképpen illő módon a második helyre teszi az érzékiséget,
addig a makói alkotó kivételesen valósítja meg a művészet és a szex
alkímiáját. Mint mondja, szándéka volt ez: a profán nem tartalmas, a
misztikus pedig önmagában keveset nyújt. Kék című felvételének
szerzőiként említi a fotón szereplő hölgyeket, akik a maguk
alakításával, arckifejezésükkel hozzájárultak az „összképhez".
Bihari Gábor nem dolgozik olyan modellekkel, akik pénzért
vállalják a szereplést, az ő alanyai kíváncsiságból állnak a
fényképezőgép elé. A fotós azt mondja, késztetni igyekszik a nőket
arra, hogy megvalósuljon, amit elképzelt. Közben persze kiderülhet,
hogy a valóság annál is többet ad, mert a pillanat varázsa rendez...