|
Tolnai Ottó a szentesi
könyvtárban
Költő disznózsírból
|
|
|
Ajánlja a cikket? 
 |
|
| 2005-06-08 |
Blahó Gabriella |
| |
 |
 Az
elmúlt év irodalmi díjasa tartalmas szellemességgel jutalmazta meg a
szentesi könyvtár olvasóközönségét a minap. A Költő disznózsírból
szerzője, Tolnai Ottó művei mellett a város festőjéről, Koszta
Józsefről is beszélt.
 |
|
 |
![]() |
Tolnai Ottó, kezében díjazott könyve. Fotó:
Vidovics Ferenc | A Pólya Antikvárium
szervezésében és a szentesi könyvtár rendezésében irodalmi „kora
délutánon" találkozhatott az olvasóközönség a minap Tolnai Ottóval.
A költő és író térben, időben és szellemi kalandokban nagy ívű
pályáról beszélt. Kérdezőbiztosa, Spuller Ferenc szelíd faggatására
a híres szerző szólt műveinek szimbólumairól.
Tolnai Ottó a
vajdasági Újvidéken a Virág utcában az apokalipszis előtti
szélcsendben, kegyelmi állapotban láthatta még Jugoszláviát, mely
szavai szerint nélkülözte a pluralitás rendjét. Érdemes elképzelni
egy palackot, benne a nacionalizmus szellemével, mely egyszer csak
kiszabadul. Az üveg kinyitása előtt azonban már látni lehetett
azokat a jeleket, amelyek a széthulláshoz vezettek. A Virág utca 3.
című kötet címlapján látható kép egy lengyel származású, véletlenül
Bem névre hallgató festő munkája. A tőle való fehér kutyát Tolnai
azért választotta, mert valamiféle éteri tisztaságot és játékosságot
jelenít meg, ellentéteként a rendezetlen világnak.
Az elmúlt
évben az egyik legjobb könyvnek a Költő disznózsírból című munkát
tartotta a szakma – a szerző pedig megkapta érte a Magyar Irodalmi
Díjat. A szentesi könyvtár vendége eszmefutásaiban megállt Koszta
Józsefnél egy pillanatra, amikor felidézte, hogy mekkora hatással
volt rá Czóbel Béla, aki saját bevallása szerint Kosztától tanult
egy technikát: a vattaszerű áttétet a képeken, valami légies
feketeséget, a sötétségből felemelkedő világosságot, mely külön
útját jelöli az ecsetvonásoknak, az eredet talán valahol Munkácsyban
gyökerezik. Tolnai szerint a sor világos: Munkácsy, Koszta, Czóbel –
a technika most New Yorkban lett trend, és okoz határtalan
műélvezetet a közönség számára.
|
 |
|
|
 |
| |