A szentesi vasútállomásról elgurult az utolsó MD
 Angolokat vitt a Piroska

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2005-06-03 | Blahó Gabriella

Nem közlekedik többbé MD típusú vonat a dél-alföldi régióban. Az utolsó mozdonyt tegnap búcsúztatták a szentesi vasútállomáson: a szerelvényen angol turisták utaztak utoljára. A britek körbejárják az országot, hogy a vasút iránti szenvedélyüknek hódoljanak: mozdonypályaszámokat gyűjtenek.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Koszorúval búcsúztak az MD-motorvonattól. Fotó: Vidovics Ferenc
Tizenhárom angol sajátos formáját választotta a kirándulásnak: vonatot bérelnek, és körbeutazzák Magyarországot, hogy mozdonypályaszámokat gyűjtsenek. A szentesi motorgarázsban kimért udvariassággal és egy-egy fényképezőgéppel jártak a szerelvények között, valamennyi mozdonyt lefényképezték, a felvételeken természetesen szerepel az a bizonyos szám. A csoport egyik tagja, Philippe Gough azt mondta lapunknak, tavaly Szlovákia vasúttörténetével ismerkedtek, ebben az esztendőben Magyarország a feltérképezésre váró terület. Magyarázatképpen elmondta: a mozdonypályaszámok gyűjtése számukra hobbi, amikor hazaérnek, beírják azokat egy nagy könyvbe. Ha valaki számára mindez érthetetlen volna, csak annyit tud mondani: ők ettől lesznek boldogok.

Az angolok által bérelt luxusszerelvényt, a Royal Hungarian Expresst az utolsó MD-mozdony vontatta el a szentesi vasútállomásról. A MÁV Nosztalgia Kft. értékesítési vezetője, Szigeti András elmondta, az egykori kormányvonatokból összeállított szerelvényt főként angliai megrendelők használják, de magyar üzleti partnereket is számon tartanak. A vasút születésének hazájában a legnépszerűbb közlekedési eszköz ma is a vonat, melynek kultusza határtalan. A magyar vasút most közel száz muzeális értékű vonatot tart üzemben, melyek hasonló célra bérelhetők: gőzös jár például a Dunakanyarban és a Balaton partján.

1970-ben érkezett az első Piroska a szentesi gépészeti főnökségre, a gyártáskor kikiáltott várható élettartama húsz év volt. Harmincöt évig szolgált – mondta Valkai Csaba, aki másfél évtizedig látta el a gépek műszaki felügyeletét. Akkoriban nagy előrelépést jelentett az MD, a Ganz-gyárból kikerült darabok a javításoknak köszönhetően tovább bírták a tervezettnél. A Piroska havi tízezer kilométert futott, bármilyen tengelynyomáson képes volt haladni, a vasúti vonalak bármelyikén lehetett közlekedtetni. A szentesi állomásról elutaztatott MD-ket még nem vonja ki a forgalomból a MÁV, azok honállomása Pécs lesz. Elutazásukkal azonban véget ér egy korszak a Dél-Alföldön, a szentesi motorgarázsban ezentúl csak két típus áll készen szolgálni az utazóközönséget: a BZ-motorkocsi, vagyis a Zsuzsi vonat, és az Uzsgyi.