|
A szentesi vasútállomásról elgurult az utolsó
MD
Angolokat vitt a Piroska
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-06-03 |
Blahó Gabriella |
| |
 |
 Nem
közlekedik többbé MD típusú vonat a dél-alföldi régióban. Az utolsó
mozdonyt tegnap búcsúztatták a szentesi vasútállomáson: a
szerelvényen angol turisták utaztak utoljára. A britek körbejárják
az országot, hogy a vasút iránti szenvedélyüknek hódoljanak:
mozdonypályaszámokat gyűjtenek.
 |
|
 |
![]() |
Koszorúval búcsúztak az MD-motorvonattól.
Fotó: Vidovics Ferenc | Tizenhárom
angol sajátos formáját választotta a kirándulásnak: vonatot
bérelnek, és körbeutazzák Magyarországot, hogy mozdonypályaszámokat
gyűjtsenek. A szentesi motorgarázsban kimért udvariassággal és
egy-egy fényképezőgéppel jártak a szerelvények között, valamennyi
mozdonyt lefényképezték, a felvételeken természetesen szerepel az a
bizonyos szám. A csoport egyik tagja, Philippe Gough azt mondta
lapunknak, tavaly Szlovákia vasúttörténetével ismerkedtek, ebben az
esztendőben Magyarország a feltérképezésre váró terület.
Magyarázatképpen elmondta: a mozdonypályaszámok gyűjtése számukra
hobbi, amikor hazaérnek, beírják azokat egy nagy könyvbe. Ha valaki
számára mindez érthetetlen volna, csak annyit tud mondani: ők ettől
lesznek boldogok.
Az angolok által bérelt luxusszerelvényt, a
Royal Hungarian Expresst az utolsó MD-mozdony vontatta el a szentesi
vasútállomásról. A MÁV Nosztalgia Kft. értékesítési vezetője,
Szigeti András elmondta, az egykori kormányvonatokból összeállított
szerelvényt főként angliai megrendelők használják, de magyar üzleti
partnereket is számon tartanak. A vasút születésének hazájában a
legnépszerűbb közlekedési eszköz ma is a vonat, melynek kultusza
határtalan. A magyar vasút most közel száz muzeális értékű vonatot
tart üzemben, melyek hasonló célra bérelhetők: gőzös jár például a
Dunakanyarban és a Balaton partján.
1970-ben érkezett az első
Piroska a szentesi gépészeti főnökségre, a gyártáskor kikiáltott
várható élettartama húsz év volt. Harmincöt évig szolgált – mondta
Valkai Csaba, aki másfél évtizedig látta el a gépek műszaki
felügyeletét. Akkoriban nagy előrelépést jelentett az MD, a
Ganz-gyárból kikerült darabok a javításoknak köszönhetően tovább
bírták a tervezettnél. A Piroska havi tízezer kilométert futott,
bármilyen tengelynyomáson képes volt haladni, a vasúti vonalak
bármelyikén lehetett közlekedtetni. A szentesi állomásról
elutaztatott MD-ket még nem vonja ki a forgalomból a MÁV, azok
honállomása Pécs lesz. Elutazásukkal azonban véget ér egy korszak a
Dél-Alföldön, a szentesi motorgarázsban ezentúl csak két típus áll
készen szolgálni az utazóközönséget: a BZ-motorkocsi, vagyis a
Zsuzsi vonat, és az Uzsgyi.
|
 |
|
|
 |
| |