A harmincéves
szavalóverseny Könyv és szép szó a győztes jutalma
Ajánlja a cikket?
| 2005-03-23 |
Blahó Gabriella
Máricus
ebben az évben sem múlt el Petőfi szavalóverseny nélkül. A költőről
elnevezett szentesi iskolában három évtizede rendezik meg a
versenyt, melyre a megyéből több ezer diák pályázik. A felmenő
rendszerű megmérettetésen legjobban szereplők jutalma könyv és szép
szó.
A pedagógus egyik kötelessége az,
hogy a negatív kulturális hatások ellen megvédje, szépre, jóra
tanítsa diákjait – véli a Petőfi Sándor nevét viselő iskola
igazgatója. Mészáros László azt mondja, nagyon fontos a humán
nevelés, amelynek náluk évtizedekben mérhető hagyománya van.
1957-ben adott engedélyt az akkori kulturális minisztérium az ének
tagozat elindítására, az iskola kiskórusa és nagykórusa is híres. A
humán tárgyak mellett a diákok nyilvánvalóan a reál tanárgyakból is
megfelelő képzést kapnak.
Az iskola névadójának különösen
szép emléke van. Halálának körülményeiről ma sem tudunk biztosat,
nem maradt ideje megöregedni, fiatalon veszítette el őt a magyar
kultúra, úgy is fogalmazhatnánk: Petőfi soha nem hal meg. A róla
elnevezett iskolában először 1973-ban rendezték meg a
szavalóversenyt, s azóta minden évben megtartják. 1996-ban hirdette
meg az intézmény a megye diákjai számára a versenyt első alkalommal.
A tanulók először az osztály előtt szavalnak, majd iskolai fordulók
következnek, a területi verseny után a megyei döntő. A felmenő
rendszerű megmérettetésen több ezer diák vesz részt, érkeznek
tanulók Szegedről, Hódmezővásárhelyről, Szegvárról és más
településekről, a rendezvény heteken át tart. Az első és a második
osztályosok területi versenyének már van győztese, az iskola diákja,
László Balázs. A fiú a Szeget szeggel című költeményt szavalta, mint
mondta, a tanulásban édesanyja és a tanító néni segített neki. A
diákok egyébként a magyar vagy a világirodalom bármely szerzőjének
bármely művét választhatják. A zsűri elnökletében Bácskai Mihály és
Bácskai Mihályné Erzsike szokott ülni, s mond véleményt az
előadásokról.
Fontos a hangsúly, a levegővétel, az előadás
dramaturgiája – állítja Józsa Józsefné, a győztes kisfiú
osztályfőnöke. Mint mondta, valamennyi diákja esetében észleli, hogy
a vers, a szereplés jótékony hatással van a fejlődésükre. A
költemények ismerete bővíti a szókincset, elmúlt korok nagy
szerzőinek szavai segítik a választékos önkifejezést. Így az
irodalom jelen van a mindennapi életükben.