Pestre készülnek a szentesi zeneiskola
tekerősei Padkaporos bálok hangulatát idézik
Ajánlja a cikket?
| 2005-03-19 |
Balázsi Irén
A népművészet
ifjú mestere cím birtokosa Balla Tibor, aki öt éve tanítja tekerőzni
növendékeit a szentesi zeneiskolában. Megtiszteltetés számukra, hogy
meghívást kaptak az április eleji fővárosi táncházba, ahol a
dél-alföldi népdalkinccsel ismertetik meg a közönséget.
Erikának, Tibornak és Gabinak nagyon sokat
jelent a hagyományos népi muzsika. Fotó: Vidovics
Ferenc
Öt növendéke van a szentesi
Lajtha László Alapfokú Művészeti Iskola tanárának, Balla Tibornak. A
népművészet ifjú mestere címet elnyert, játék közben mindig mosolygó
muzsikus azt mondja, hogy a népzenei tanszakon öt éve kezdtek
foglalkozni az ősi hangszerrel. A tekerő hazájának tekintik szerte
az országban Szentest, és e muzsika utolsó legendás alakja Szenyéri
Dániel volt, aki 1969-ben halt meg. Szerencsére vannak követői, akik
őrzik az örökséget. Balla Tibornak az tetszik leginkább a tekerőben,
hogy úgy képes szólni, mintha egy egész zenekar játszana.
A
múlt század harmincas éveiben terjedt el ez a vonós hangszer,
amelynek három húrja van. Az egyik a bőgőé, a másikat recsegőnek
emlegeti a népzenész, hozzátéve: ez adja a ritmust, míg a harmadik a
dallamot. A hajtókar pedig a tekerő, amelyet ha nem mozgatnak,
elnémul a hangszer. Balla Tibor szerint azért is lehetett népszerű
az 1900-as években a tekerő a nem annyira tehetős családok körében,
mert ha lakodalom volt a háznál, csak egyetlen muzsikust kellett
megfizetni. A népművészet ifjú mestere mesélt a padkaporos bálokról,
ahol a földes termeket, szobákat kukoricaszárral terítették le, a
tekerős meg beült a kemence padkájára, s ott muzsikált. A párok meg
táncoltak az olykor vidám, máskor szomorú dallamokra, miközben a
földről a por csak úgy szállt utánuk. Balla Tibor ismeretei szerint
olyanra is akadt példa, hogy klarinétos is volt a tekerős mellett, s
akkor már ketten szórakoztatták a vendégsereget.
A szentesi
népzenész egyébként 23 éve muzsikál, és a saját tekerője
negyedszázados. Az egyik tanítványa Pataki Erika, aki azt követően
kezdett ismerkedni a hangszerrel, amikor az országos hírű Tekerő
nevű zenekar Szentesen szerepelt. Erikát akkor az ragadta meg, hogy
három ilyen hangszer együtt szólt. Számára kikapcsolódást jelent a
muzsikálás, az pedig külön ösztönzi, hogy már fellépni is hívják
őket. Többnyire dél-alföldi népdalokat szoktak előadni. A
fiatalasszony kedvence egyébként az Ősz az idő, Szent Mihály-nap
közeledik című nóta, amelyet Tiszaalpáron tanultak egy
kukoricafosztáskor. Magát a tekerést könnyűnek nevezi Erika, a
művészet a recsegtetéssel és a díszítéssel kezdődik. Az azonban már
eleve sikerélményt jelenthet, ha legalább a dallamot le tudja valaki
játszani.
A zeneiskola együttesének harmadik tagja
Karikó-Tóthné Puskás Gabriella, aki nemcsak muzsikál, hanem énekel
is. A fiatal tanárnő azt említi: az motiválja őket, hogy megőrizzék
a népdalkincset. Ha ő kezébe veszi a tekerőt, „kilép a
mindennapokból, és feledi minden gondját". Gabit külön elvarázsolja
a régies hangzás, az pedig üdítőleg hat rá, ha látja, hogy táncolnak
a muzsikájukra.
Ők hárman sokat muzsikálnak április elején a
budapesti Sportarénában, ahol táncháztalálkozót rendeznek. Oda
kaptak meghívást Balla Tiborék, akik megtiszteltetésnek veszik az
ottani szereplést.