|
Zöld utat kapott az alföldi körgyűrű
|
|
|
Ajánlja a cikket?   |
|
| 2005-01-04 |
Balázsi Irén |
| |
 |
 Ha a kormány is
támogatja az M9-es építésének folytatását Szekszárd és Debrecen
között, akkor az Európai Unió úthálózatának fejlesztési térképére is
felkerülhet az Alföld fejlődése szempontjából jelentős szakasz.
Szirbik Imre szentesi polgármester elégedett a Dél-alföldi
Regionális Fejlesztési Tanács ülésén született kompromisszumos
javaslattal.
 |
|
 |
 |
A kelet–nyugati körgyűrű terve új átkelővel
is számol a Tiszán, a mindszenti komp környékén Fotó: Tésik
Attila | Előterjesztés készült arról,
hogy kerüljön az ország és az Európai Unió fejlesztési térképeire az
M9-es továbbépítése Szekszárdtól Debrecenig, valamint a
gyorsforgalmi út magvalósítása Salgótarján és Szeged között. Mint
arról beszámoltunk lapunkban, az úthálózat korszerűsítésének tervét
Fetser János orosházi és Szirbik Imre szentesi polgármester dolgozta
ki a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács (DARFT) számára.
Kisteleknél keresztezné az M5-öst
Az
MSZP-s politikusok azért nyújtották be indítványukat, mert a térség
fejlődése szempontjából elengedhetetlen a kelet–nyugati körgyűrű
kiépítése. A Kurca-parti település vezetőjének elmondása szerint
Szekszárd és Debrecen között 150-180 kilométeres szakasz
korszerűsítése szükséges, továbbá egy új folyami átkelőhely emelése
a Tiszán, a mindszenti komp környékén.
Az M9-es
folytatásaként Debrecenig kiépülő út egyébként Kisteleknél
keresztezné az M5-öst.
Az északi és déli nyomvonal
konfliktusa
A DARFT Kecskeméten megtartott minapi
ülésére meghívást kapott a szentesi polgármester is. Előtte azonban
megtárgyalta Szirbikék előterjesztését a régió megyei közgyűlési
elnökeinek tanácsa, amely zöld utat adott az indítványnak. A DARFT
ülésén kiderült: konfliktus származhat az északi és a déli
nyomvonallal kapcsolatban. Az előbbi a szekszárdi hídtól a
Kiskunhalas, Kiskunmajsa, Kistelek, Mindszent, Orosháza vonalon érné
el a 47-est, majd onnan Békéscsaba és Debrecen irányába csatlakozna
az M3-ashoz, mintegy belső gyűrűt képezve. A jelenleg érvényes
gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú tervében viszont a szekszárdi
hídtól egy Szegedre közvetlen tartó szakasz szerepel az M43-as
vonalában, amely Makó–Nagylak irányában elhagyná az
országot.
A kompromisszumos megoldás szerint lenne egy déli
szárny, amely Szekszárdtól kiindulva Szegednél csatlakozna az
M43-ashoz. Ezzel közvetlen összeköttetés jönne létre Temesvár és
Bécs között Budapest kikerülésével. Szirbik Imre szerint ez
mérlegelés tárgya, hogy mennyire előnyös az alföldi településeknek.
Uniós pénzek megszerzésére is van
esély
A kompromisszum alapján meglenne az északi
összeköttetés is, amely a szekszárdi hídtól haladna Kistelekig, ott
keresztezve az M5-öst, majd Mindszentnél átvezetne a Tiszán, és
Orosházától menne tovább észak felé. Az utóbbiért eddig azért nem
lobbiztak, mert az M5-ös megépítése volt a legfontosabb. Mivel ez
most már elkészül, így kerülhetett terítékre a déli autópálya keleti
nyomvonala. A szentesi polgármester szerint főleg azért, mert a
dunántúli lobbi kiharcolta a Sopron–Szekszárd közötti félgyűrű
megvalósulását.
A DARFT kecskeméti ülésén lényegében zöld
utat kapott Szirbikék indítványa is, azaz az Alföldet átszelő
körgyűrű. Ha a kormány is jóváhagyja, hogy felkerüljön a
gyorsforgalmi úthálózat térképére a kelet–nyugati szakasz, akkor a
megvalósításhoz lehet esély európai uniós pénzek megszerzésére
2007-től 2012-ig.
|
 |
|
|
 |
| |