Nem pénzt, tervet kérnek
 Lázár is támogatja Szirbikék utas-előterjesztését

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-12-15 | Balázsi Irén

Szentes és Orosháza MSZP-s polgármestere nyújtotta be, de Vásárhely fideszes vezetője is támogatja azt az előterjesztést, amely gyorsforgalmi utak építéséről szól. A javaslat a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanács ülésére készült arról, hogy a jogszabály módosításával kerüljön az ország és az Európai Unió fejlesztési térképeire a belső gyűrű kiépítése Szekszárdtól Debrecenig, illetve a Salgótarján és Szeged közötti gyorsforgalmi út megvalósítása.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Jogszabályt is kell módosítani, hogy zöld utat kapjon a gyorsforgalmi úthálózat terve Illusztráció: Tésik Attila
Orosháza szocialista párti polgármesterével, Fetser Jánossal készített közös előterjesztést az ugyancsak MSZP-es Szirbik Imre szentesi polgármester a gyorsforgalmi úthálózatnak az Alföldet érintő fejlesztéséről. A Kurca-parti település vezetője tegnapi tájékoztatóján elmondta: indítványukat a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Tanácshoz nyújtották be, a grémium a jövő héten dönt a beadványukról. Az utolsó percben vannak – fogalmazott Szirbik, hozzátéve: a jogszabály módosításával azt kellene elérni, hogy a gyorsforgalmi úthálózat hazai és uniós térképére minél hamarabb kerüljön fel a Szekszárd és Debrecen közötti belső gyűrű, valamint Salgótarjántól Szegedig a gyorsforgalmi út. E két nyomvonal elfogadtatására azért van szükség, hogy ezeket figyelembe vegyék az Európai Unió 2007–2012-es pénzügyi tervének elkészítésekor. A regionális fejlesztési tanács egyébként a jövő héten dönt Szirbikék beadványáról.

Elhangzott: Szeged nem támadja az előterjesztést, hallgatólagosan elfogadja azt. A hódmezővásárhelyi fideszes politikus, Lázár János viszont támogatásáról biztosította Szentes vezetőjét. A dunántúliak példáját kellene követni, hiszen ők közös kiállással elérték, hogy megépüljön a Sopron és Szekszárd közötti félkörgyűrű, az M9-es, kész az új híd is a Dunán, s e gyűrű keleti oldalának a térképre kerüléséért kellene most lobbizni. A Szekszárd és Debrecen között tervezett út Arad és Temesvár térségét kötné össze az osztrák fővárossal, Béccsel úgy, hogy Budapestet nem érintené. Ez a körgyűrű egyébként az Osztrák–Magyar Monarchia idejében létezett, valójában csak korszerűsíteni kellene. A szentesi polgármester meggyőződése: a tőkeerős befektetők nem az autópályák mellett telepednek le, hanem az utak kereszteződésében. E kelet–nyugati körgyűrű pedig keresztezné az M5-öst Kisteleknél. Elhangzott továbbá: nem pénzt kérnek az előterjesztők, hanem azt, hogy az indítványuk alapján módosítsák a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési tervét. Csak akkor juthatnak tudniillik uniós forrásokhoz az elképzelés megvalósításához, ha a szakma is egyetért az indítvánnyal. Szirbik Imre hozzátette: ez nem dél-alföldi ügy, hanem nemzeti ügy.

Lapunk kérdésére, miszerint Szekszárd és Debrecen között hány kilométernek kellene elkészülnie, azt a választ kaptuk: a teljes hossz 150-180 kilométer, de vannak kész szakaszok is. Szükség lenne ellenben egy új átkelőhelyre a Tiszán, a mindszenti komp környékén. Szentes hosszú távú érdeke az, hogy megépüljön ez az út. Ha elkerülik ugyanis a várost a főközlekedési utak, akkor nem települnek le a térség jövőjét megalapozó befektetők.