Fél öttől várt az első vevő
 A Lidl kedvéért korábban keltek a vásárhelyiek

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2004-11-19 | Szögi Andrea

Több száz vásárló várta tegnap korán reggel türelmetlenül, hogy a Lidl megnyissa áruházát Vásárhelyen. Akadt, aki már fél ötkor letáborozott a bolt előtt, hogy elsőként léphesse át annak küszöbét – az üzletben hét óra után néhány perccel ki lehetett volna tenni a megtelt táblát. A vevők kartonszámra pakolták kosarukba az akciós sört, csokit, bort és étolajat.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Nem volt könnyű felszerelni, de sikerült. Papp Lajos és új tévéje Fotó: Tésik Attila
Háromnegyed hét tájban érkeztünk a vásárhelyi Lidl Áruház parkolójába tegnap reggel. Ha vásárolni szerettünk volna, úgy kétszázadikként kapunk helyet a sor végén. Az üzlet ajtaja előtt, a sokak által irigyelt első helyen Pallagi Ferenc és felesége táborozott. Mint megtudtuk, elsősorban a kíváncsiság hajtotta ide a házaspárt hajnali fél ötkor.

Bevallották, nagyon fáztak a hidegben. A nyugdíjas családfő elmesélte: rendszeresen járják a hipermarketeket, keresik, mi hol olcsóbb. Nem terveztek most nagyobb bevásárlást, de evés közben jön meg az étvágy. Az biztos, hogy a korai kelésért a férfinek sör, nejének pedig csokoládé jár. Vörös Ernő és felesége szintén dobogós helyet szerzett a bejáratnál: másodikként, öt perccel Pallagiék után érkeztek. Mint mondták, régen várták már az áruház nyitását, figyelték az építkezést. Úgy készültek, abból vesznek majd, ami olcsó.

Pár perccel hét előtt egy biztonsági őr állt meg a kapu előtt, s fotóriporter kollégánkra pillantva udvariasan közölte: bent nem készíthetünk képeket.

Amikor aztán végre kinyílt a kapu, a boltot elözönlötték a vásárlók. Különösebb nézelődés nélkül, reflexszerűen dobálták a kosárba az akciós, 49 forintos mogyorós csokit, amit ha akartak, sem kerülhettek volna ki. Az út az ugyanennyibe kerülő dobozos sörökhöz vezetett, itt sokan már nem darabban, hanem kartonban mérték a mennyiséget. „Milyen lehet ez az olaj, ugyan?" – tette fel a kérdést a közelben egy fiatal nő, de bizonyára bízott az olcsó termékben, mert rögtön nyolc üveggel vásárolt belőle. „Nézd már, apa! 5 forint a káposzta kilója! Ez nevetséges!" „Tényleg az! Vegyünk káposztát!" – hangzott egy házaspár dialógusa. Egy idős néni vérnyomásmérő után kutatott, Papp Lajos pedig lecsapott egy televízióra, amit elmondása szerint feleségének vásárolt. Szenvedett is vele, mire a jókora dobozt kempingbiciklijére erősítette.

Erős multi, alacsony ár

– A multit nem tudja a kisvállalkozó követni – véli Martonosi István, a kisvállalkozók érdekképviseletének, a Kisosznak a megyei titkára. – Nemzetközi cégeknek megfelelő tőkéje van, hogy propagandát csináljon, megteheti, hogy egy-két cikkelemet beszerzési ár alatt meghirdet, odacsábít százakat. A versenyhivatal feladata volna, hogy meghatározza, meddig lehet elmenni egy akcióban. A minőségéről nem könnyű véleményt alkotni, de valószínű, hogy gyengébb terméket kap kedvező áron a magyar fogyasztó, aki sajnos anyagi helyzeténél fogva árérzékeny. Kíváncsi vagyok, hogy meddig lesz 49 forint a Lidlnél a sör. A magyar kisvállalkozókat kellene segíteni, hogy az erős multikkal szemben versenyben maradhassanak, meg tudjanak élni.  

Csúcstartónak azonban – legalábbis az első félórában – valószínűleg Nagy Gábor és párja számított a vásárhelyi Lidlben. Nyolc perccel nyitás után ugyanis három karton sör, három karton dobozos bor, hat karton csoki, három karton étolaj és egy karton spagetti volt már a kosarukban, ám nem értek még a végére. A fiatalember elmondta: egy részét édesanyjának veszik, a többi pedig eláll otthon. „Így többet spórolunk, nem?" De.