Lidl-nyitás: tucatot egy csapásra

Forradalmat vagy evolúciót hoz a kereskedelemben a német diszkontlánc?

M. A., 2004. november 17. 00:00

A csütörtöki nyitásra vár a csongrádi Lidl-bolt
Kép: Bánhalmi János

Egyszerre tucatnyi üzlet megnyitásával mutatkozik be holnap Magyarországon a német Lidl, az alacsony árairól ismert német diszkontlánc. Van, aki szerint teljesen átalakítja majd a kereskedelmet, míg mások úgy tartják: a Lidl nagy konkurensei már annyira "beásták" magukat itt, hogy a cég csak nagy áldozatok árán lesz képes piacot nyerni.

A végső visszaszámlálás már a hónap elején elkezdődött. A német Schwarz-csoporthoz tartozó Lidl-üzletlánc november eleje óta naponta közzétett sajtóhirdetésekben tájékoztatja leendő vevőit arról, "mennyit kell még aludniuk" a társaság első tucatnyi boltjának megnyitásáig. A diszkontlánc e közleményeken kívül egyelőre nem is kommunikál a nyilvánossággal.

A Lidl már több éve megkezdte itteni színre lépésének az előkészítését. Ez idő alatt folyamatosan vásárolta fel az üzletekhez kiszemelt ingatlanokat, megállás nélkül toborozta jövendőbeli munkatársait, felépített legalább tizenkét üzletet és ötmilliárd forint értékű beruházással egy 30 ezer négyzetméteres székesfehérvári logisztikai központot, ám terveiről máig nem lehet biztosat tudni. A társaság ugyanis rendre elhárítja a sajtó érdeklődését, miközben üzleti partnereit és az önkormányzatokat titoktartásra kötelezte.

Egy biztos. November 18-án reggel hét órakor Kisvárdán, Barcson, Kaposváron, Móron, Hódmezővásárhelyen, Dunaharasztiban, Keszthelyen, Tapolcán, Békéscsabán, Szegeden, Szarvason és Csongrádon megnyílnak az első Lidl-diszkontüzletek. Ez azonban csak az első lépés. A kiszivárgott hírek szerint a diszkontlánc egy-két éven belül országszerte harminc bolt megnyitását tervezi. Úgy tudjuk, az offenzíva végén több mint száz bolt viseli majd a Lidl emblémáját Magyarországon.

A helyi sajtó híradásait böngészve kiderül, rövid időn belül Komárom, Szombathely, Pécs, Szentes, Mohács, Székesfehérvár, Komló, Makó, Tiszaújváros, Kazincbarcika, Dunaújváros, Gyomaendrőd, Debrecen, Gyula, Veszprém, Kalocsa, Pápa, Esztergom, Dombóvár, Szigetvár és Mohács lakossága is számíthat a Lild megjelenésére. Úgy tudjuk, a boltnyitásokra november 18-tól egészen az év végéig folyamatosan, csütörtökönként kerül majd sor. A Lidl ugyanis a későbbiekben mindig ezen a napon tart majd akciós vásárt.

Az árérzékeny vásárlók az európai tapasztalatok szerint arra számíthatnak, hogy az új piaci szereplő árai esetenként 20-30 százalékkal alacsonyabbak lesznek versenytársaikénál. A verhetetlen Lidl-árak titka, hogy a cég Európa-szerte keresi azokat a beszállítókat, amelyek egy-egy terméket a legolcsóbban képesek gyártani. Tőlük aztán a diszkontlánc nagy tételben rendel, majd az olcsó árut tizenegy országban működő négyezer üzletében teríti.

A napi cikkeket gyártó hazai vállalkozások számára a társaság megjelenése nagy kihívást jelent. Ha ugyanis a Lidl olcsó importtermékei elcsábítják a fogyasztók egy részét, portékájukból kevesebb fogy majd. Azok a társaságok viszont, amelyek meg tudnak egyezni az új játékossal, nem járnak rosszul. Bár a Lidl partnereitől is szigorú titoktartást vár el, névtelenséget kérő élelmiszer-ipari cégvezetőktől megtudtuk: a diszkontlánc egyelőre nagyobb korrektséggel viselkedik velük, mint a piacon már hosszú éve jelen lévő versenytársai. Beszállítóinak például egy adott területen kizárólagosságot biztosít, magyarán más, hasonló profilú cégtől nem vásárol árut. Nagy könnyebbséget jelent a gyártóknak, hogy a Lidl a lehető legnagyobb árengedményen túl más kedvezményt nem kér partnereitől. Nincs tehát polcpénz, nincs marketing-hozzájárulás, nincs áruháznyitási díj sem.

A legtöbb vesztenivalójuk talán a Lidl versenytársainak van. A diszkontlánc ugyanis a többi kiskereskedőcég vevőinek jelentékeny részét elcsábíthatja. Ezt csak úgy lehet megakadályozni, ha a riválisok nyereségük rovására csökkentik áraikat. A Lidl terjeszkedése különösen a hasonló profilú diszkontláncokra, a Penny Marketre, a Plusra és a Profira jelenthet veszélyt, de a hiper- és szupermarketek, valamint a láncba szerveződött kisboltok vezetői sem ülhetnek ölbe tett kézzel.

A nagyok egymás szemét vájják ki

Az általunk megkeresett versenytársak illetékesei nem kívánták kommentálni a Lidl érkezését. Egybehangzóan csak annyit jegyeztek meg: szerintük a magyar fogyasztóknak már nemcsak az ár, hanem a választék és a szolgáltatás színvonala is fontos. Az új belépőt nem várják tétlenül: a Plus hetek óta tartó médiakampányban propagálja, hogy neve egyet jelent a "kicsi árakkal", a Tesco "verhetetlen árakkal" jelentkezett a közelmúltban. (Ha a vevő a sárga címkével megjelölt terméket a hipermarket három kilométeres körzetében olcsóbban meg tudja venni, a cég a különbözet dupláját fizeti.) Furcsa módon az egy-két boltot működtető, kisméretű kereskedelmi vállalkozásoknál nagy a nyugalom. Csongrádban, ahol november 18-án nyílik a Lidl-üzlet, egyikük úgy fogalmazott: a "multik" már évek óta jelen vannak a környéken. Hogy eggyel több vagy kevesebb van belőlük, lényegében mindegy, mert aki a kicsik közül nem bírta a versenyt, már rég tönkrement. A nagyok így legfeljebb egymás szemét vájják majd ki.