Lidl-nyitás: tucatot egy csapásra
Forradalmat vagy evolúciót hoz a kereskedelemben a német
diszkontlánc?
M. A., 2004. november 17. 00:00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A csütörtöki nyitásra vár a
csongrádi Lidl-bolt Kép: Bánhalmi János
|
Egyszerre tucatnyi üzlet megnyitásával mutatkozik be holnap
Magyarországon a német Lidl, az alacsony árairól ismert német
diszkontlánc. Van, aki szerint teljesen átalakítja majd a
kereskedelmet, míg mások úgy tartják: a Lidl nagy konkurensei már
annyira "beásták" magukat itt, hogy a cég csak nagy áldozatok árán
lesz képes piacot nyerni.
A végső visszaszámlálás már a hónap elején elkezdődött. A német
Schwarz-csoporthoz tartozó Lidl-üzletlánc november eleje óta naponta
közzétett sajtóhirdetésekben tájékoztatja leendő vevőit arról,
"mennyit kell még aludniuk" a társaság első tucatnyi boltjának
megnyitásáig. A diszkontlánc e közleményeken kívül egyelőre nem is
kommunikál a nyilvánossággal.
A Lidl már több éve megkezdte itteni színre lépésének az
előkészítését. Ez idő alatt folyamatosan vásárolta fel az üzletekhez
kiszemelt ingatlanokat, megállás nélkül toborozta jövendőbeli
munkatársait, felépített legalább tizenkét üzletet és ötmilliárd
forint értékű beruházással egy 30 ezer négyzetméteres
székesfehérvári logisztikai központot, ám terveiről máig nem lehet
biztosat tudni. A társaság ugyanis rendre elhárítja a sajtó
érdeklődését, miközben üzleti partnereit és az önkormányzatokat
titoktartásra kötelezte.
Egy biztos. November 18-án reggel hét órakor Kisvárdán, Barcson,
Kaposváron, Móron, Hódmezővásárhelyen, Dunaharasztiban, Keszthelyen,
Tapolcán, Békéscsabán, Szegeden, Szarvason és Csongrádon megnyílnak
az első Lidl-diszkontüzletek. Ez azonban csak az első lépés. A
kiszivárgott hírek szerint a diszkontlánc egy-két éven belül
országszerte harminc bolt megnyitását tervezi. Úgy tudjuk, az
offenzíva végén több mint száz bolt viseli majd a Lidl emblémáját
Magyarországon.
A helyi sajtó híradásait böngészve kiderül, rövid időn belül
Komárom, Szombathely, Pécs, Szentes, Mohács, Székesfehérvár, Komló,
Makó, Tiszaújváros, Kazincbarcika, Dunaújváros, Gyomaendrőd,
Debrecen, Gyula, Veszprém, Kalocsa, Pápa, Esztergom, Dombóvár,
Szigetvár és Mohács lakossága is számíthat a Lild megjelenésére. Úgy
tudjuk, a boltnyitásokra november 18-tól egészen az év végéig
folyamatosan, csütörtökönként kerül majd sor. A Lidl ugyanis a
későbbiekben mindig ezen a napon tart majd akciós vásárt.
Az árérzékeny vásárlók az európai tapasztalatok szerint arra
számíthatnak, hogy az új piaci szereplő árai esetenként 20-30
százalékkal alacsonyabbak lesznek versenytársaikénál. A verhetetlen
Lidl-árak titka, hogy a cég Európa-szerte keresi azokat a
beszállítókat, amelyek egy-egy terméket a legolcsóbban képesek
gyártani. Tőlük aztán a diszkontlánc nagy tételben rendel, majd az
olcsó árut tizenegy országban működő négyezer üzletében teríti.
A napi cikkeket gyártó hazai vállalkozások számára a társaság
megjelenése nagy kihívást jelent. Ha ugyanis a Lidl olcsó
importtermékei elcsábítják a fogyasztók egy részét, portékájukból
kevesebb fogy majd. Azok a társaságok viszont, amelyek meg tudnak
egyezni az új játékossal, nem járnak rosszul. Bár a Lidl
partnereitől is szigorú titoktartást vár el, névtelenséget kérő
élelmiszer-ipari cégvezetőktől megtudtuk: a diszkontlánc egyelőre
nagyobb korrektséggel viselkedik velük, mint a piacon már hosszú éve
jelen lévő versenytársai. Beszállítóinak például egy adott területen
kizárólagosságot biztosít, magyarán más, hasonló profilú cégtől nem
vásárol árut. Nagy könnyebbséget jelent a gyártóknak, hogy a Lidl a
lehető legnagyobb árengedményen túl más kedvezményt nem kér
partnereitől. Nincs tehát polcpénz, nincs marketing-hozzájárulás,
nincs áruháznyitási díj sem.
A legtöbb vesztenivalójuk talán a Lidl versenytársainak van. A
diszkontlánc ugyanis a többi kiskereskedőcég vevőinek jelentékeny
részét elcsábíthatja. Ezt csak úgy lehet megakadályozni, ha a
riválisok nyereségük rovására csökkentik áraikat. A Lidl
terjeszkedése különösen a hasonló profilú diszkontláncokra, a Penny
Marketre, a Plusra és a Profira jelenthet veszélyt, de a hiper- és
szupermarketek, valamint a láncba szerveződött kisboltok vezetői sem
ülhetnek ölbe tett kézzel.
A nagyok egymás szemét vájják ki
Az általunk megkeresett versenytársak illetékesei nem kívánták
kommentálni a Lidl érkezését. Egybehangzóan csak annyit jegyeztek
meg: szerintük a magyar fogyasztóknak már nemcsak az ár, hanem a
választék és a szolgáltatás színvonala is fontos. Az új belépőt nem
várják tétlenül: a Plus hetek óta tartó médiakampányban propagálja,
hogy neve egyet jelent a "kicsi árakkal", a Tesco "verhetetlen
árakkal" jelentkezett a közelmúltban. (Ha a vevő a sárga címkével
megjelölt terméket a hipermarket három kilométeres körzetében
olcsóbban meg tudja venni, a cég a különbözet dupláját fizeti.)
Furcsa módon az egy-két boltot működtető, kisméretű kereskedelmi
vállalkozásoknál nagy a nyugalom. Csongrádban, ahol november 18-án
nyílik a Lidl-üzlet, egyikük úgy fogalmazott: a "multik" már évek
óta jelen vannak a környéken. Hogy eggyel több vagy kevesebb van
belőlük, lényegében mindegy, mert aki a kicsik közül nem bírta a
versenyt, már rég tönkrement. A nagyok így legfeljebb egymás szemét
vájják majd ki.
|