|
Semmi sem eladó! Visszavonták a jogot az Opel
Aranytól
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2004-11-04 |
Kovács András |
| |
|
Letakarták az
emblémákat az Opel Arany szegedi, vásárhelyi, szentesi és orosházi
autószalonjain, a generálimportőr november elejével visszavonta a
márkakereskedési jogot a vállalkozástól. Arany József tulajdonos
sejti, mivel szedett össze rossz pontokat, a generálimportőr, a GM
Hungary hivatalosan nem nyilatkozik a váltásról, azt az Opel és a
márkakereskedő ügyének tekinti.
|
|
|
|
Letakart Opel-embléma és felirat Szegeden,
az Algyői úton Fotó: Karnok Csaba | –
Október 28-án kaptuk a levelet, hogy november 2-ától már nem vagyunk
Opel-képviselet. Persze a történet sokkal korábban kezdődött.
Szerintem ott, hogy javasolták, Daewoo-kereskedésbe fektessek be
Szentesen, de a nyitás után három hónap múlva jobbnak láttam
visszalépni, akkora volt a bizonytalanság a márka körül. (Ma ezt már
Chevroletként forgalmazzák, többnyire az Opel-márkakereskedők. a
szerk.) Szerintem ez hibás üzleti lépésem volt – mondja Arany
József. – Úgy gondolom, az Opel azt sem nézte jó szemmel, hogy nagy
összegű horvátországi befektetésem nem autós cég volt. Egyébként ez
a tőke csak részben képződött az Opel-kereskedésből, én üzletember
vagyok.
Arany József nem tagadja, fogyott már jobban is náluk
az Opel, az országos átlaghoz képest valamennyi román határhoz
közeli kereskedés 2-3 százalékos lemaradásban van, így ők
is.
Különösen nagy kiesés volt az, hogy az első 1,999
milliós, lengyelországi
|
Arany József neve éveken át összefonódott az
Opellel Fotó: Tésik Attila | gyártású
Astra Classic kifutása után nem maradt ilyen versenyképes árú
alsó-középkategóriás modellje a gyártónak. Az Astra Classic II
ugyanis már 2,8 millió forintba került. Ez a különbség nagyon sok
egy olyan piacon, ahol – Arany József megfogalmazása szerint – 10
százalék előleggel, tízéves futamidőre szeretnének autót vásárolni
az emberek. Tény, a Kalos, a Fabia, a Thalia gyorsan betöltötte azt
az űrt, amit az első Astra Classic hagyott maga után.
A
tulajdonos kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy 2,5 ezer
szervizügyfelük van, tavaly és idén is nyereségesen gazdálkodtak –
mindezt hitel nélkül. Eddig összesen háromezer, tavaly 380 autót
értékesítettek. „Szolgáltatásunk megfelel a márka uniós
feltételeinek, ügyfél elégedettségi mutatók alapján mindig az
élmezőnyben voltunk, sőt 1999-ben országos első helyezést értünk el,
mégsem sikerült egyezségre jutnunk."
A váltás
természetes
Wolf Károly, a GM Hungary
igazgatója nem kívánta kommentálni a szerződésbontást. „Ez
kettőnk ügye, az Opelé és Arany úré. Eddig sem nyilatkoztunk,
indokoltunk, és ez a jövőben is így marad. A váltás egy ekkora
hálózatban természetes, nem haragszunk Arany Józsefre." Arra a
kérdésre, hogy a garanciális javításokkal hova forduljanak az
ügyfelek, Wolf Károly azt válaszolta, hogy a nyolcvan
magyarországi Opel bármelyikéhez. Azt ő is megerősítette, hogy
a váltásból az ügyfeleknek semmilyen hátrányuk nem
származhat. | – Szerintem a
konfliktus akkor kezdődött, amikor az Opel volument akart, akár az
árrés rovására is, mint teszi azt oly sok versenytárs. Én ezt nem
akartam, 5-600 millió forintos befektetésem van a négy
autókereskedésben. Azt találtam mondani, hogy nem azért dolgozom,
hogy elfáradjak, hanem hogy pénzt keressek. Nem lettem túl népszerű
ezzel a kijelentéssel a generálimportőrnél. Tudni kell, hogy ez
agrárvidék, ősszel jön a pénz, nem véletlenül adtunk el 60 autót
októberben – hangsúlyozza Arany József.
Arra a kérdésre,
hogy mi lesz most a megrendelt járművekkel, a tulajdonos leszögezte,
mindenki meg fogja kapni, egyetlen forintja sem vész el senkinek. –
A garanciális javításokat pedig ugyanúgy folytatom, mint eddig, még
akkor is, ha a generálimportőr ezt nem fizeti ki nekem. Az már nem
az ügyfél gondja, hanem az enyém, hogyan hajtom be a követelésemet.
Arany József 44 kollégájáért is felelősséget érez, szeretné
munkahelyüket megtartani, a „hiénáknak" pedig azt üzeni: semmi sem
eladó.
Arany József jogértelmezése szerint november 1-jétől
kezdve a csoportmentességi törvény alapján a hivatalos
márkaszervizjogot az importőr köteles kiadni mindenkinek, aki
megfelel a feltételeknek, s egy év múlva az értékesítésre is ez
vonatkozik. – Az ügyben európai uniós jogszabályokban jártas
budapesti jogászok támogatását élvezem, aki elmondták, hogy a
versenyt korlátozni nem lehet, és úgy érzem, ebben minden benne van
– mondja.
|
|
|
|
|
| |