http://www.delvilag.hu/cikk.php?id=77&cid=28822 2003-01-25 Tengelypánik - Bátyi Zoltán jegyzete „A motorkocsik elöregedésére utaló jelek, mint hírlik, már korábban is igencsak láthatóak voltak, tehát a járművek ellenőrzését akár fokozatosan, pár nappal előbb bejelentve is végrehajthatták volna. S akkor nincs káosz, a sajtó pontos tájékoztatást tud adni arról, mikor, hol, melyik vonalon, s mely járatokra fölösleges várni." Aranytorkú Demjén Rózsiról mindenki tudja – ha elindul a vonat, a szíve majdnem megszakad. Ám arra talán senki nem tudna válaszolni – természetesen Demjén úron kívül –, vajon mit tenne, ha kiballagna a vasútállomásra, s az a fránya vonat semmi pénzért nem volna hajlandó moccanni sem. Arról viszont érkeztek hírek szerkesztőségünkbe, hogy ezen a héten jó néhány, MÁV-szolgáltatáshoz szokott honfitársunk igencsak szentségelt, mert nem jutott el munkahelyére (iskolájába, boltba, ügyeit intézni stb.) amiatt, mert a magyar vasutak vezetése kiderítette: motorvonatainak jórészét nem más, mint tengelytörés fenyegeti. Azért még dicséret is illethetné a sínvezéreket, hogy rádöbbenve e veszélyre, munkát, fáradtságot nem kímélve, bevételeiket is veszélyeztetve kivonták a forgalomból ezeket a járműveket. Csak az érthetetlen – különösen a hajnali fagyban toporogva egy falusi megállóhelyen –, vajon miért kellett ily sebbel-lobbal, egyik napról a másikra végrehajtani a járatok leállítását. Nehezen hihető ugyanis, hogy a kerékkopogtató szakemberek az ország négy sarkában egyetlen délelőttön jöttek rá, mekkora is a gond. A motorkocsik elöregedésére utaló jelek, mint hírlik, már korábban is igencsak láthatóak voltak, tehát a járművek ellenőrzését akár fokozatosan, pár nappal előbb bejelentve is végrehajthatták volna. S akkor nincs káosz, a sajtó pontos tájékoztatást tud adni arról, mikor, hol, melyik vonalon, s mely járatokra fölösleges várni. Mondom én, mint tengelytörésügyekben teljességgel járatlan. S mondják azok, akik hoppon is, meg állomásokon is maradtak azon a vonatmentes reggelen. De talán ezt a hibát is könnyebben megértenénk, ha a vonatok – már amelyek elindulnak – korszerűbbek, tisztábbak lennének, az állomások környékén nem nőne égig a gaz, s a várótermekben akár még kényelmes székeket is találnánk, miközben vonatunkra várunk. Ám efféle földi jókra momentán a MÁV nem képes, mivel nagybeteg, milliárdos támogatások mellett sem könnyen gyógyítható. Kevés a pénz, mindig kevés – panaszolják a vasutasok. Bár a rosszul kommunikált döntést forintok hiányával magyarázni aligha lehet. 2003-01-25