Összefogtak a fuvarozók Szentesen
 Az önkormányzat elhalasztotta a díjfizetésről szóló döntést

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2003-10-08 | Balázsi Irén

Tiltakoztak a szentesi fuvarozók, mert az önkormányzat díjfizetés ellenében tervezte beengedni a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárműveket a város belterületére. Egyelőre elhalasztották a döntést.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Egyelőre nem kell sarcot fizetniük a kamionosoknak, ha behajtanak a városközpontba. Fotó: Tésik Attila
Maradandó károsodást okoztak a felújított utakban is a kamionok és teherautók, amelyek eddig minden további nélkül behajtottak még a szentesi főutcára is. Valójában a belterületi utak védelmében és a lakók nyugalma érdekében akarta kitiltatni az önkormányzat a 7,5 tonnánál nagyobb össztömegű gépjárműveket a város kezelésében lévő utakról.

A fuvarozók körében azonban ellenállásba ütközött a terv megvalósítása. A határozati javaslatban ugyanis olyan kitételek szerepeltek, hogy meghatározott díjtétel ellenében útvonalengedélyt kell annak a helybeli fuvarozónak is beszereznie, aki teherautóval valamilyen szolgáltatást végez a legkülönbözőbb városrészekben.

A helyi fuvarozókhoz hasonló elképzelés vonatkozna a vidéki kamionokra is, amelyek a város főutcáján lévő raktáráruházba szállítják az árut.
A témával foglalkozott a Szentes és Vidéke Ipartestület is. Bőhm Sándor elnök úgy fogalmazott, hogy nem újabb fizetési kötelezettséggel kell terhelni a teherfuvarozó, áruszállítást végző vállalkozásokat, hanem az átmenő forgalom korlátozásáról szóló hatályos jogszabályt szükséges következetesen betartatni. Szerintük a rendszeres ellenőrzés hatására a városközpontot elkerülő utat vennék igénybe a járművezetők, s nem pedig a kertvárosi keskeny és rossz állagú Honvéd utcában döngetnének a kamionok. Így sok-sok kilométert takarítanak meg, hiszen elkerülik az elkerülő utat.

Dr. Nagy István, a Rieger Hungária Kft. szentesi ügyvezetője néhány helyi fuvarozóval nemcsak bírálta az önkormányzat tervezetét, hanem javaslatot dolgozott ki a probléma orvoslására. A jogi végzettségű ügyvezető azt magyarázta, hogy önkormányzati rendelet nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal. A közlekedési minisztérium hatályos rendelete alapján a KRESZ- és az útjelző táblák hivatottak a nehéz járművek forgalmát korlátozni. Az ügyvezető szerint mivel ezek nemzetközileg is egységesek, így csak a rajtuk lévő tilalmak és korlátozások betartását lehet számon kérni a külföldi és az ország más vidékeiről érkező sofőrökön.

Az önkormányzati tervezetben szereplő behajtási engedély beszerzéséről azt mondta, hogy csak egyetlen esetben lehet előírni: akkor, ha a mindkét irányból minden járművel behajtani tilos tábla alatt kiegészítő tábla szerepel „Kivéve engedéllyel" felirattal. Nem szólva arról, hogy a helyi rendelet tervezetével ellentétben a vonatkozó jogszabály szerint nem is lehet díjat szedni a behajtási engedélyért a korlátozás alatt álló területen lakó, ott telephellyel rendelkező, vagy oda, illetve onnan áruszállítást végző személyektől. A nehéz járművek átmenő forgalmát viszont korlátozhatja az önkormányzat a már említett tiltó, illetve eligazító táblákkal. Annál is inkább, mivel ott van a 451-es út elkerülő szakasza.

Az ügyvezető szerint a vidéki teherautók teljes kitiltására Szentes területéről egyébként nincs is jogszabályi lehetőség. A helybeli fuvarozókról viszont senki sem gondolhatja komolyan, hogy a lakosság bosszantására céltalanul autóznának városszerte.
Az ipartestület legutóbbi ülésén Szirbik Imre polgármester úgy nyilatkozott: a helybeli teherfuvarozókkal együtt azt szeretnék elérni, hogy az utak ne menjenek tönkre. Az önkormányzat megérti a vállalkozók aggályait, ezért is vette le napirendről az ominózus rendelettervezetet. Különben sem akarják újabb sarccal sújtani a helyi fuvarozókat, helyette más forrást keresnek majd az utak védelmére.