|
Kalota József szolgál Horeftosz Kristóf
helyett A
szentesi görögkeleti templomban
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2003-10-02 |
Blahó Gabriella |
| |
|
Amíg a Szent
Miklós Egyházközség parókusa, Horeftosz Kristóf büntetőügye le nem
zárul, Kalota József teljesít szolgálatot.
|
|
|
|
A liturgiákon nemcsak magyarok, hanem a
városban élő oroszok, ukránok is megfordulnak. Fotó: Vidovics
Ferenc | Szentes legrégebbi
épületéhez, s a benne egykor szolgáló parókus nevéhez fűződik a
város történetében a legnagyobb értékre elkövetett büntetőügy. A
különösen nagy kárt okozó csalással vádolt Horeftosz Kristóf
jelenleg ismeretlen helyen tartózkodik, otthonából szökött meg.
Horeftosz a papi hivatás mellett ugyanolyan módon próbált
pénzt keresni, mint a görög bevándorlók, akik az 1700-as évek első
felében telepedtek le Szentesen: a görög kereskedők itt templomot is
építettek maguknak. Ebben a szentélyben szolgált Kristóf atya. Az
ősök a szentély ikonosztázát is Görögországból hozták, a templomba
betérőt az európai templomoktól eltérő kép fogadja.
Kalota József jelenleg az egyetlen görögkeleti
lelkész Magyarországon, aki a konstaninápolyi egyetemes
patriarchátust képviseli, s – ahogy fogalmazott – szolgálja a
hazáját. Nem tartja véletlenszerűnek ebbéli magányát, hiszen a
rendszerváltás előtti időkben a konstantinápolyi metropolita a
politikai rend miatt nem tudta meglátogatni magyar híveit. A
szentesi Szent Miklós Egyházközséget is csak 1958-ban sikerült az
orosz egyházba bekényszeríteni, ez a kis közösség, úgy tűnik,
évszázadokon át tartja magát. A 280 esztendővel ezelőtt épült
templom és a hozzá tartozó közösség sok vihart ért meg, a jelenlegi
büntetőügy pedig még nem zárult le. A görögök által alapított
Beloiannisz falu lelkipásztora úgy fogalmazott: ha a bíróság előtt
tisztázódik Kristóf atya ügye, úgy sor kerülhet hivatalos
beiktatására a konstantinápolyi patriarchátus rendjébe. (Horeftosz
Kristóf az ellene folyó eljárás kezdetéig a Magyar Ortodox Egyházhoz
tartozott, melyet ő „szovjet vonalnak" nevezett.)
Kalota
József minden hónap utolsó vasárnapján délelőtt tíz órától tart
liturgiát a szentesi híveknek, akik között magyarok, ukránok és
oroszok is vannak. Körülbelül húszan-harmincan látogatják
alkalmanként a templomot, melynek apszisa – tehát az ikonosztáz
mögötti tér – kelet felé néz. Az esperes szerint lenyűgöző a
látvány, ahogyan a hajnali mise idején besüt oda a nap, ahová
egyébként a vallási szokások alapján nők nem tehetik be a lábukat. A
templom bejárata nyugati irányába nyitott: az épületnek ez az
elrendezése éppen ellentétes a Szentesen is található katolikus,
evangélikus és református templomokéval.
Az esperes
kijelentette: ha ő itt a lelkész, akkor, amikor a szentesi belvárost
a jelenlegi képére akarja formázni a tanács, a hívekkel együtt
éhségsztrájkba kezd. Az évszázadokkal ezelőtt betelepült harminc
görög kereskedőcsalád a város központját a maga kultúrájának
megfelelő módon alakította, ezeket az épületeket fokozatosan
rombolták le. A templom környékét „görög udvarnak" nevezte a
köznyelv. A szentélytől ötven méterre Horeftosz szabadtéri teraszt
épített, görög saroknak nevezte, s ezen a helyen kiváló, mediterrán
receptúra alapján készült sört csapoltatott Kristóf atya a
kilencvenes évek elején.
|
|
|
|
|
| |