|
Osztanak és szoroznak
Elkelt a Postabank, van pénz az M5-ösre
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2003-09-27 |
Fekete Klára |
| |
|
Az M5
Autópálya Alapítvány céljai megegyeznek a kormány elképzeléseivel,
de a kuratórium vezetői az AKA Rt.-vel folytatott vég nélküli, a
külső szemlélő számára eddig eredménytelen tárgyalássorozatban még
az idén gyökeres változást, fordulatot és konkrét, gyors megoldást
várnak.
|
|
|
A gazdasági tárcának
külön kellene kezelnie az M5-ös sztráda Szegedig történő
továbbépítésének témáját, valamint az útdíj ügyét. Ezt az elvet
terjesztették elő az M5 Autópálya Alapítvány képviselői a gazdasági
tárcával nemrégiben folytatott tárgyaláson. Horváth István, az
alapítvány kuratóriumának elnöke és Gedei Zoltán titkár Kovács
Ferencnek, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes
államtitkárának, valamint Andricsák Zoltán főosztályvezetőnek azt
vázolták, hogy az új szempontrendszerrel gyorsabb eredményeket
lehetne elérni az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel
folytatott egyeztetéseken, mint a nyolc éve tartó, sehová sem vezető
megbeszélésekkel.
A Csongrád Megyei Kereskedelmi és
Iparkamara által létrehozott alapítvány nevében a tárgyaló felek azt
javasolták, hogy az útdíj beszedési joga 2004 januárjától szálljon
át az államra. Amennyiben helytálló az AKA Rt. 2002-es
eredménykimutatásában szereplő közel 8 milliárd forintos útdíj,
akkor ebből kiindulva – azt az inflációval korrigálva –
ellentételezésként jövőre körülbelül 8,5 milliárd forintot lehetne
felajánlani a koncessziós társaságnak. Ennek fele a megnövekedett
forgalomnak köszönhetően még az alacsony útdíjakból is bejönne,
tehát az államnak mindössze 4 milliárdot kellene vállalnia, mintegy
„jóvátételként" a régió állampolgárai felé az eddigi egyenlőtlen
elbírálásért. Az alapítvány az útdíjkedvezmények helyett csak az
azonos elbírálást, vagyis az M5-ös egységes matricarendszerbe való
bevonását tudja elfogadni.
Lesz-e sztráda a bankból?
Elkelt
a Postabank Rt., ráadásul csaknem a várt összeg duplájáért:
101 milliárd forintért. A vevő az osztrák Erste Bank. Mivel az
államnak sikerült ilyen jó üzletet kötnie, jogos a kérdés,
beváltja-e a kormány azt az augusztusban tett ígéretét,
miszerint a Postabank-privatizációból befolyt összeget az
M5-ös sztráda kivásárlására szánnák. A számítások szerint a
koncessziós jog megszerzése 40-50 milliárd forintba kerülne,
továbbá az állam átvállalná az AKA Rt. csaknem 50 milliárdos
tartozását. A százmilliárd forint kifizetése után kezdődhetne
csak meg a sztráda továbbépítése: a Szegedig tartó szakasz 50
kilométerére minimum 50 milliárddal kell
számolni. | Az alapítvány képviselői
arra kérték a helyettes államtitkárt, hogy ezt a tételt a jövő évi
költségvetési törvénytervezetben – amelynek vitája hamarosan
megkezdődik – külön szerepeltessék, az országgyűlési képviselőkkel
pedig név szerint szavaztassák meg. Ha ez megtörténne, a régió
lakói, vállalkozói, leendő befektetői azt pozitív üzenetként
értelmezhetnék. A Dél-Alföld „érdemi" schengeni határrá alakulhatna
át, s nem az unió távoli provinciájának szintjére süllyedne.
Az M5 Alapítvány és a gazdasági tárca együttműködése
szeptember 5-én, Csillag István gazdasági miniszter szegedi
látogatásakor kezdődött el, majd nemrégiben Budapesten, a GKM-ben
folytatódott. Az időzítés jó, hiszen az útdíjügy rendezésére akkor
van reális esély, ha ez a kérdés a szakminisztérium
előterjesztésében a 2004-es költségvetési törvény vitájában a
parlament elé kerül.
|
|
|
|
|
| |