Osztanak és szoroznak
 Elkelt a Postabank, van pénz az M5-ösre

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2003-09-27 | Fekete Klára

Az M5 Autópálya Alapítvány céljai megegyeznek a kormány elképzeléseivel, de a kuratórium vezetői az AKA Rt.-vel folytatott vég nélküli, a külső szemlélő számára eddig eredménytelen tárgyalássorozatban még az idén gyökeres változást, fordulatot és konkrét, gyors megoldást várnak.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
A gazdasági tárcának külön kellene kezelnie az M5-ös sztráda Szegedig történő továbbépítésének témáját, valamint az útdíj ügyét. Ezt az elvet terjesztették elő az M5 Autópálya Alapítvány képviselői a gazdasági tárcával nemrégiben folytatott tárgyaláson. Horváth István, az alapítvány kuratóriumának elnöke és Gedei Zoltán titkár Kovács Ferencnek, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) helyettes államtitkárának, valamint Andricsák Zoltán főosztályvezetőnek azt vázolták, hogy az új szempontrendszerrel gyorsabb eredményeket lehetne elérni az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel folytatott egyeztetéseken, mint a nyolc éve tartó, sehová sem vezető megbeszélésekkel.

A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által létrehozott alapítvány nevében a tárgyaló felek azt javasolták, hogy az útdíj beszedési joga 2004 januárjától szálljon át az államra. Amennyiben helytálló az AKA Rt. 2002-es eredménykimutatásában szereplő közel 8 milliárd forintos útdíj, akkor ebből kiindulva – azt az inflációval korrigálva – ellentételezésként jövőre körülbelül 8,5 milliárd forintot lehetne felajánlani a koncessziós társaságnak. Ennek fele a megnövekedett forgalomnak köszönhetően még az alacsony útdíjakból is bejönne, tehát az államnak mindössze 4 milliárdot kellene vállalnia, mintegy „jóvátételként" a régió állampolgárai felé az eddigi egyenlőtlen elbírálásért. Az alapítvány az útdíjkedvezmények helyett csak az azonos elbírálást, vagyis az M5-ös egységes matricarendszerbe való bevonását tudja elfogadni.

Lesz-e sztráda a bankból?

Elkelt a Postabank Rt., ráadásul csaknem a várt összeg duplájáért: 101 milliárd forintért. A vevő az osztrák Erste Bank. Mivel az államnak sikerült ilyen jó üzletet kötnie, jogos a kérdés, beváltja-e a kormány azt az augusztusban tett ígéretét, miszerint a Postabank-privatizációból befolyt összeget az M5-ös sztráda kivásárlására szánnák. A számítások szerint a koncessziós jog megszerzése 40-50 milliárd forintba kerülne, továbbá az állam átvállalná az AKA Rt. csaknem 50 milliárdos tartozását. A százmilliárd forint kifizetése után kezdődhetne csak meg a sztráda továbbépítése: a Szegedig tartó szakasz 50 kilométerére minimum 50 milliárddal kell számolni. 
Az alapítvány képviselői arra kérték a helyettes államtitkárt, hogy ezt a tételt a jövő évi költségvetési törvénytervezetben – amelynek vitája hamarosan megkezdődik – külön szerepeltessék, az országgyűlési képviselőkkel pedig név szerint szavaztassák meg. Ha ez megtörténne, a régió lakói, vállalkozói, leendő befektetői azt pozitív üzenetként értelmezhetnék. A Dél-Alföld „érdemi" schengeni határrá alakulhatna át, s nem az unió távoli provinciájának szintjére süllyedne.

Az M5 Alapítvány és a gazdasági tárca együttműködése szeptember 5-én, Csillag István gazdasági miniszter szegedi látogatásakor kezdődött el, majd nemrégiben Budapesten, a GKM-ben folytatódott. Az időzítés jó, hiszen az útdíjügy rendezésére akkor van reális esély, ha ez a kérdés a szakminisztérium előterjesztésében a 2004-es költségvetési törvény vitájában a parlament elé kerül.