|
A múzeumépítő Rózsa
hitvallása Csallány Gábor kései utóda Szentesen
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2003-09-26 |
Balázsi Irén |
| |
|
A
kulturális örökség védelme érdekében kifejtett tevékenységéért
Schönvisner István-emlékérmet adományozott Hiller István
szakminiszter Rózsa Gábornak, a szentesi Koszta József Múzeum
munkatársának.
|
|
|
|
Rózsa Gábor azt vallja, hogy „lassú víz mos
partot | Persze hogy örül Rózsa Gábor
a magyar műemlékvédelemért, a nemzeti örökség megóvásáért és
gyarapításáért kapott legrangosabb miniszteriális elismerésnek, még
ha úgy nyilvánul is meg, mintha nem kitüntetést, hanem egyenesen
büntetést kapott volna. Aki ismeri a szentesi mérnök-muzeológust, az
természetesnek veszi, hogy ilyesmiket mond a kérdéseimre:
levélnehezéknek használja a míves érmet, meg hogy ő most a fekete
bárány múzeumi berkekben, mert a régészek pályáztak erre a díjra.
Csakhogy Gábort a városvédők szövetségének elnöke, Ráday Mihály
terjesztette fel a miniszteriális elismerésre. Azt viszont nem
szégyelli bevallani, hogy bizony lexikonban nézett utána, ki volt a
XIX. században született Schönvisner István archeológus, akinek a
nevét viseli a most kapott emlékérem. Amúgy egyáltalán nem mellesleg
kívánkozik ide: ugyanezt a kitüntetést kapta Bölcskei Gusztáv, a
Tiszántúli Református Egyházkerület püspöke is.
Helyi védettségű épületek a megyében
Helyi védettségű, azaz a település
szempontjából valamilyen hagyományt őrző, vagy a városra
jellemző építészeti elemeket tartalmazó épületekből 256-ot
tartanak nyilván Hódmezővásárhelyen. Csongrádon 4 ipari, 8
középület és 104 lakóház tartozik ebbe a csoportba, Makón 230,
Mindszenten 23, Szentesen pedig 16 épület és 4 egyéb építmény
élvez helyi védettséget, további 20-at pedig javasoltak
erre. | Az 59 éves Rózsa Gábor azt
vallja, hogy „lassú víz mos partot". Neki ugyanis hosszú évek
hadakozásokkal is terhelt munkája van a szentesi Petőfi utcában a
romjaiból megmentett Péter Pál-féle polgárházban meg Fridrich János
napfénytetős, fotográfiai műtermében. Az utóbbit például le akarták
bontatni és az ópusztaszeri történeti parkban tervezték a
rekonstrukcióját. De sokat harcolt a Péter Pál-polgárházért is,
amely a Fridrich-fényirdával együtt muzeális érték. Ha azt vesszük,
Rózsa Gábor két múzeumot alapított Szentesen, s mind a kettő egyre
csak gyarapodik. Azt állítja a kitüntetett, hogy megépíttetni mégis
könnyebb volt ezeket, mint működtetni. Egyébiránt pedig arra a
legbüszkébb: újabban már Gábor bácsinak szólítják a hosszú, fehér
szakálla láttán ismerősei a szentesi utcán. Ugyanazzal a
megszólítással tisztelik meg őt, mint a Koszta József Múzeumot
alapító igazgatót, Csallány Gábort.
De mit keres a
földmérésre szakosodott építőmérnök, no meg három szakmérnöki
vizsgát is abszolvált Rózsa Gábor a műtárgyak világában? Azt meséli,
hogy nem ő ment a múzeumba, hanem a muzeológusok az algyői
olajmezőkre. Az olajosoknál dolgozott ugyanis ifjúkori éveiben, ahol
talált valamilyen lelőhelyet. Kihívtam a régészeket, akiknek azóta
is a rabjuk vagyok – mondja arra utalva, hogy élete párja és három
gyermekének édesanyja Vörös Gabriella, a megyei múzeumi szervezet
régész-igazgatója. Gábor a múzeumi létét, a „második életét" éppen
húsz esztendőben méri, ám kesernyésen teszi hozzá, hogy erről
mindenki megfeledkezett. Jövőre, a hatvanadik születésnapján
hivatalosan ugyan „megszökik" a múzeum kötelékéből, nyugállományba
helyezteti magát. Akkor aztán lesz ideje, hogy fel is dolgozza a
szentesi polgárház múzeumba és a Fridrich-műterembe meg a volt
vármegyeházbeli térképtárba begyűjtött kulturális örökséget. Ám még
meg sem említettük a szívének ugyan csak kedves témáit: a földtant,
a népzenét, a klasszikus muzsikát, az ipar- és képzőművészetet, de
folytathatnánk még a kultúra azon területeit, ahol szintén otthon
van. Hogy ki is valójában Rózsa Gábor? Azt mondja erre: „Hatlövetű
dzsoli dzsóker." Amúgy pedig szegedi is meg szentesi is, az utóbbi
időben már tápai is. Családjával a „világ közepén" lakik, és újabban
egy csónakról meg kecskéről álmodik, mely jószágot a töltés oldalán
legeltet majd.
|
|
|
|
|
| |