Az AKA Rt. cáfolja az érdekvédők állításait
 Milliárdokat emlegetnek

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2003-09-11 | Garai Szakács László

Az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége a birtokába került, a magyar állam és az AKA Rt. által kötött titkos megállapodás alapján azt állítja: az M5-ös autópályát üzemeltető cég jogtalanul szedett be 13 milliárd forint autópályadíjat.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Tessék készíteni a pénztárcát, a fizetőkapu következik! Fotó: Gyenes Kálmán
Az AKA Rt. azt állítja, ők a megállapodás szerint jártak el, a közlekedési tárca ígérete ellenére nem reagált.

– Egy magát megnevezni nem kívánó személy juttatta el hozzánk a mellékletet – felelte Végh László, az M5-ös Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetségének (MAHÉSZ) elnöke arra a kérdésre, hogyan, kitől jutottak hozzá az állam és az AKA Rt. által kötött, titkosan kezelt szerződéshez. – Az Útdíjtarifák és módosítási eljárások című mellékletben közölt képlet alapján a jelenlegi tarifa szerint csak a felét kellene fizetni az útdíjnak.

Végh László szerint informátora valós papírokat jutatott el hozzá: – Nem tartom valószínűnek, hogy bárki is venné a fáradságot, hogy ilyen mellékleteket hamisítson – felelte a MAHÉSZ elnöke. – Azért is tűnik hitelesnek az irat, mert hiába hívjuk három napja az AKA-t és a minisztériumot, senki nem hajlandó szóba állni velünk.

A szövetsége elnöke szerint amennyiben hiteles a papír, úgy az AKA–kormány „páros meccset" is gyorsan be lehetne fejezni: – Szerződésszegés miatt az állam egyoldalúan felbonthatná a szerződést, nem kellene tovább alkudozni a társasággal, és végre folytatódhatna a sztrádaépítés – vélekedett Végh László.

Az AKA Rt. szóvivője, Garai Valéria nem kívánt érdemben reagálni megkeresésünkre: – Az AKA Rt. a koncessziós szerződésnek megfelelően működik – mondta a sajtószóvivő. Nem válaszolt arra a kérdésre, hogy a lapunkhoz is eljuttatott melléklet valóban része-e a szerződésnek. Kitért továbbá az elől a kérdés elől is, hogy ha valóban része a melléklet a megállapodásnak, akkor mi alapján számolják ki az útdíjat.

A szabályozás kitér arra is, amennyiben a sztrádát üzemeltető cég megemeli a tarifát, arról a lakosságot 15 nappal az emelés előtt tájékoztatnia kell két országos napilapban. A MAHÉSZ-nél nem emlékeznek egyetlen olyan hirdetésre, vagy felhívásra sem, amely arról tájékoztatta volna a lakosságot: emelkedik az autópályadíj. – Nem szeretnék ilyen apró részletekben elmerülni. Ismétlem: a társaság a szerződéseknek megfelelően működik. Nem tudok konkrétumokat mondani – hárította el az újabb kérdést Garai Valéria.

A kormány részéről a Miniszterelnöki Hivatalban szintén elhárították az érdeklődésünket, mondván: az M5-ös autópálya teljes egészében a szaktárcához tartozik.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályán azt mondták, hogy a kérdésben Kovács Ferenc közlekedési helyettes államtitkár szabadsága miatt Réthy Imre közigazgatási államtitkár az illetékes. Ígéretet kaptunk, hogy az általunk felvetett kérdésekre az államtitkár válaszol, azonban lapzártánkig sem ő, sem más nem reagált.