|
Kell az M5-ös, de nem
minden áron Csillag
István nem árult el részleteket a kivásárlásról
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2003-09-06 |
Fekete Klára |
| |
|
A kormány az Alföld
Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel szeretne megegyezni az M5-ös
sztráda továbbépítéséről, jövőre eredményt ígérnek.
|
|
|
|
Csillag István | A
gazdasági tárca tisztában van azzal, hogy az M5-ös autópálya
Szegedig elérő szakaszának hiányában a déli országrész gazdasága
lassabban fejlődik, s hogy a térséget a hosszan tartó délszláv
háború összes következménye sújtotta – mondta Csillag
István gazdasági miniszter (képünkön) tegnapi szegedi
sajtótájékoztatóján. A kormányprogramban kiemelt prioritást élvez az
infrastruktúra fejlesztése, hiszen például Szeged hiába nevezhető
„tudásközpontnak", ha nehezen lehet ide eljutni. A hiányolt
autópálya-szakasz, valamint a meglévő sztráda matricás rendszerbe
bevonásáról folynak a tárgyalások az AKA-val, ám mérlegelni kell:
mennyibe kerülnek a különböző megoldások az adófizetők számára. Az
ország egyenjogú állampolgárai lesznek a déli térségében élők is, a
kormány jövőre eredményt szeretne felmutatni. – Mindenképpen
megoldás születik, de nem minden áron – mondta Csillag István.
A háttérben zajló tárgyalások során tavaly még 12 olyan
kérdésről beszélt a miniszter, amelyekről egyezségre kell jutni.
Tegnap azt mondta, már csak kilenc pontban nem tudtak megállapodni
az AKA-val. A megegyezések között említette meg: elérték, hogy nem
kell kifizetni az adófizetők pénzéből azt az összeget, amelyet az
előző kormány a tartalékszámla fel nem töltésével elmulasztott. Ez
volt az oka annak, hogy a magyar kormány hozzájárult: az AKA
kedvezőbb feltételekkel váltson ki egy korábbi, magasabb kamatozású
hitelt.
Lapunk kérdésére, miszerint a lehetséges megoldások
közül melyiket támogatja a kormány, a miniszter a következőt
válaszolta: – Bármelyiket preferáljuk, ami eredményre vezet, és a
lehető legkevesebbet fizetjük ki az adófizetők pénzéből. A
lehetőségek között szerepel, hogy az állam kivásárolja az AKA-ból az
M5-ös koncessziós jogát mintegy 70 milliárd forintért és átvállalja
a társaság hiteleit, majd maga dönt a továbbépítésről;
részletfizetéssel jut hozzá a koncessziós joghoz; a sztráda továbbra
is az AKA-é marad, az állampolgárok a többi sztrádán használatos
díjakat fizetik, a különbözetet a kormány költségvetési pénzből
kipótolja a koncessziós társaságnak; magyar befektető meghatározó
részesedést szerez az AKA-ban, akin ettől a kormány jobb tárgyalási
pozíciót remél.
|
|
|
|
|
| |