Kell az M5-ös, de nem minden áron
 Csillag István nem árult el részleteket a kivásárlásról

Ajánlja a cikket?  A hét legnépszerűbb cikkei a látogatók szavazatai alapján
       | 2003-09-06 | Fekete Klára

A kormány az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel szeretne megegyezni az M5-ös sztráda továbbépítéséről, jövőre eredményt ígérnek.
Nyomtatható változat
Cikk küldése e-mailben
A heti legnépszerűbb 10 cikk
Csillag István
A gazdasági tárca tisztában van azzal, hogy az M5-ös autópálya Szegedig elérő szakaszának hiányában a déli országrész gazdasága lassabban fejlődik, s hogy a térséget a hosszan tartó délszláv háború összes következménye sújtotta – mondta Csillag István gazdasági miniszter (képünkön) tegnapi szegedi sajtótájékoztatóján. A kormányprogramban kiemelt prioritást élvez az infrastruktúra fejlesztése, hiszen például Szeged hiába nevezhető „tudásközpontnak", ha nehezen lehet ide eljutni. A hiányolt autópálya-szakasz, valamint a meglévő sztráda matricás rendszerbe bevonásáról folynak a tárgyalások az AKA-val, ám mérlegelni kell: mennyibe kerülnek a különböző megoldások az adófizetők számára. Az ország egyenjogú állampolgárai lesznek a déli térségében élők is, a kormány jövőre eredményt szeretne felmutatni. – Mindenképpen megoldás születik, de nem minden áron – mondta Csillag István.

A háttérben zajló tárgyalások során tavaly még 12 olyan kérdésről beszélt a miniszter, amelyekről egyezségre kell jutni. Tegnap azt mondta, már csak kilenc pontban nem tudtak megállapodni az AKA-val. A megegyezések között említette meg: elérték, hogy nem kell kifizetni az adófizetők pénzéből azt az összeget, amelyet az előző kormány a tartalékszámla fel nem töltésével elmulasztott. Ez volt az oka annak, hogy a magyar kormány hozzájárult: az AKA kedvezőbb feltételekkel váltson ki egy korábbi, magasabb kamatozású hitelt.

Lapunk kérdésére, miszerint a lehetséges megoldások közül melyiket támogatja a kormány, a miniszter a következőt válaszolta: – Bármelyiket preferáljuk, ami eredményre vezet, és a lehető legkevesebbet fizetjük ki az adófizetők pénzéből. A lehetőségek között szerepel, hogy az állam kivásárolja az AKA-ból az M5-ös koncessziós jogát mintegy 70 milliárd forintért és átvállalja a társaság hiteleit, majd maga dönt a továbbépítésről; részletfizetéssel jut hozzá a koncessziós joghoz; a sztráda továbbra is az AKA-é marad, az állampolgárok a többi sztrádán használatos díjakat fizetik, a különbözetet a kormány költségvetési pénzből kipótolja a koncessziós társaságnak; magyar befektető meghatározó részesedést szerez az AKA-ban, akin ettől a kormány jobb tárgyalási pozíciót remél.