|
Az apró forintosok miatt bedugult az M5-ös
|
|
|
Ajánlja a cikket? |
|
| 2003-08-23 |
Fekete Klára |
| |
|
Mintegy negyven
szegedi, kisteleki, csongrádi és békéscsabai autós órákra
megbénította a forgalmat az M5-ös sztráda újhartyáni főkapujánál. A
polgári engedetlenkedők aprópénzzel fizettek, tiltakozásul a magas
autópálya használati díjak miatt.
|
|
|
|
Fotó: Gyenes
Kálmán | Nem bejelentett tüntetést,
hanem polgári engedetlenségi mozgalmat szervezett tegnap délutánra a
békéscsabai MAHÉSZ, a két hónappal ezelőtt megalakult M5-ös
Autópályát Használók Érdekvédelmi Szövetsége az Alföld Koncessziós
Autópálya (AKA) Rt.-vel szemben. A törvények betartásával használjuk
az autópályát – mondta Végh László Békés megyei fideszes
országgyűlési képviselő a sztráda Budapest felé vezető oldala
melletti Total-kútnál, a tűző napon, ahol a különböző településekről
érkező autósok gyülekeztek. Hozzátette: a Magyar Nemzeti Bankról
szóló törvény értelmében egy címletből egyszerre ötven darabbal
lehet fizetni egy olyan helyen, mint a fizetőkapu.
Az
autókra eközben felragasztották az M5RICA elnevezésű matricákat,
előkerültek az Akarat, összefogás=siker feliratot hordozó sárga
pólók és sapkák, többen a nemzetiszín zászlókat is gépkocsijaikra
tűzték. A különböző címletű aprópénzes zacskók, zsákok eredetéről is
történetek keringtek a parkolóban, amelynek aszfaltján tojást
lehetett volna sütni a délutáni forróságban. Kiderült, a
békésszentandrási plébános tízezer forintot gyűjtött a szervezőknek,
a kistelekieknek a boltosok tették félre az aprót. A Kistelek és
Kistérsége Gazdakör alelnöke, Szabó Sándor mögé úgy tizenöt
autós sorakozott föl. Restelkedett, hogy csak ennyien, de hát munka
dandárja van. Felbukkant a demonstrálók között Babák Mihály szintén
fideszes honatya, Szarvas polgármestere is, aki már egyéni akció
során többször forintosokkal fizetett a sztrádán.
Végh
László pedig újra elmondta: a dél-alföldi régió leszakadásának, a
munkahelyek megszűnésének, az alacsony fizetéseknek egyik oka az,
hogy az M5-ösön oda-vissza 6500 forint úthasználati díjat fizetnek
az autósok, míg a többi sztráda tíznapos használatáért csak 1900-at
kérnek. Azzal kapcsolatban, hogy az előző kormányzati ciklusban sem
történt semmi, azt válaszolta: az Orbán-kormány nem kívánt testnek
tartotta az M5-öst, és úgy vélte, 2003-ban jön el az ideje, hogy
lépni lehessen. Majd elindította a menetet, nyugalomra intve
mindenkit és előre megtervezve, ki melyik sávba áll be.
Az
újhartyáni kapunál aztán 4 óra magasságában bekövetkezett az, amiben
valószínűleg csak a szervezők reménykedtek: a forgalom a szó szoros
értelmében bedugult. A máskor kihalt sztráda olyan képet mutatott,
mint az olasz autópályák az augusztusi szabadságok idején. Szinte
másodpercek alatt torlódott föl közel hatszáz autó, holott az
engedetlenkedők alig negyvenen voltak. És a demonstrálók ráérősen,
egy-, két-, öt-, tízforintosával kimérték a 2310 forintokat. A
mögöttünk álló lengyel buszból döbbenten néztek ki a turisták,
miközben sofőrje nyomta a dudát, egy másik sorban valaki szívbajára,
izzadó gyermekeire hivatkozott. De nem volt „kegyelem": a sárga
pólósok csak apróval voltak hajlandók fizetni.
Az egyik
kevésbé türelmes várakozó ordított, tört magyarsággal szidta az
országot, majd végső kétségbeesésében kifizette az engedetlenkedő
helyett a díjat, csak hogy haladjunk. Hiába. Az autós nem fogadta
el, visszaadta a pénzt azzal, hogy a nyugta ellenében a pénztárosnak
adott díjjal legyen csak boldog az AKA Rt. A forintos autósok
átlagosan és fejenként 8-10 percig tartották fel a sort, a kapuban
ülő, pénzt számoló hölgyek állták a sarat. Igaz, többször
elszámolták magukat.
A torlódás csak fél hat tájban szűnt
meg teljesen. A szervezők elégedettek voltak: a hőségnek, a péntek
délutáni nagyobb forgalomnak és a mintegy negyven tüntetőnek
köszönhetően elérték, amit szerettek volna. Így vélekedett Gedei
Zoltán is, aki egymaga képviselte a szegedi székhelyű M5
Autópálya Alapítványt és szintén apróval fizetett. A kuratórium
titkáraként annyit fűzött hozzá az eseményhez: sikeres volt, mivel
fel tudtuk hívni magunkra a figyelmet. Amit el akart érni a MAHÉSZ –
és támogatóként az alapítvány –, azt elérte.
|
|
|
|
|
| |