"A
népzenénk gazdag. |
A citera hazánkban a 19. és
a 20. században elsősorban az Alföld parasztvilágának
jellegzetes hangszere volt. Ezen belül is Szentesen és környékén
volt igen elterjedt. A század derekáig élte fénykorát,
majd használata lassan feledésbe merült. Az 1970-es évek
végén kezdték az idősektől a fiatalok ellesni a hangszer
megszólaltatásának fortélyait.
A népzene
nagymértékben eltér a szalonok, a polgári réteg
kultúrájától. A természetesség, a
tisztaság, az őszinteség hangja csendül ki a dallamokból.
A népzene és a népdal szorosan összefonódik.
A város és környékének lakosai dalban, muzsikában,
táncban szólaltatják meg érzéseiket, a mindenapok
eseményeit, élményeit. Ezért is igen gazdag a térség
népzenei élete.
A citerának a 19. században főleg a paraszti életben volt jelentősége. Egy-egy családi rendezvényen (névnap, lakodalom, keresztelő, disznóvágás stb.), "padkaporos bálon"[1], farsangon vagy mezőgazdasági munkához kapcsolódó mulatságon nélkülözhetetlen hangszer volt. Szentesen a citera mellett még igen közkedvelt népi hangszerek voltak a duda, a klarinét (klárnét) és a tekerő (forgólant, nyenyere, illetve zeller).
Legnépszerűbb pengetős hangszerünk
elődje a perzsa-török kultúrterületeken már a Kr.
u. az 1. évezredben megjelent. Európában igazi fénykorát
a 16-17. században élte. Hazánkban az 1800-as évek
végétől vannak adatok a használatáról.
A szakirodalom alakjuk szerint különíti el a citerákat.
Ezek alapján megkülönböztetnek:
|
A legegyszerűbb a hasáb alakú vályúcitera.
Egy darabból készítették a hangszer testét.
Az alja általában nyitott volt. A dallamjátszó prímhúrok
mindig azonos hangolásúak voltak. A többnyire rézdrótból
készült érintőket kottának nevezték. A citera
kezdetben egészhangos, egy érintősoros, egykótás
volt. A félhangérintőkkel is ellátott hangszereket félkótásnak
hívták. Az egészhangok és a félhangok érintői
külön sorban helyezkednek el, ezért a népi szóhasználatban
a hangszert duplakótásnak is nevezték. Az egész
kóták fölé 3-4, a félkóták fölé
két dallamhúrt feszítettek. A kísérő vagy
vendéghúrokat többféleképpen hangolták.
Jellemző volt, hogy az összes húrt a prím alaphangra húzták.
A dallammal együtt zengő húrokat G-re és C-re hangolták.
A legmélyebb hangzású a bőgő, a legmagasabb hangot adó
a pikoló citera. A vendéghúrok szerepe inkább a
ritmuskeltés, mint a dallam harmonikus kísérése
volt. (Kivéve a parlando és rubato népdaloknál,
ahol a szünetek kitöltésére a dallam színezésére
használták. A játékos a hangszert lúdtollból
készült pengetővel "verte", és bal kézzel
marékra fogott nyomóval szorította az érintőkhöz
a dallamhúrokat.
A hangszert rendszerint ügyes kezű földművesek készítették.
A testet jávorfából, bükkből vagy más keményfából
faragták, a tetőt fenyőfából építették.
Az érintőket nem méréssel, hanem hallás után
helyezték el.
Magyarországi fénykorában főleg népdalok, a paraszti kultúra gyöngyszemei csendültek föl a húrokon. A későbbiek során azonban a kottaolvasó, zeneértő muzsikusok megpróbálták a "klasszikus" zeneszerzők alkotásait is megszólaltatni. A Pengető Citerazenekar repertoárjában is szép számmal akadnak ilyen művek (Erkel: Himnusz, Bizet: Gyöngyhalász, Verdi: Nabucco c. operájából a Rabszolgák kórusa stb.). Ebben az összeállításban főleg népzenét hallhat az érdeklődő. Kivételt képez Weiner Leó Rókatánc című műve, mely ugyan a műzene kategóriájába tartozik, de alapja ennek is népdal.
S hogy napjainkban miért fontos, hogy a népzene minél szélesebb rétegben ismertté és közkedveltté váljék? Erre Kodály Zoltán szavai adnak ma is érvényes feleletet.
"A nép életéből lassan, de kérlelhetetlenül irtja a hagyományt maga sz élet. /.../ Most a művelt rétegen a sor, hogy felkarolja, megőrizze, hogy élete cselekvő része legyen."
/Kodály Zoltán/
Szentes, 2002. december
|
|
Kis-Rácz Antalné |
|
|
szerkesztő |