Óraszámok
|
|
|
|
|
|
Összesen | |
Heti óraszám |
|
|
|
|
|
|
7 |
Évi összes óra |
|
|
|
|
|
|
257 |
Tantárgy tanításának céljai és feladatai (A kerettanterv alapján)
Az Informatika tantárgy tanításának célja, hogy felkészítse a tanulókat az egyre jelentősebbé váló információs környezethez való aktív alkalmazkodásra, a megnövekedett jelentőségű, és mennyiségű, a legkülönfélébb formájú információval való tudatos és hatékony együttélésre.
Az egyén alapvető érdeke, hogy időben hozzájusson a munkájához és élete alakításához szükséges információkhoz, képes legyen azokat céljának megfelelően feldolgozni és alkalmazni. Az iskola feladata felkészíteni a tanulókat a megfelelő információszerzési, tárolási, feldolgozási és átadási technikákra, valamint megismertetni velük az információkezelés jogi és etikai szabályait. Ennek leghatékonyabb módját a több éven keresztül tanult informatika tantárgy és az iskolai élet egészét átható informatikai nevelés biztosíthatja.
A számítógép, mint a tanuló tevékenységére azonnal reagáló eszköz, lehetőséget teremt az egyéni ütemű tanulásra, a tehetségekkel való különleges foglalkozásra. A számítógéppel végzett feladatok egy részének megoldása megköveteli a csoportmunkát, feladatok részekre osztását, a másokkal való kapcsolattartást. Az informatika tantárgy fontos szerepet vállalhat az alkotó munkára nevelésben, hiszen akár programot írunk a számítógéppel, akár szöveges dokumentumot, rajzot vagy táblázatot készítünk, a végeredmény minden egy új termék lesz. A hétköznapi életben is alapvető fontosságú algoritmikus gondolkodás fejlesztésére ugyancsak jó lehetőség nyílik e tantárgyban.
A könyvtárhasználati oktatásának fel kell készítenie a tanulókat az információszerzés kibővülő lehetőségeinek felhasználására, az információk elérésére, kritikus szelekciójára, feldolgozására és a folyamat értékelésére. Az iskolai és más típusú könyvtárak, könyvtári források, eszközök megismertetésével, valamint a velük végzett tevékenységek gyakoroltatásával tudatos és biztos használói magatartás kialakítása a cél. A könyvtár “forrásközpont”-ként történő felhasználásával meg kell alapoznia az önműveléshez szükséges attitűdöket, képességéneket, tanulási technikákat.
A tantárgy célja felkelteni és folyamatosan ébren tartani a tanulók érdeklődését az informatika iránt, megismertetni eszközeit, módszereit és fogalmait, amelyek lehetővé teszik a tanulók helyes informatikai szemléletének kialakítását, tudásuknak, készségeiknek és képességeiknek fejlesztését, alkalmazását más tantárgyakban, későbbi tanulmányaikban, a mindennapi életben és a munkában.
Cél olyan attitűd kialakítása, hogy az egyén érezze, képes bekapcsolódni az egész világra kiterjedő információs társadalomba.
A számítástechnika tanításának fő céljai (A kerettanterv alapján)
A tanuló ismerje meg és tartsa be a számítógépes munka szabályait, különös tekintettel a balesetek megelőzésére. A berendezésekkel fegyelmezetten, a használati utasításokat pontosan követve dolgozzon. Legyen tisztában a számítógépes környezet alapvető ergonómiai kérdéseivel, az egészségvédelem lehetőségeivel számítógépes munkakörnyezetben. Sajátítsa el a számítógép-kezelés alapjait, mozogjon otthonosan a számítástechnikai környezetben: felhasználói szinten kezelni tudja a számítógépet és perifériáit. Szerezzen tapasztalatokat az informatikai eszközök és információhordozók használatában.
Különféle formákban tudjon információt megjeleníteni; legyen képes a különböző formákban megjelenő információt felismerni, a megszerzett információit kiértékelni és felhasználni. Sajátítsa el az önálló tájékozódás, ismeretszerzés alapjait. Szerezzen jártasságot a könyv- és médiatár, az Internet használatában; a folyóiratok, lexikonok kézikönyvek, szakkönyvek, a különböző multimédia és hipermédia oktatási anyagok alkalmazásában.
Legyen képes a számítógéppel való interaktív kapcsolat tartására, tudja alkalmazni az operációs rendszer és a segédprogramok legfontosabb szolgáltatásait. Tartsa be a program- és adatvédelem szabályait.
Tudja önállóan használni a hálózatot és annak alapszolgáltatásait. Tudjon kapcsolatot teremteni másokkal a hálózat révén, tudjon magáról, környezetéről adatokat közölni hálózati úton és formában, tudjon adatokat megkeresni, elérni a hálózati szolgáltatások alkalmazásával.
Ismerje a legalapvetőbb dokumentumformákat, ezeket minta alapján legyen képes megvalósítani, legyen igénye a mondanivaló lényegét tükröző esztétikus külalak kialakítására, különböző formában való megjelenítésére.
Legyen képes az adott probléma megoldásához kiválasztani az általa ismert módszerek, eszközök és alkalmazások közül a megfelelőt.
Ismerje fel és legyen képes különféle formákban megfogalmazni a környezetében előforduló tevékenységek algoritmizálható részleteit. Adott feladat megoldásához legyen képes algoritmusokat tervezni és megvalósítani.
Ismerje meg alkalmazásokon keresztül a szabályozó eszközök hatását. Legyen tudomása az intelligens (hardver és szoftver) eszközökről és növekvő jelentőségükről.
Tudjon keresni nyilvántartásokban kézzel, adatbázisokban egyszerű keresővel. Legyen képes értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat. Ismerje fel az adatok közötti összefüggéseket.
Ismerje meg az informatika társadalmi jelentőségét, szerepét, a programok használatának jogi és etikai alapjait. Értékelje a magyar tudósok szerepét, tevékenységét a világ informatikai kultúrájának fejlődésében.
Legyen tudatában az öncélú és túlzott informatikai eszközhasználat egészségkárosító, személyiségromboló hatásának (pl. a számítógép-függőség, videojáték-függőség problémái).
Tájékozódjon a különféle munkaterületeken, milyen szerepe van az informatikai eszközöknek.
Ismerje meg és igényelje a könyvtárak szolgáltatásait. Rendszeres, sokoldalú könyvtári tevékenységével alakuljon ki biztos használói magatartása.
Legyen tisztában a különböző dokumentumtípusok (hagyományos és legújabb technológiákon alapuló ismerethordozók), tömegkommunikációs és hálózaton elérhető források sajátos közlésmódjával, információs és esztétikai értékével.
Tanulmányaihoz és érdeklődése szerint tudja szelektálni, és alkotó módon felhasználni a különböző információs forrásokat.
Az iskolai és a mindennapi problémahelyzeteknek megfelelően tudja kiválasztani a megoldást jelentő könyvtári tájékoztató segédleteket (kézikönyvtár, könyvtári katalógusok, hagyományos, elektronikus és hálózaton elérhető, bibliográfiai, illetve egyéb adatbázisok), és legyen képes információhordozókat, információkat keresni belőlük.
Legyen képes feladatához a probléma és az ismeretkör jellegének megfelelő könyvtártípust, tájékoztató eszközt, dokumentumtípust kiválasztani.
Tudja alkalmazni a szelektív anyaggyűjtés teljes műveletsorát, és eredményéről tudjon forrásjegyzéket készíteni.
Tudjon feladata megoldásáról beszámolni a különböző forrásokból szerzett információk elemezése és rendszerezése alapján önállóan megválasztott közlésformában. Munkája közben tegyen eleget a forrásfelhasználással kapcsolatos etikai követelményeknek.
Értse meg a különböző könyvtártípusok szerepét az önművelésben, a felsőfokú tanulmányokban, a szakmai ismeretszerzésben, a közhasznú tájékozódásban, és igénybe tudja venni szolgáltatásaikat.
Ismerje a korszerű technológiákon alapuló könyvtári ismerethordozókból, adatbázisokból, számítógépes hálózatokból való információszerzés lehetőségét, módját.
Legyen felkészült arra, hogy a könyvtári rendszerben és a számítógépes világhálózaton hozzáférhető információs forrásokat szükségleteinek és érdekeinek megfelelően tudja használni.
Taneszközök, tankönyvek kiválasztásának elvei
Szaktanterem, benne annyi számítógép, hogy lehetőleg egy gépre maximum két diák jusson. A számítógépparknak alkalmasnak kell lennie grafikus felületű, magyar nyelvű operációs rendszer futtatására. A hangkártya, a CD-meghajtó a gépekben, egy szkenner illetve egy színes nyomtató a későbbi minőségi munka előfeltétele.
A szaktanteremben induláskor nem feltétlenül szükséges, de a későbbiek folyamán elengedhetetlen a számítógépes hálózat, hálózati operációs rendszerrel, hálózati nyomtatóval. Ajánlott az iskolai hálózat külső világhálós kapcsolata.
Az alkalmazások közül a kellékeken túl ajánlott egy magyar nyelvű irodai programcsomag. Az algoritmusok oktatásához ajánlott programfejlesztői környezet. A – lehetőleg – magyar nyelvű Logo. Egyéb alkalmazások és segédprogramok között vírusirtók, tömörítők, levelezési és hálózati böngésző programok. Külön problémakört alkotnak a játékprogramok.
Használaton kívüli számítógép alkatrészek, számoló eszközök, kövek, számolótáblák, szorobán, zsebszámológépek; faliképek. Szaktantermi szabadpolcos könyvtárban, számítógép részeit bemutató képeskönyv, felhasználói kézikönyvek, feladatgyűjtemény számítástechnikából, angol-magyar számítástechnikai szakszótár.
A konstruktivista szemléletű informatika oktatás során a gyerekek tudása jórészt a cselekvés útján megvalósuló tudásépítésben valósul meg. A tudás építésének elsődleges nyomtatott segédeszköze egy munkáltató munkafüzet lehet. E munkafüzet felépítésének természetesen olyannak kell lennie, hogy figyelembe veszi, hogy a gyerekek lehetséges érdeklődése alapján következzenek egymás után a gyakorlati jellegű és egyre összetettebb feladatok. Kívánalom még, a munkafüzettel szemben, hogy nagy számú, egy-egy kérdés több megvilágítási lehetőségét is segítő feladatot tartalmazzon, ezzel igazodva a differenciálási követelményhez. A munkafüzet mellett szüksége van a gyerekeknek egy másik segédeszközre is. Ez a segédeszköz, a tankönyv, aminek szerepe nem a megtanulandó ismeretek közvetítése, hiszen nemabból tanulnak a gyerekek, hanem a már meglevő, felépült, beépült tudás összefoglalása, rendszerezése szolgál.
Beszámoltatás, ellenőrzés és értékelés formái és követelményei
Az ellenőrzés, értékelés rendszere az informatikában még meglehetősen kiforratlan terület. A mintákat természetesen mindenki igyekszik a hagyományos tantárgyakból venni, azonban az informatika tantárgy értékelési rendszere eltér a hagyományos tantárgyakétól. A gyerekek tudásával kapcsolatos információk megszerzésének és a tanulók tudása értékelés formáit és követelményeit érdemes életkoronként külön meghatározni.
3. és 4. osztály
A gyermekek tevékenységére a játékosság az önálló alkotás élménye jellemző. Itt információszerzésként elsősorban a tanulói tevékenység rendszeres figyelemmel kísérése a kívánatos.
A tevékenység jellemzőiből adódóan a megszerzett információval kapcsolatosan nem feltétlenül szükséges a folyamatos visszajelzés. Az esetenként alkalmazott értékelési forma lehet szöveges értékelés, rajzos értékelés, csoportos értékelés, tehát a 3-4. évfolyamokon nem osztályozunk informatikából. A számonkérésére nem használjuk a kikérdezést, feleltetést. Az értékelés alapja elsősorban a tanulói tevékenység, másodsorban a tanulói produktum.
5. és 6. osztály
A gyermekek tevékenységére a felfedezés, az önálló munka élménye szintén meghatározó. Ekkor az értékeléshez szükséges információkat a tanulók munkájának folyamatos megfigyelésével, haladásának rendszeres regisztrálásával szerezhetjük meg.
A gyerekek tudásával kapcsolatos visszajelzésre már fokozottabban szükség van. Ezt legmegfelelőbben a tanórán megvalósítható feladatok értékelésével valósítjuk meg. A tanulók felkészültségét, tudását már ellenőriznünk kell. Ezt nem feleltetéssel, vagy az ismeretek írásban való számonkérésével oldjuk meg. Mindezek helyett az egy-egy órára adott projekt-feladatok megoldásának értékelését tartjuk megoldásnak.
Az értékelési forma már osztályzattal, érdemjeggyel való értékelés is lehet, de még használhatjuk a szöveges értékelést is.
7. és 8. osztály
A felsőbb évfolyamokban a produktumot előállító tudás, az önálló ismeretszerzés és a komolyabb dokumentumok elkészítése az értékelés alapja. A munkák már több tanóra alatt készülnek el, ezek értékelése során állapíthatjuk meg a valódi tudást.
Elméleti ismeretek esetén már alkalmazhatjuk a szóbeli feleltetést, írásos ellenőrzés a kiselőadások tartását. Gyakorlati ismeretek esetén az ellenőrzés formája lehet írásos ellenőrzés, tanulói tevékenység megfigyelése, összetett projekt-feladat esetén az önálló munkavégzés a tervezéstől a kivitelezésig, illetve a csoportos munkavégzés produktuma.
Ezeken az évfolyamokon már alkalmazzuk az osztályzattal, érdemjeggyel való értékelés.
Az értékelés szempontjai, hogy a tanuló milyen szinten
sajátította el a szaknyelvet, a megismerési
algoritmusokat, ismeri-e a legfontosabb tényeket, jelenségeket, fogalmakat,
felismeri-e a hasonlóságokat, analógiákat, tudja-e elméleti ismereteit a
gyakorlatban alkalmazni, képes-e az önálló munkavégzésre, tükröződik-e a logikus
gondolkodás a teljesítményében, tud-e
önállóan ismereteket szerezni, feldolgozni, új ismereteket előállítani, képes-e
egyszerűbb logisztikai feladatok megoldására, ki tudja-e választani a munkájához
szükséges eszközöket, milyen mértékben alkalmazza a számítógépet, mint eszközt
mindennapi munkájában, kialakult-e benne a folyamatos önképzés
igénye?
3. évfolyam (évi 18,5 óra, heti 0,5 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Számítógép és környezete | A számítógép.
A billentyűzet és az egér használata. |
. |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Program indítása.
Felhasználói felület jeleinek értelmezése. |
. |
Programok használata | Játék és multimédiás programok futtatása | . | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok | Algoritmusok szöveges, rajzos
megfogalmazása, értelmezése.
Algoritmusok végrehajtása számítógépen. |
. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Rajzoló program futtatása.
Egyszerű rajzok, ábrák készítése. |
. |
Szövegírás számítógéppel | A szöveg begépelése, javítása. | . |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Számítógép és környezete | Ismerje a számítógép
üzemeltetésének rendjét.
Ismerje a számítógép fő részeit, azokat tudja megnevezni. Munkái során szerezzen jártasságot a billentyűzet és az egér használatában. |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Tudjon tájékozódni a számítógép
grafikus felhasználói felületén.
Ismerje fel az általa használt programok ikonjait. Tudja elindítani az általa használt programokat. |
Programok használata | Tudjon használni egyszerű játék és oktatóprogramokat. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok | Értsen meg néhány lépéses
algoritmust.
Legyen képes a Logo programozási nyelvben egyszerű algoritmus létrehozására, a teknőc tudatos irányítására. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Tudja használni egyszerű rajzkészítő program legfontosabb
funkcióit.
Tudja az egeret használni a rajz készítése során. Legyen képes egyszerű rajz elkészítésére. |
Szövegírás számítógéppel | Tudjon szövegírásra használni egyszerű szövegszerkesztő
programot.
Tudja kijavítani a gépelési hibákat. |
4. évfolyam (évi 18,5 óra, heti 0,5 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Jelek és a számítógép. | . |
Számítógép és környezete | A számítógép.
A billentyűzet és az egér használata. |
. | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Program indítása.
Felhasználói felület jeleinek értelmezése. Menüpontok használata, parancskiválasztás. |
. |
Programok használata | Játék és multimédiás programok futtatása | . | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok | Algoritmusok szöveges, rajzos
megfogalmazása, értelmezése.
Algoritmusok végrehajtása számítógépen. |
. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Rajzoló program futtatása.
Egyszerű rajzok, ábrák készítése. |
. |
Szövegírás számítógéppel | A szöveg begépelése,
javítása.
Egyszerű szöveges dokumentumok készítése. |
. |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Ismerjen fel jeleket,
piktogramokat, tudja értelmezni azok jelentését.
Tudjon összeválogatni azonos vagy hasonló információt hordozó képeket. |
Számítógép és környezete | Ismerje a számítógép
üzemeltetésének rendjét.
Tudja megnevezni a számítógép fő részeit, ismerje azok funkcióját. Munkái során önállóan használja a billentyűzetet és az egeret. | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Tudjon tájékozódni a számítógép
grafikus felhasználói felületén.
Ismerje fel az általa használt programok ikonjait. Tudja önállóan elindítani az általa használt programokat. Tudjon utasítás után megfelelő menüelemeket, parancsokat használni. |
Programok használata | Tudjon használni egyszerű játék és oktatóprogramokat. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok | Tudjon segítséggel felépíteni egyszerűbb
algoritmusokat.
Tudjon a Logo környezetben ismétlődést tartalmazó rajzot készíteni. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Tudja használni egy egyszerű rajzkészítő program
funkcióit.
Használja a rajzolóprogramot rajzos - szöveges munkáinak megalkotására, módosítására. Tudjon róla, hogy elkészült munkái elmenthetők, visszatölthetők. |
Szövegírás számítógéppel | Tudjon szövegírásra használni
egy szövegszerkesztő programot.
Tudja kijavítani a gépelési hibákat. Tudjon róla, hogy elkészült munkái elmenthetők, visszatölthetők. |
5. évfolyam (évi 37 óra, heti 1 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Az információ. Információátvitel (telefon). A jelek világa. Titkosírások. | . |
Számítógép és környezete | A számítógép és perifériái (billentyűzet, egér, monitor, lemezmeghajtó). | . | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Program
indítása.
Felhasználói felület jeleinek értelmezése. Menüpontok használata, parancskiválasztás. |
. |
Programok használata | Programok futtatása. | . | |
Háttértárak, állományok kezelése | Háttértár váltása, könyvtár kiválasztása, eligazodás, mozgás a háttértáron. | . | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Algoritmusok szöveges, rajzos
megfogalmazása, értelmezése.
Algoritmusok végrehajtása számítógépen. |
. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | A
rajzoló program alapszintű szolgáltatásai.
A rajzeszközök és a színek. Rajzok, ábrák készítése. |
. |
Szövegkészítés számítógéppel | A szöveg megfelelő begépelése, javítása, módosítása.
Nagybetűk, ékezetes magánhangzók, írásjelek beírása. Karakterek formázása: a betűtípus, a betűméret beállítása, dőlt, aláhúzott, félkövér betűstílus. Mentés és nyomtatás segítséggel. |
. | |
Multimédia alapelemei | A multimédia alapelemei:
szöveg, hang és kép.
Hanganyagok lejátszása. Hangfelvétel elkészítése és visszajátszása. |
. | |
Könyvtárhasználat | Dokumentumtípusok | Dokumentumtípusok,
nyomtatott s nem nyomtatott ismerethordozók.
Nyomtatott dokumentumok: könyv, időszaki kiadványok (évkönyv, sorozat), sajtótermékek. Nem nyomtatott dokumentumtípusok. |
. |
Raktári rend | Raktári rend: szépirodalom, betűrend. Ismeretközlő irodalom: szakrend. | . |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Legyen képes egyszerűen kódolt üzenet olvasására,
továbbítására.
Tudjon használni egy titkosírást, az abban levő üzenet információtartalmát képes legyen megérteni. Legyen tisztában a kódolás menetével, az információk ilyen kezelésével. Ismerjen meg különböző információfajtákat. |
Számítógép és környezete | Tudjon számítógépet
önállóan üzembe helyezni.
Ismerje a főbb egységeket és funkcióikat. Ismerje a háttértárolók szerepét, azok néhány fajtáját. | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Tudja megkeresni az
általa használt programok futtatható állományinak ikonjait.
Tudja több módon is elindítani az általa használt programokat. Tudjon önállóan megfelelő menüelemeket, parancsokat használni. Tudja segítséggel használni a grafikus felület ablakait, ablakrendszerét, tudja módosítani azokat. |
Programok használata | Tudjon önállóan használni játék és oktatóprogramokat. | |
Háttértárak, állományok kezelése | Tudjon lemezmeghajtót
kiválasztani.
Tudjon a könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, a számára szükséget fájlt megtalálni. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi életben
és az iskolában előforduló események, tevékenységek algoritmizálható
részleteit.
Tudjon Logo nyelven egyparaméteres eljárásokat létrehozni. Tudja a létrehozott eljárásokat építőelemként felhasználni. Alkalmazza a paraméterek módosításával megvalósítható vizsgálatokat. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Tudjon önállóan használni egyszerű rajzkészítő
programot.
Tudatosan használja a rajzolóprogramot rajzos - szöveges munkáinak megalkotására, módosítására. Tudja a dokumentum egy részét kijelölni. Tudja mozgatni a dokumentum kijelölt részletét. Tudja segítséggel elmenteni elkészült munkáit az általa kiválasztott helyre, azokat tudja visszatölteni onnan. Tudja segítséggel kinyomtatni kész munkáját. |
Szövegkészítés számítógéppel | Tudjon önállóan
begépelni szöveget.
Tudja több módon kijavítani, módosítani a szöveget. Tudja a dokumentum egy részét kijelölni. Tudja segítséggel végrehajtani karakterek, szavak formázását. Tudja segítséggel elmenteni elkészült munkáit az általa kiválasztott helyre, azokat tudja visszatölteni onnan. Tudja segítséggel kinyomtatni kész munkáját. | |
Multimédia alapelemei | Tudjon kezelni megfelelő program segítségével hangos, képes
dokumentumot.
Tudjon megfelelő program segítségével rövid animációt elkészíteni. | |
Könyvtárhasználat | Dokumentumtípusok | Ismerjen fel nyomtatott
és nem nyomtatott dokumentumokat.
Ismerje a nyomtatott dokumentumok, periodikák típusait. Tudjon információt szerezni nem nyomtatott dokumentumokból. |
Raktári rend | Ismerje az iskolai
könyvtár szépirodalmi és szakirodalmi részeit, legyen tisztában az itt
használt kétféle raktári renddel.
Tudjon számára szükséges irodalmat megkeresni a könyvtári részekben. |
6. évfolyam (évi 37 óra, heti 1 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Az információ. Információátvitel (telefon). A jelek világa. Titkosírások. | . |
Számítógép és környezete | A számítógép és perifériái (billentyűzet, egér, monitor, lemezmeghajtó). | . | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Program
indítása.
Felhasználói felület jeleinek értelmezése. Menüpontok használata, parancskiválasztás. |
. |
Programok használata | Programok futtatása. | . | |
Háttértárak, állományok kezelése | Háttértár váltása, könyvtár kiválasztása, eligazodás, mozgás a háttértáron. Állomány keresése, másolása. | . | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Algoritmusok szöveges, rajzos
megfogalmazása, értelmezése.
Algoritmusok végrehajtása számítógépen. |
. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | A
rajzoló program alapszintű szolgáltatásai.
A rajzeszközök és a színek. Vágólap használata a rajzolóprogramban. Rajzok, ábrák készítése. |
. |
Szövegkészítés számítógéppel | A szöveg megfelelő begépelése, javítása,
módosítása.
Nagybetűk, ékezetes magánhangzók, írásjelek beírása. Karakterek formázása: a betűtípus, a betűméret beállítása, dőlt, aláhúzott, félkövér betűstílus. Egyszerű mindennapi dokumentumok elkészítése. Mentés és nyomtatás. |
. | |
Multimédia alapelemei | A multimédia alapelemei:
szöveg, hang és kép.
Hanganyagok lejátszása. Hangfelvétel elkészítése és visszajátszása. |
. | |
Könyvtárhasználat | Dokumentumtípusok | A könyv formai jellemzői.
A könyvek tartalmi csoportosítása: szépirodalom, ismeretközlő irodalom. Dokumentumtípusok nyomtatott s nem nyomtatott ismerethordozók. Nyomtatott dokumentumok: könyv, időszaki kiadványok (évkönyv, sorozat), sajtótermékek. Nem nyomtatott dokumentumtípusok. |
. |
Raktári rend | Raktári rend: szépirodalom, betűrend. Ismeretközlő irodalom: szakrend. | . | |
Katalógus | A betűrendes leíró katalógus szerkezete és
használata.
A katalóguscédula. |
. | |
Segédkönyvek | Szótár, lexikon, enciklopédia. | . |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Legyen tisztában a
kódolás menetével, az információk ilyen kezelésével.
Lássa meg a kapcsolatot az információ különböző megjelenési formái között. Ismerje, értse az információ, mint jelenség lényegét. Ismerje fel az információ jelentőségét a régi és a mai társadalmakban. |
Számítógép és környezete | Tudjon számítógépet
önállóan üzembe helyezni.
Ismerje a főbb egységeket és funkcióikat. Ismerje a háttértárolók szerepét, azok fajtáit. Ismerje a mágneslemez kezelés szabályait. | |
Operációs rendszer | Grafikus operációs rendszer | Tudja megkeresni az
általa használt programok futtatható és egyéb állományinak
ikonjait.
Tudja több módon is elindítani az általa használt programokat. Tudjon menüelemeket, parancsokat használni. Tudja használni a grafikus felület ablakait, ablakrendszerét, tudja módosítani azok tulajdonságait. |
Programok használata | Tudjon önállóan használni játék és oktatóprogramokat. | |
Háttértárak, állományok kezelése | Tudjon lemezmeghajtót
kiválasztani.
Tudjon a könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, a számára szükséget fájlt megtalálni. Tudjon könyvtárat létrehozni, törölni. Tudjon fájlt, könyvtárat áthelyezni, másolni. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Ismerje fel és tudja különféle formákban megfogalmazni a hétköznapi
életben és az iskolában előforduló események, tevékenységek
algoritmizálható részleteit.
Tudjon Logo nyelven többparaméteres eljárásokat létrehozni. Tudjon létrehozni rekurziót tartalmazó többparaméteres eljárásokat. Tudjon egyszerűbb folyamatokat modellezni a paraméterek módosításával, lássa a paraméterek szerepét, hatását. Ismerje fel az adatok (paraméterek) visszajelzésének tényét. |
Felhasználói programok | Rajzolás számítógéppel | Tudjon önállóan egyszerű rajzkészítő programot.
Tudatosan használja a rajzolóprogramot rajzos - szöveges munkáinak megalkotására, módosítására. Tudja a dokumentum egy részét kijelölni. Tudja mozgatni a dokumentum kijelölt részletét. Ismerje a vágólap szerepét, tudja azt használni szerkesztési műveletekre. Tudja elmenteni elkészült munkáit az általa készített és kiválasztott helyre, azokat tudja visszatölteni onnan. Tudja kinyomtatni kész munkáját. |
Szövegkészítés számítógéppel | Tudjon önállóan
begépelni szöveget.
Tudja több módon kijavítani, módosítani a szöveget. Tudja a dokumentum egy részét kijelölni. Tudja végrehajtani karakterek, szavak formázását. Ismerje a vágólap szerepét, tudja azt használni szerkesztési műveletekre. Tudja elmenteni elkészült munkáit az általa készített és kiválasztott helyre, azokat tudja visszatölteni onnan. Tudja kinyomtatni kész munkáját. | |
Multimédia alapelemei | Tudjon kezelni megfelelő program segítségével hangos, képes
dokumentumot.
Tudjon hangfelvételt készíteni arra alkalmas program segítségével. | |
Könyvtárhasználat | Dokumentumtípusok | Ismerje a nyomtatott
dokumentumok, periodikák típusait.
Ismerje a könyvek formai jellemzőit. Tudjon a könyvtár médiatár részéből a számára szükséges dokumentumot kiválasztani. Tudjon információt szerezni nem nyomtatott dokumentumokból. |
Raktári rend | Ismerje az iskolai
könyvtár szépirodalmi és szakirodalmi részeit, legyen tisztában az itt
használt kétféle raktári renddel.
Tudjon számára szükséges irodalmat megkeresni a könyvtári részekben. | |
Katalógus | Ismerje a betűrendes katalógus
felépítését.
Ismerje a katalóguscédulán található legfontosabb adatokat. Tudjon katalógus-cédulákat használni. Tudjon keresni megadott szempontok alapján a betűrendes katalógusban szerző szerint, cím szerint. | |
Segédkönyvek | Tudjon tájékozódni a
“kézi könyvtár”-ban.
Tudjon segédkönyveket használni információszerzésre. Lexikonban, szótárakban keresésnél az ábécét alkalmazza. |
7. évfolyam (évi 74 óra, heti 2 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | A jelek
csoportosítása.
Információ, kód, jelhalmazok adatmennyisége. Adatátvitel, kommunikáció. |
. |
Számítógép és környezete | A számítógép fő részei.
Egészséges, ergonómiai szempontoknak megfelelő számítógépes munkakörnyezet. Számítástechnikai eszközök kezelése. Billentyűzet, egér, lemezek, nyomtató. |
. | |
Operációs rendszer | Programok használata | Multimédia oktatóprogramok, oktatási anyagok használata. | . |
Háttértárak, állományok kezelése | Lemez formázása,
használhatóságának ellenőrzése újraformázás
nélkül.
Könyvtárszerkezet kialakítása a háttértárolón. Kiválasztott állományok másolása, mozgatása, átnevezése, törlése. |
. | |
Víruskezelés | Vírus fogalma,
hatása.
Víruskereső indítása, üzeneteinek értelmezése, vírusirtás segítséggel. Vírusterjedés megakadályozása. |
. | |
Tömörítés | Tömörítés fogalma, célja, egyszerű tömörítési
módok.
Tömörített állomány tartalmának megtekintése, kiválasztott állományok kicsomagolása. Kiválasztott könyvtár tartalmának tömörítése. |
. | |
Hálózati ismeretek | Helyi hálózat | Belépés és kilépés
módja.
Az iskolai hálózat vázlatos felépítése, a szolgáltató és munkaállomások kapcsolata. Hálózatok csoportosítása összekötés és kiterjedtség szerint. A hálózati szolgáltatások kialakulásának rövid története. A hálózat használatának alapszabályai. |
. |
Internet | Tematikus és kulcsszavas kereső használata web-hely
kereséshez.
Hasznos web-helyek önálló felkeresése és helyének megjegyeztetése: magyar honlap, MEK, vasúti információ, önkormányzati oldalak, diákoldalak, érdeklődési körbe tartozó oldalak. Web-oldal szövegének, ábráinak mentése a háttértárra. |
. | |
Saját e-mail
cím.
Az elektronikus levelezés alapfunkcióinak használata: küldés, fogadás. Csevegő program bemutatása. |
. | ||
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Algoritmusok készítése, leírása
algoritmus-leíró nyelven.
Algoritmusok kódolása a számítógép számára “érthető” egyszerű programozási nyelven. Az alulról felfelé építés elve. A lépésenkénti finomítás elve. |
. |
Adatok | Elemi adatok, numerikus adatok és szövegek. | . | |
Felhasználói programok | Szövegszerkesztés | A szövegegységek.
A karakter-, bekezdés- és oldalformázás. Műveletek vágólappal. Kisebb méretű dokumentum tervezése, szerkesztése. |
. |
Rajzszerkesztés | Ábrák rajzolása, kész
rajzok módosítása.
Képek bevitele. |
. | |
Összetett dokumentumkészítés | Szöveges és rajzos
dokumentumok tervezése, az elkészítés szokásos menete.
Levél, újságoldal, kérdőív, feladatlap készítése. |
. | |
Adatkezelés alapjai | Táblázatok használata | Táblázatok a mindennapi életben. | . |
Adatbázisok használata | Adatok gyűjtése és csoportosítása.
Adatok manuális feldolgozása-keresés, rendezése. Keresés meglévő adatbázisban. |
. | |
Könyvtárhasználat | Könyvtártípusok | Kézikönyvtár: könyvtípusok, használati jellemzőik. | . |
Kézikönyvtár | Könyvtártípusok: nemzeti könyvtár, szak-, köz- és iskolai könyvtár. | . |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Informatikai alapfogalmak | Tudjon információt
különféle formákban kifejezni.
Legyen képes a különböző formákban megjelenített információkat felismerni. Tudjon példákat mondani az információ általános voltára. |
Számítógép és környezete | Tudja a számítógépet és
perifériáit önállóan használni.
Ismerje a főbb egységeket, perifériákat és működési elvüket. Ismerje a központi egység és a perifériák közti információáramlás irányát. | |
Operációs rendszer | Programok használata | Tudjon önállóan használni multimédiás oktatóprogramokat. |
Háttértárak, állományok kezelése | Tudjon a
könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, a számára
szükséget fájlt megtalálni.
Tudjon könyvtárat létrehozni, törölni. Tudjon fájlt, könyvtárat áthelyezni, másolni. Tudjon segítséggel mágneslemezt formázni, legyen tisztában a formázás veszélyeivel. Ismerje megfelelő lemezellenőrző program használatát. Tudjon számára megfelelő könyvtárszerkezetet kialakítani adott háttértárolón. Tudja, hogy a háttértárkezelő műveleteket nem grafikus rendszer alatt is el lehet végezni. | |
Víruskezelés | Ismerje a legelterjedtebb víruskeresők nevét.
Ismerje egy vírusellenőrző program kezelését. Legyen igénye a vírusok elleni védekezésre. Legyen képes a fertőzések elleni védőintézkedések végrehajtására. | |
Tömörítés | Ismerje néhány tömörítőprogram nevét.
Ismerje egy tömörítőprogram kezelését. Tudjon egy tömörített állományt kicsomagolni. Tudja kiválasztott könyvtár tartalmát tömöríteni. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Tudja algoritmus-leíró nyelven megfogalmazni a
hétköznapi életben előforduló események, tevékenységek
algoritmizálható részleteit.
Tudjon összetett algoritmusokat építeni az alulról felfelé építés és a lépésenkénti finomítás elve alapján. |
Adatok | Ismerje és ismerje fel az elemi adattípusokat. | |
Hálózati ismeretek | Helyi hálózat | Tudjon az iskolai
hálózatba belépni, onnan kilépni.
Ismerje a hálózatkezelés illemszabályait. |
Internet | Tudjon segítséggel
hasznos web-helyeket felkeresni.
Szerezzen jártasságot tematikus és kulcsszavas keresők használatában. Tudja web-oldalak szöveges és grafikus részleteit letölteni, elmenteni. | |
Rendelkezzen saját
e-mail címmel.
Tudjon magyar nyelvű levelezőprogramot használni. Szerezzen jártasságot egy csevegő-program használatában. Legyen tisztában a csevegő-program használatának illemszabályaival. | ||
Felhasználói programok | Szövegszerkesztés | Tudja megkülönböztetni a különböző szövegegységeket.
Tudjon bekezdést és oldalt formázni. Tudja a vágólapot több módon is használni. Készülő dokumentumait tudatosan tervezze meg. |
Rajzszerkesztés | Tudja használni egyszerű vektorgrafikus ábraszerkesztőt kész ábrák képek módosítására. | |
Összetett dokumentumkészítés | Tudjon egyszerű szöveget és rajzot is tartalmazó dokumentumot
elkészíteni előre tervezés után.
Tudjon egyszerű mindennapi közleményeket tartalmazó dokumentumokat készíteni. | |
Adatkezelés alapjai | Táblázatok használata | Tudjon szöveges
leírásban adatokat azonosítani, az adatokat táblázatba foglalni.
Legyen képes az életkorának megfelelő szinten az összetartozó adatok közötti összefüggések felismerésére. |
Adatbázisok használata | Tudjon személyi adatokat
megkülönböztetni, azokat rendszerezni.
Tudjon számítógép nélkül adatokat keresni, rendezni. Alkalmazzon tantárgyi, könyvtári adatbázisokat. Tudjon adatbázisban keresni. | |
Könyvtárhasználat | Kézikönyvtár | Tudjon segítséggel
feladataihoz dokumentumot választani.
Tudjon lexikont, szótárakat, közhasznú információs forrásokat használni. |
Könyvtártípusok | Ismerjen az iskolai könyvtárnál nagyobb közkönyvtárat. |
8. évfolyam (évi 74 óra, heti 2 óra)
Tartalmak
Témakör | Fejezetek | Részletes ismeretek | Óra |
Informatika alapjai | Számítástechnika története | A számítógépek
története, Neumann-elv.
Magyar tudósok szerepe az informatikai kultúra fejlődésében. |
. |
Számítógép alkalmazási területei | A számítógépek alkalmazási területei a társadalomban. | . | |
Operációs rendszer | Programok használata | Multimédia oktatóprogramok, oktatási anyagok használata. | . |
Háttértárak, állományok kezelése | Lemez formázása, használhatóságának ellenőrzése újraformázás
nélkül.
Könyvtárszerkezet kialakítása a háttértárolón. Kiválasztott állományok másolása, mozgatása, átnevezése, törlése. |
. | |
Víruskezelés | Víruskereső indítása, üzeneteinek értelmezése,
vírusirtás.
Vírusterjedés megakadályozása. |
. | |
Tömörítés | Tömörített állomány tartalmának
megtekintése,
kiválasztott állományok kicsomagolása. Kiválasztott könyvtár tartalmának tömörítése. |
. | |
Hálózati ismeretek | Helyi hálózat | A hálózat használatának
alapszabályai, a Netikett.
Az iskolai hálózat vázlatos felépítése, a szolgáltató és munkaállomások kapcsolata. Hálózatok csoportosítása összekötés és kiterjedtség szerint. |
. |
Internet | Tematikus és kulcsszavas kereső használata web-hely
kereséshez.
Hasznos web-helyek önálló felkeresése és helyének megjegyeztetése: magyar honlap, MEK, vasúti információ, önkormányzati oldalak, diákoldalak, érdeklődési körbe tartozó oldalak. Web-oldal szövegének, ábráinak mentése a háttértárra. |
. | |
Az elektronikus
levelezés alapfunkcióinak használata.
Csevegő program használata. |
. | ||
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Algoritmusok készítése,
leírása algoritmus-leíró nyelven.
Algoritmusok kódolása a számítógép számára “érthető” egyszerű programozási nyelven. Elemi és gyakorlati algoritmusok. |
. |
Adatok | Elemi és összetett adatok, egész és valós számok. Adatok sorozata. | . | |
Felhasználói programok | Szövegszerkesztés | Tabulátorok
használata.
Szöveg átrendezése, keresés, csere, helyesírás. Táblázat készítése. |
. |
Bemutató készítés | A prezentáció és
elemei.
Kész bemutatóanyag vetítése. Néhány diából álló bemutató készítése. |
. | |
Összetett dokumentumkészítés | Az Internetről letöltött dokumentumok elhelyezése saját
dokumentumban.
Szerzői jog. Felhasználói etika. Tantárgyi anyag készítése. |
. | |
Adatkezelés alapjai | Táblázatok használata | Bevezetés a
táblázatkezelésbe.
Táblázatok használata a mindennapi életben. Adatok táblázatos formába rendezése, feldolgozása. Cella, sor, oszlop, hivatkozás, képlet. Diagramok készítése táblázatból. |
. |
Adatbázisok használata | Adatok gyűjtése és csoportosítása.
Adatok manuális feldolgozása-keresés, rendezése. Keresés meglévő adatbázisban. |
. | |
Könyvtárhasználat | Tárgyi katalógusok | Tárgyi katalógusok: szakkatalógus, tárgyszó katalógus. | . |
Követelmények, minimum követelmények
Témakör | Fejezetek | Követelmények |
Informatika alapjai | Számítástechnika története | Ismerje a
számítástechnika 20. századi történetét.
Ismerje Neumann János munkásságának fő területeit. Ismerje a magyar tudósok munkásságát, amellyel hozzájárultak a számítástechnika fejlődéséhez. |
Számítógép alkalmazási területei | Ismerje a számítástechnika fő alkalmazási területeit. | |
Operációs rendszer | Programok használata | Tudjon önállóan használni multimédiás oktatóprogramokat. |
Háttértárak, állományok kezelése | Tudjon a
könyvtárszerkezetben tájékozódni, mozogni, könyvtárat váltani, a számára
szükséget fájlt megtalálni.
Tudjon könyvtárat létrehozni, törölni. Tudjon fájlt, könyvtárat áthelyezni, másolni. Tudjon segítséggel mágneslemezt formázni, legyen tisztában a lemezformázás veszélyeivel. Ismerje megfelelő lemezellenőrző program használatát. Tudjon számára megfelelő könyvtárszerkezetet kialakítani adott háttértárolón. Tudjon háttértár kezelő műveleteket nem grafikus rendszer segítségével is elvégezni. | |
Víruskezelés | Ismerje a legelterjedtebb
vírusfajtákat, típusokat.
Ismerje egy vírusellenőrző program kezelését. Szerezzen jártasságot fertőzött állomány vírusirtásában, legyen tisztában a vírusirtás veszélyeivel. Legyen igénye a vírusok elleni védekezésre. Legyen képes a fertőzések elleni védőintézkedések végrehajtására. | |
Tömörítés | Ismerje egy tömörítőprogram kezelését.
Tudjon egy tömörített állományt kicsomagolni. Tudja kiválasztott könyvtár tartalmát tömöríteni. | |
Algoritmusok és adatok | Algoritmusok leírása | Tudja algoritmus-leíró
nyelven megfogalmazni a hétköznapi és matematikai problémák, tevékenységek
algoritmizálható részleteit.
Tudja programnyelven kódolni az alapvető algoritmus szerkezeteket (soros, ismétléses, elágazásos). Tudjon egyszerű (keresési és rendezési) algoritmusokat valamilyen programozási nyelven kódolni. |
Adatok | Ismerje és ismerje fel az elemi és összetett adattípusokat. | |
Hálózati ismeretek | Helyi hálózat | Ismerje a hálózathasználat előnyeit, a hálózatok
típusait.
Tudjon az iskolai hálózatba belépni, onnan kilépni. Ismerje a hálózatkezelés illemszabályait. |
Internet | Tudjon önállóan hasznos
web-helyeket felkeresni.
Tudjon tematikus és kulcsszavas keresők használatával számára szükséges információkat megszerezni. Tudja web-oldalak szöveges és grafikus részleteit letölteni, elmenteni. | |
Tudjon magyar nyelvű levelezőprogramot használni.
Tudja használni a levelezőprogram fontosabb funkcióit. Legyen tisztában a csevegő-program használatának illemszabályaival. | ||
Felhasználói programok | Szövegszerkesztés | Tudja használni a
tabulátorfunkciókat.
Tudja használni a szövegszerkesztők kisegítő lehetőségeit. Tudjon táblázatot elhelyezni dokumentumaiban. |
Bemutató készítés | Ismerje a bemutató készítő program egyszerű
lehetőségeit.
Tudjon néhány kockából álló bemutatót készíteni tantárgyi problémáival kapcsolatban. | |
Összetett dokumentumkészítés | Tudja különböző dokumentumokból származó részleteket saját
munkájában elhelyezni.
Legyen tisztában a dokumentumrészletek, saját munkában való felhasználásának etikai, jogi normáival. Tudjon összetett dokumentumot készíteni tantárgyi problémáival kapcsolatban. | |
Adatkezelés alapjai | Táblázatok használata | Tudjon szöveges leírásban
adatokat azonosítani, az adatokat táblázatba foglalni.
Tudjon táblázat celláival műveleteket végezni. Tudjon a cellák tartalmára vonatkozó képleteket használni. Tudjon táblázat celláiból segítséggel diagramot készíteni. |
Adatbázisok használata | Tudjon használni
tantárgyi, könyvtári, hálózati adatbázisokat.
Tudjon különféle adatbázisban keresni. Tudja értelmezni a programok által szolgáltatott válaszokat. | |
Könyvtárhasználat | Tárgyi katalógusok | Tudja szakkatalógus, tárgyszó katalógus segítségével a számára szükséges információhordozót megkeresni. |