5-6. évfolyam informatika tanmenete
18 órás változat

A tanmenetben használt példahivatkozásokban M a munkafüzetet, T a tankönyvet jelöli, majd ezt az oldal és a sorszám megadása követi. A félkövér és lila sorszámok a szorgalmi feladatnak ajánlott példákat jelölik. A különbözõ színû hátterek az egyes fejezeteket jelzik.

Javasolt könyvek

T tankönyv:
   Rozgonyi-Borus - Kokas:
   Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat tankönyv
   MOZAIK 2002. MS-2146
M munkafüzet:
   Rozgonyi-Borus - Kokas:
   Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat munkafüzet
    MOZAIK 2002. MS-2846

A tamnet a könyvtárhasználat anyagrész oktatását tanulmányi kirándulás keretében vagy iskolai könyvtár léte esetén osztályfõnöki órán valósítja meg.

tanítási ciklus

óra címe, anyaga

új fogalmak, ismeretek

ajánlott órai feladatok

ajánlott házi feladatok

1.

Mivel foglalkozik az informatika
a tárgy célja, mit fogunk tanulni, az információ szó körüljárása, iskola számítógépparkjának megismerése, használatának szabályai
információ mint nem megadott alapfogalom, teremrend, munkavédelmi ismeretek M3/1-2.
M4/2-5.
M3/3.
M4/6-7.

2.

A számítógép részei
fontosabb egységek megnevezése,
periféria, beviteli egységek részei, kezelése, kéztartás ellenõrzése, hardver M5/1, 3, 4
M6/5-7
M5/2, 4,
M6/8-9

3.

Behálózva
azonosító használata, jelszó szerepe, hálózati szolgáltatások, böngészés
Hogyan kell használni?
programindítás ikonnal
böngészõ indítása, ablak részei, szoftver M7/1-8.
M8/1-4.
M9/5.
M9/6-8.

4.

Tegyük el!
Játsszunk!

5.

Mûveletek állományokkal
     

6.

Rajzolás a számítógéppel
nyomtatótípusok, A4-es lap, leporelló

7.

Rajzkészítés, gyakorlás

8.

Számoljunk!
precedencia, logikai értékek

9.

Számológép használata

10.

Kommunikáljunk!
piktogramok, közlekedési táblák értelmezése, kerékpárosok jelei, térképjelek
e-levelezés jelei, testbeszéd és mimika, mint kommunikációs eszköz
Titkosítsunk!
titkosítások, titkosírások, jelrendszerek
zászlójelek, kopogós titkosírás, kínai ábécé használata
sportjelek, gimnasztikai, taktikai jelek
kódolás, dekódolás, jelkészlet
piktogram, kezelõgombok jelei, közlekedési táblák jelölés rendszere
térképjelek, emotikon, netikett, mimika, kommunikáció, gesztikuláció

11.

Rendszerezés
hogyan alakulhatnak át a különbözõ jelek számokká, kommunikáció folyamata
Versenyszerû számonkérés
különbözõ jelek gyûjtésének, készítésének értékelése
     

12.

Ismerkedés a LOGO nyelvvel
Mászkál a teknõc
LOGO felületének használata, teknõc alaputasítások: mozgás és rajzterület törlés
fejlesztõi környezet kezelése

13.

Mit tud a tollával?
toll kezelõ utasítások,
Rövidítsünk!
rövidítések használata
Légy önálló!
ismétlés megadott számszor
sortörés, kulcsszavak rövidítése
ismétlés, ciklus, eljárás, paraméter, változó
 

14.

Tanítsuk meg új dolgokra!
Teknõc eljárás készítése, munka mentéseSzövegeljünk!
szöveges képernyõ kezelése, matematikai mûveletek
szövegkezelés, matematikai mûveletek, értékadás

15.

Helyezkedjünk!
állapotlekérdezõ függvények és használatuk
Döntsön Teknõc!
vezérlési szerkezetek
állapotjellemzõk, vezérlési szerkezetek  

16.

Merre jársz, mit csinálsz?
összetett rajzok készítése, feliratozás,
Rajzoló verseny
rekurzív eljárás, végtelen ciklus megszakítása  

17.

Rendszerezés
LOGO utasítások rendszerezése, program készítés fõbb lépései
Dolgozat és javítása
     

18.

Év végi rendszerezõ ismétlés      

+1.

Könyvtár felépítése

+2.

Könyvtárhasználat

vissza


Utolsó módosítás: 2004. szeptember 5.