A tanmenetben használt példahivatkozásokban M a munkafüzetet, T a tankönyvet jelöli, majd ezt az oldal és a sorszám megadása követi. A félkövér és lila sorszámok a szorgalmi feladatnak ajánlott példákat jelölik. A különbözõ színû hátterek az egyes fejezeteket jelzik.
Javasolt könyvek
T tankönyv:
Rozgonyi-Borus - Kokas:
Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat
tankönyv
MOZAIK 2002. MS-2146
M munkafüzet:
Rozgonyi-Borus - Kokas:
Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat munkafüzet
MOZAIK 2002. MS-2846
A tamnet a könyvtárhasználat anyagrész oktatását tanulmányi kirándulás keretében vagy iskolai könyvtár léte esetén osztályfõnöki órán valósítja meg.
tanítási ciklus |
óra címe, anyaga |
új fogalmak, ismeretek |
ajánlott órai feladatok |
ajánlott házi feladatok |
1. |
Mivel foglalkozik az informatika a tárgy célja, mit fogunk tanulni, az információ szó körüljárása, iskola számítógépparkjának megismerése, használatának szabályai |
információ mint nem megadott alapfogalom, teremrend, munkavédelmi ismeretek | M3/1-2. M4/2-5. |
M3/3. M4/6-7. |
2. |
A számítógép részei fontosabb egységek megnevezése, |
periféria, beviteli egységek részei, kezelése, kéztartás ellenõrzése, hardver | M5/1, 3, 4 M6/5-7 |
M5/2, 4, M6/8-9 |
3. |
Behálózva azonosító használata, jelszó szerepe, hálózati szolgáltatások, böngészés Hogyan kell használni? programindítás ikonnal |
böngészõ indítása, ablak részei, szoftver | M7/1-8. M8/1-4. M9/5. |
M9/6-8. |
4. |
Tegyük el! Játsszunk! |
|||
5. |
Mûveletek állományokkal |
|||
6. |
Rajzolás a számítógéppel |
nyomtatótípusok, A4-es lap, leporelló | ||
7. |
Rajzkészítés, gyakorlás |
|||
8. |
Számoljunk! |
precedencia, logikai értékek | ||
9. |
Számológép használata |
|||
10. |
Kommunikáljunk! piktogramok, közlekedési táblák értelmezése, kerékpárosok jelei, térképjelek e-levelezés jelei, testbeszéd és mimika, mint kommunikációs eszköz Titkosítsunk! titkosítások, titkosírások, jelrendszerek zászlójelek, kopogós titkosírás, kínai ábécé használata sportjelek, gimnasztikai, taktikai jelek |
kódolás, dekódolás, jelkészlet piktogram, kezelõgombok jelei, közlekedési táblák jelölés rendszere térképjelek, emotikon, netikett, mimika, kommunikáció, gesztikuláció |
||
11. |
Rendszerezés hogyan alakulhatnak át a különbözõ jelek számokká, kommunikáció folyamata Versenyszerû számonkérés különbözõ jelek gyûjtésének, készítésének értékelése |
|||
12. |
Ismerkedés a LOGO
nyelvvel Mászkál a teknõc LOGO felületének használata, teknõc alaputasítások: mozgás és rajzterület törlés |
fejlesztõi környezet kezelése | ||
13. |
Mit tud a tollával? toll kezelõ utasítások, Rövidítsünk! rövidítések használata Légy önálló! ismétlés megadott számszor |
sortörés, kulcsszavak rövidítése ismétlés, ciklus, eljárás, paraméter, változó |
||
14. |
Tanítsuk meg új dolgokra! Teknõc eljárás készítése, munka mentéseSzövegeljünk! szöveges képernyõ kezelése, matematikai mûveletek |
szövegkezelés, matematikai mûveletek, értékadás | ||
15. |
Helyezkedjünk! állapotlekérdezõ függvények és használatuk Döntsön Teknõc! vezérlési szerkezetek |
állapotjellemzõk, vezérlési szerkezetek | ||
16. |
Merre jársz, mit csinálsz? összetett rajzok készítése, feliratozás, Rajzoló verseny |
rekurzív eljárás, végtelen ciklus megszakítása | ||
17. |
Rendszerezés LOGO utasítások rendszerezése, program készítés fõbb lépései Dolgozat és javítása |
|||
18. |
Év végi rendszerezõ ismétlés | |||
+1. |
Könyvtár felépítése |
|||
+2. |
Könyvtárhasználat |
Utolsó módosítás: 2004. szeptember 5.