Az alábbi tanmenet 37 tanítási hétre javasol anyagot az Informatika 8 tankönyv és munkafüzet felhasználásával.
Hét |
Óra címe, anyaga |
Új fogalmak, ismeretek |
Tankönyv |
Munkafüzet |
1. |
Év eleji ismétlés mit fogunk tanulni, a teremrend, ismerkedés az iskola új eszközeivel, a gépterem használata |
teremrend, | ||
2. |
A társunk, Teknőc LOGO nyelv alapfogalmainak bevezetése a mondatszerű leíráson keresztül. Comenius LOGO mintaprogramok indítása. |
kulcsszó, utasítás, Teknőc és tollának mozgatása, soros végrehajtás, fejlesztő rendszer felülete | 7-8. | |
3. |
Merre jársz, mit csinálsz? Légy önálló!
Teknőc jellemzőinek lekérdezése, ismétlési és elágazási szerkezet, LOGO felületének használata |
vezérlési szerkezet, függvény és visszatérési értéke, | 9-10. | |
4. |
Tanulj Teknőc eljárás készítése, módosítása, program tárolása és betöltése, módosítása, kész program nyomtatása |
eljáráskészítés, paraméter, változó, értékadó utasítás | 11-12. | |
5. |
Gyakorlás sokszög és rekurzív ábrák készítése, megírt programok futtatása, módosítása |
grafikus és mozgási alapszavak megtanulása vagy felelevenítése | 13. | |
6. |
Rendszerezés és röpdolgozat írása és megbeszélése gyakorlati feladatsor megoldása és leírt algoritmus elemzése | |||
7. |
Jó dolog programozni! programozási nyelvek tulajdonságai, hasonlóság és eltérés az élő nyelvekkel Programfejlesztői környezet A választott IDE kezelése, szolgáltatásai |
program, programozási nyelv, utasítás és jelkészlet, nyelvek csoportosítása, | 14-15. | |
8. |
Írjuk le a tervünket! tervkészítés lépései, mondatszerű leírás és a struktúra diagram jelölései Program születése program életútja az ötlettől a használatig, a programozó |
programkészítés kezdő lépései, kódolás szabályai adott nyelven, a program felépítése, tesztelése, adott nyelv vezérlési szerkezetei, programkódolási szabályai | 16-19. | |
9. | A terv leírása algoritmusok elemzése, vezérlési szerkezetek jelöléseinek megismerése, kódolásuk az adott nyelven, kész program nyomtatása |
vezérlési szerkezetek, egymásutániság, elágazás, ismétlés | 20-21. | |
10. |
Rendezni, de hogyan? buborék, beszúró és minimum elvű rendezés megismerése és elemzése |
rendezési algoritmusok vizsgálata lépésszám szerint | 26-27. | |
11. | Elemezzünk építkezzünk! |
egyik rendezés megvalósítása, tömb, index fogalmatömb, index, | 22-23. | |
12. | Röpdolgozat algoritmus leírása és értelmezés Oldjuk meg az egyenletet! összetett program felépítése, a program születésének lépései |
képernyőkép tervezése, progran kódolás | 24-25. | |
13. | Több érték együtt lista, összegzés, minimumkeresés, lineáris keresés algoritmusa |
lista kezelése, elemi algoritmusok | 29-31. | |
14. | Fésüljünk! Fésűs egyesítés megvalósítása |
fésűs egyesítés algoritmusa | 32-33. | |
15. | Játsszunk! játék készítése minta alapján, képsorszerkesztő használata |
képsorszerkesztés, animáció, hangállomány készítése | 34-39. | |
16. | Játék készítése és dokumentálása | tervek, háttérképek, képsorok elkészítése, dokumentálás | 40-44. | Projekt munka |
17. | Játék készítése és dokumentálása | program kódolása, tesztelése | Projekt munka | |
18. |
Rendszerezés és kész programok bemutatása és
értékelése gyakorlati |
programbemutató | Bemutató és csoportértékelés | |
19. | Könyvtárhasználat I. Dokumentumokat keresünk, számítógép a könyvtárban és a világhálón |
45-53. | ||
20. | Feldolgozzuk az információt! a szellemi munka technikája |
anyaggyűjtés, kézikönyek, jegyzetelés, vázlat, előadástartás | 54-58. | |
21. |
Tartsunk előadást! előadástartás módja Bemutatókészítés Powerpointtal PowerPoint használata |
előadástípusok, bemutató, dia, | 59-63. | |
22. | Vetítési beállítások | animálások, akciók | 64-65. | |
23. | Bemutatókészítés Kirándulási célpontok bemutatása |
anyaggyűjtés, diatervezés | 85-87. | Projektmunka |
24. | Bemutatókészítés | bemutató és kisérővázlat összeállítása | 90. | Projektmunka |
25. | Papíron is lássuk! nyomtatótípusok, iskolai nyomtató önálló kezelése nyomtatók jellemzői, kiválasztási szempontok Rajzoló programok rajzkészítés, grafikus alapelemek, rajz nyomtatása |
nyomtatótípusok, papírtípusok, dpi,grafikus alapelemek, jellemzőik,
színek előállítása előadói és hallgatói vázlat nyomtatása |
66-67. | Projektmunka |
26. | Bemutatók megtekintése | Projektmunka értékelése | ||
27. | A táblázat alapelemei egy táblázatkezelő használata, alapfogalmai |
táblázatkezelő és szolgáltatásai, cella, képlet, aktív cella, hivatkozás, tartomány, blokk, adatbevitel, pénznem jelölése | 69-71. | |
28. | Táblázat formázása a táblázatkészítés alapelemei, táblázatkezelő szolgáltatásai |
cellaformázások, adatformátumok használata | 72-73. | |
29. | Táblázatkezelő függvények képletek készítése |
függvények és használatuk,diagramtípusok, diagram jellemző,
mennyibe kerüljön az iskola újság? |
74-76. | |
30. |
Adatok grafikus megjelenítése diagram készítése, típusai |
adatok elemzése, diagramkészítés kész táblázathoz | 77-79. | |
31. |
Mennyibe kerül a kirándulás egy ember számára?
|
88-89. | ||
30. |
Címjegyzék készítése adatok tárolása, adattípusok |
osztály adatjegyzék | 80-81. | |
31. | Kérdezni is tudni kell! adatok feldolgozása, keresés adattáblában |
adattípusok, kulcs, rendezés kulcs szerint | 82-83. | |
32. | Levél a kirándulásról formalevelek, címjegyzék készítése és használata körlevélhez, tabulálás |
91. | ||
33. | Levél elkészítése | |||
34. |
Rendszerezés | 84., 92. | ||
35. |
Dolgozat és megbeszélése gyakorlati és elméleti dolgozat |
|||
36. |
Évvégi rendszerezés | |||
37. | Évvégi rendszerezés és osztályozás |
Utolsó módosítás: 2004. szeptember 7.