A tanmenetben használt példahivatkozásokban M a munkafüzetet, T a tankönyvet jelöli, majd ezt az oldal és a sorszám megadása követi. A félkövér és lila sorszámok a szorgalmi feladatnak ajánlott példákat jelölik. A különbözõ színû hátterek az egyes fejezeteket jelzik.
T tankönyv:
Rozgonyi-Borus - Kokas:
Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat tankönyv
MOZAIK 2002. MS-2146
M munkafüzet:
Rozgonyi-Borus - Kokas:
Informatika 5-6. Számítástechnika és könyvtárhasználat
munkafüzet
MOZAIK 2002. MS-2846
P példatár:
Rozgonyi-Borus: Informatika példatár 5-8. MOZAIK
2002. MS-2225
tanítási óra |
óra címe, anyaga |
új fogalmak, ismeretek |
ajánlott órai feladatok |
ajánlott házi feladatok |
1. |
Mivel foglalkozik az informatika? | az információ szó körüljárása, teremrend, munkavédelmi ismeretek, iskola számítógépparkjának megismerése |
M3/1-2. M4/2-5. |
M3/3. M4/6-7. |
2. |
A számítógép részei | periféria, beviteli egységek részei, kezelése, kéztartás ellenõrzése, | M5/1, 3, 4 M6/5-7 |
M5/2, 4, M6/8-9 |
3. |
Behálózva | azonosító használata, jelszó szerepe, hálózati szolgáltatások, netikett, böngészõ elemei |
M7/1-8. M8/1-4. M9/5. |
M9/6-8. |
4. |
Hogyan kell használni? | programindítás ikonnal, az ablak részei | ||
5. |
Böngészés a hálózaton | Az iskola szervere, a Sulinet anyagai | ||
6. |
Böngészés a hálózaton | Játékok a hálózaton | ||
7. |
Böngészés a hálózaton | Érdekes webhelyek, weblap, vagy kép mentése | ||
8. |
Tegyük el! | háttértárak típusai, könyvtárváltás | ||
9. |
Játsszunk! | beépített játékok használata, Comenius Logo játékai,
megnyitásablak használata |
||
10. |
Hangszerkesztés a Comenius LOGO-val | hangsor parancs használata, zene lejátszása, rögzítése, betöltése,
Súgó használata |
||
11. |
Hangszerkesztés Hangrögzítõvel | kezelõgombok használata, effektusok alkalmazása a menü használatával | ||
12. |
Mûveletek állományokkal | fájlok keresése, másolása, kiterjesztés szerepe | ||
13. |
Keresési verseny | A helyi hálózaton elrejtett állományok megkeresése, elolvasása, futtatása, megtekintése az Intézõ segítségével | ||
14. |
Rajzolás a számítógéppel | Paint felülete, használat bemutatása | ||
15. |
Rajzkészítés, gyakorlás | szabadkézi rajz, mentés | ||
16. |
Betûtípusok és méretek | Szöveg elhelyezése a képen, betûtípusok, méretek és stílusok megismerése | ||
17. |
Nyomtató használata | nyomtatótípusok, A4-es lap, leporelló adatai, nyomtató kezelése,
korábbi kép betöltése |
||
18. |
Rajzkészítés, gyakorlás | másolás, kicsinyítés, effektusok használata | ||
19. |
Önálló képkészítés | |||
20. |
Rajzverseny | jegyszerzés | ||
21. |
Számolás kövekkel | számolóasztal használata | ||
22. |
Számolás kipuval | inka számológép, kipu csomózás | ||
23. |
Számolás kézzel | algoritmus megértése leírása alapján | ||
24. |
Számológép használata | mûveletek sorrendje, egyszerû számológép használata, zárójel szerepe | ||
25. |
Gyakorlás | precedencia, logikai értékek | ||
26. |
Jelek a környzetünkben | piktogramok | ||
27. |
Közlekedési táblák | közlekedési táblák értelmezése, | ||
28. |
Sportjelek | sportjelek, gimnasztikai, taktikai jelek | ||
29. |
Jelek a térképeken | kerékpárosok jelei, térképjelek | ||
30. |
Hangjelek | kotta és a mobil telefon hangrögzítése | ||
31. |
Titkosítsunk I. | titkosítások, titkosírások, jelrendszerek zászlójelek, kopogós titkosírás, |
||
32. |
Titkosítsunk II. | kínai ábécé használata | ||
33. |
Rendszerezés | hogyan alakulhatnak át a különbözõ jelek
számokká, kommunikáció folyamata |
||
34. |
Versenyszerû számonkérés | különbözõ jelek gyûjtésének, készítésének értékelése | ||
35. |
Év végi rendszerezõ ismétlés | |||
36. |
Év végi rendszerezõ ismétlés | |||
37. |
Év végi rendszerezõ ismétlés |
tanítási óra |
óra címe, anyaga |
új fogalmak, ismeretek |
ajánlott órai feladatok |
ajánlott házi feladatok |
1. |
Év eleji ismétlés |
teremrend, munkavédelmi oktatás azonosító és jelszó ismeretének ellenõrzése |
||
2. |
Év eleji ismétlés |
gép részei, használata, porgram indítása, állományok megnyitása, keresése | ||
3. |
Év eleji ismétlés |
jelek, kommunikáció módja, számolás kézzel és géppel | ||
4. |
Könyvtárhasználat Dokumentum típusok |
|||
5. |
A könyv részei | |||
6. |
Az iskolai könyvtár használata | |||
7. |
Könyvtár a hálózaton | |||
8. |
MEK anyagai | |||
7. |
Sulinet és gyûjteményei | |||
9. |
Rendszerezés | |||
10. |
Játékos számonkérés | keresési verseny | ||
11. |
Ismerkedés a LOGO
nyelvvel Mászkál a teknõc |
LOGO felületének használata, teknõc alaputasítások: mozgás és rajzterület törlés |
||
12. |
Rajzoljunk! | vonalas ábrák készítése | ||
13. |
Mit tud a tollával? | toll kezelõ utasítások | ||
14. |
Rövidítsünk! | rövidítések használata, összetett ábrák készítése | ||
15. |
Légy önálló! | ismétlés megadott számszor | ||
16. |
Rajzoljunk virágot! | |||
17. |
Rajzoljunk napot! | |||
18. |
Tanítsuk meg új dolgokra! | Teknõc eljárás készítése, munka mentése | ||
19. |
Szövegeljünk! | szövegablak, szövegkiírás | ||
20. |
Számoljunk LOGO-val! | matematikai mûveletek, értékadás, változó fogalma | ||
21. |
Helyezkedjünk! | állapotlekérdezõ függvények és használatuk | ||
22. |
Feladatok megoldása | |||
23. |
Döntsön Teknõc! | vezérlési szerkezetek | ||
24. |
Merre jársz, mit csinálsz? | rekurzív eljárás, végtelen ciklus megszakítása | ||
25. |
Rajzoló verseny | összetett rajzok készítése, feliratozás, jegyszerzési lehetõséggel | ||
26. |
Vegyes feladatok | |||
27. |
Animációkészítés | animáció fogalma, szerkesztõ használata | ||
28. |
Animációkészítés | vetítés programmal | ||
29. |
Versenyfeladatok I | Országos LOGO verseny feladatainak megoldása | ||
30. |
Versenyfeladatok II | Országos LOGO verseny feladatainak megoldása | ||
31. |
Versenyfeladatok III. | Országos LOGO verseny feladatainak megoldása | ||
32. |
Rendszerezés | LOGO utasítások rendszerezése, program készítés fõbb lépései | ||
33. |
Dolgozat | |||
34. |
Dolgozat javítása | |||
35. |
Év végi rendszerezõ ismétlés | |||
36. |
Év végi rendszerezõ ismétlés |
|||
37. |
Év végi rendszerezõ ismétlés |
Utolsó módosítás: 2004. szeptember 5.