8. évfolyam
informatika tanmenete

Az alábbi tanmenet 37 tanítási hétre javasol anyagot az Informatika 8 tankönyv és munkafüzet felhasználásával. 

Hét

Óra címe, anyaga

Új fogalmak, ismeretek

Tankönyv

Munkafüzet

1.

Év eleji ismétlés
mit fogunk tanulni, a teremrend, ismerkedés az iskola új eszközeivel, a gépterem használata
teremrend,    

2.

A társunk, Teknőc
LOGO nyelv alapfogalmainak bevezetése a mondatszerű leíráson keresztül. Comenius LOGO mintaprogramok indítása.
kulcsszó, utasítás, Teknőc és tollának mozgatása, soros végrehajtás, fejlesztő rendszer felülete 7-8.  

3.

Merre jársz, mit csinálsz? Légy önálló!
Teknőc jellemzőinek lekérdezése, ismétlési és elágazási szerkezet, LOGO felületének használata
vezérlési szerkezet, függvény és visszatérési értéke, 9-10.  

4.

Tanulj Teknőc
eljárás készítése, módosítása, program tárolása és betöltése, módosítása, kész program nyomtatása
eljáráskészítés, paraméter, változó, értékadó utasítás 11-12.  

5.

Gyakorlás
sokszög és rekurzív ábrák készítése, megírt programok futtatása, módosítása
grafikus és mozgási alapszavak megtanulása vagy felelevenítése 13.  

6.

Rendszerezés és röpdolgozat írása és megbeszélése gyakorlati feladatsor megoldása és leírt algoritmus elemzése      

7.

Jó dolog programozni!
programozási nyelvek tulajdonságai, hasonlóság és eltérés az élő nyelvekkel
Programfejlesztői környezet
A választott IDE kezelése, szolgáltatásai
program, programozási nyelv, utasítás és jelkészlet, nyelvek csoportosítása, 14-15.  

8.

Írjuk le a tervünket!
tervkészítés lépései, mondatszerű leírás és a struktúra diagram jelölései
Program születése
program életútja az ötlettől a használatig, a programozó
programkészítés kezdő lépései, kódolás szabályai adott nyelven, a program felépítése, tesztelése, adott nyelv vezérlési szerkezetei, programkódolási szabályai 16-19.  
9. A terv leírása
algoritmusok elemzése, vezérlési szerkezetek jelöléseinek megismerése, kódolásuk az adott nyelven, kész program nyomtatása
vezérlési szerkezetek, egymásutániság, elágazás, ismétlés 20-21.  

10.

Rendezni, de hogyan?
buborék, beszúró és minimum elvű rendezés megismerése és elemzése
rendezési algoritmusok vizsgálata lépésszám szerint 26-27.  
11. Elemezzünk építkezzünk!
egyik rendezés megvalósítása, tömb, index fogalmatömb, index, 22-23.  
12. Röpdolgozat
algoritmus leírása és értelmezés
Oldjuk meg az egyenletet!

összetett program felépítése, a program születésének lépései
képernyőkép tervezése, progran kódolás 24-25.  
13. Több érték együtt
lista, összegzés, minimumkeresés, lineáris keresés algoritmusa
lista kezelése, elemi algoritmusok 29-31.  
14. Fésüljünk!
Fésűs egyesítés megvalósítása
fésűs egyesítés algoritmusa 32-33.  
15. Játsszunk!
játék készítése minta alapján, képsorszerkesztő használata
képsorszerkesztés, animáció, hangállomány készítése 34-39.  
16. Játék készítése és dokumentálása tervek, háttérképek, képsorok elkészítése, dokumentálás 40-44. Projekt munka
17. Játék készítése és dokumentálása program kódolása, tesztelése   Projekt munka

18.

Rendszerezés és kész programok bemutatása és értékelése
gyakorlati
programbemutató   Bemutató és csoportértékelés
19. Könyvtárhasználat I.
Dokumentumokat keresünk, számítógép a könyvtárban és a világhálón
  45-53.  
20. Feldolgozzuk az információt!
a szellemi munka technikája
anyaggyűjtés, kézikönyek, jegyzetelés, vázlat, előadástartás 54-58.  

21.

Tartsunk előadást!
előadástartás módja
Bemutatókészítés Powerpointtal
PowerPoint használata
előadástípusok, bemutató, dia, 59-63.  
22. Vetítési beállítások animálások, akciók 64-65.  
23. Bemutatókészítés
Kirándulási célpontok bemutatása
anyaggyűjtés, diatervezés 85-87. Projektmunka
24. Bemutatókészítés bemutató és kisérővázlat összeállítása 90. Projektmunka
25. Papíron is lássuk!
nyomtatótípusok, iskolai nyomtató önálló kezelése nyomtatók jellemzői, kiválasztási szempontok
Rajzoló programok
rajzkészítés, grafikus alapelemek, rajz nyomtatása
nyomtatótípusok, papírtípusok, dpi,grafikus alapelemek, jellemzőik, színek előállítása

előadói és hallgatói vázlat nyomtatása

66-67. Projektmunka
26. Bemutatók megtekintése     Projektmunka értékelése
27. A táblázat alapelemei
egy táblázatkezelő használata, alapfogalmai
táblázatkezelő és szolgáltatásai, cella, képlet, aktív cella, hivatkozás, tartomány, blokk, adatbevitel, pénznem jelölése 69-71.  
28. Táblázat formázása
a táblázatkészítés alapelemei, táblázatkezelő szolgáltatásai
cellaformázások, adatformátumok használata 72-73.  
29. Táblázatkezelő függvények
képletek készítése
függvények és használatuk,diagramtípusok, diagram jellemző,
mennyibe kerüljön az iskola újság?
74-76.  

30.

Adatok grafikus megjelenítése
diagram készítése, típusai
adatok elemzése, diagramkészítés kész táblázathoz 77-79.  

31.

Mennyibe kerül a kirándulás egy ember számára?
  88-89.  

30.

Címjegyzék készítése
adatok tárolása, adattípusok
osztály adatjegyzék 80-81.  
31. Kérdezni is tudni kell!
adatok feldolgozása, keresés adattáblában
adattípusok, kulcs, rendezés kulcs szerint 82-83.  
32. Levél a kirándulásról
formalevelek, címjegyzék készítése és használata körlevélhez, tabulálás
  91.  
33. Levél elkészítése      

34.

Rendszerezés   84., 92.  

35.

Dolgozat és megbeszélése
gyakorlati és elméleti dolgozat
     

36.

Évvégi rendszerezés      
37. Évvégi rendszerezés és osztályozás      

Utolsó módosítás: 2004. szeptember 7.