2011. április 15.

Előtérben a nevelés és az oktatás

Amiért érdemes a Deák-Damót választani

Varga SándornéA Deák Ferenc Általános Iskola és tagintézménye, a Damjanich János Általános Iskola 2000 óta összevont intézményként működik. Mindkét intézménynek ugyanaz a beiskolázási körzete, ami elsősorban a város felsőpárti, illetve hékédi része. Jelenleg 374 fő a tanulói létszám, a diákokkal 40 pedagógus foglalkozik. Sajátossága az intézménynek, hogy a felső tagozatban tanító pedagógusok mindkét iskolában dolgoznak, ennek megfelelően alakították ki az órarendeket. De hogyan tovább? Április 28–29-én 7–17 óra között tartják az iskolai beiratkozást. A kérdés: hány elsős osztályt is indíhat szeptembertől a Deák-Damó oktatási intézmény?

– Az új tanévben mindkét telephelyen egy-egy elsős osztály indítását tervezzük. A Deákban indítandó 1/a osztályban Ágostonné Debre-czeni Erzsébet és Huszkáné Debreczeni Edit tanítók várják a kisiskolásokat. Több képzési formát is kínálunk, ebből az egyik az emelt szintű testnevelés oktatás. Ami azt jelenti, hogy heti öt testnevelés órán vesznek részt a tanulók, emellett heti két alkalommal úszásoktatásban részesülnek. A ligeti uszodába járás anyagilag nem terheli a szülőket, az iskola finanszírozza. Tóthné Török Ildikó és Vidovics Zoltán pedagógusok oktatják őket. A diákok szeretnek úszni, szép eredményeket érnek el ezen a téren. Tavaly az úszó diákolimpián csapatunk első helyezést ért el országos szinten – mondja Varga Sándorné igazgató.

Amit még ajánlanak a beiratkozóknak: olyan magas szintű angol nyelvi felkészítést, amely a lehető legjobb módszer arra, hogy a tanulók anyanyelvi szinten sajátítsák el az idegen nyelvet. Az első osztálytól angol-magyar két tannyelvű csoportok indulnak. Heti öt óra angol nyelvi foglalkozásuk van a tanulóknak. Három tantárgyat a diákok mind a két nyelven tanulnak. Ezek az alsó tagozaton: technika, környezetismeret és a rajz. A felső tagozaton: informatika, természetismeret és rajz. Jelenleg az első és a második osztályban egy-egy 13 és 14 fős csoport részesül ebben a képzésben. Így ők heti 8 órában sajátítják el az angol nyelvet egészen a 8. osztályig.

Kárpáti Lajos– Mindemellett a célunk az, hogy biztos alapismereteket adjunk a gyerekeknek, az alsó tagozatban megtanuljanak írni, olvasni, számolni – folytatja az igazgatónő. – Ezeket a készségeiket fejlesztjük, amelyekre a felső tagozatban lehet építeni. Odafigyelünk arra is, hogy az egyéniségüknek megfelelő képzést kapják a diákok, az egyéni foglalkozásokon személyre szabott a felkészítés. Külön foglalkozunk a tehetséges tanulóinkkal, tehetséggondozó csoportjaink működnek. Ugyanúgy nagy figyelmet fordítunk azokra a tanulókra, akiket fel kell zárkóztatnunk. Ide tartoznak a tanulási problémával küzdő tanulók. Felkészítésüket fejlesztő-, valamint gyógypedagógus, továbbá iskolapszichológus segíti.

Az alapfokú művészeti iskolák kihelyezett tagozatokat működtetnek a két oktatási intézményben. Kiemelkedő a néptánc és a társastánc oktatása, a kerámia-, a tűzzománc- és a rajzszakkörben végzett munka.

Kárpáti Lajos tagintézmény-vezető abban reménykedik, hogy a Damó körül kialakult patthelyzet ellenére idén is elindíthatják elsős osztályukat. A rajztagozatra, a komplex művészeti oktatásra hívja fel a figyelmet. Tanulóik rangos nemzetközi versenyeken érnek el szép eredményeket, és évente kiállításon mutatják be műveiket. Mint mondja, amellett a természettudományos és környezettudatos nevelés kap nagyobb hangsúlyt. Mindehhez az iskolai környezet is adott. Parkosított, tiszta levegőjű udvarral, madárbarát kerttel együtt olyan feltételeket tud biztosítani, amit más iskola nem tud Szentesen.

Amiért érdemes az iskolánkat választani: a nevelésre helyezzük a fő hangsúlyt, az oktatás mellett. Lantos Ba-lázsné és Gere Ernőné lesznek az induló elsős osztályok tanítói, akik figyelembe veszik a gyermekek egyéni problémáit és igényeit, és ezek alapján fejlesztik őket. Most is vannak kiugróan tehetséges tanulóink, és vannak speciális foglalkozást igénylők is, mint például halmozottan mozgássérült diák – mondja a tagintézmény-vezető, majd így folytatja:

– A Deák Ferenc Általános Iskolával együtt egy iskola vagyunk, amit az igazgatónő elmondott, az ránk, a Damjanich János Általános Iskolára is érvényes. Azt kérem a szülőktől, hogy bátran vállalják iskolánkat. Sok jó tanuló, tehetséges gyerek öregbítette már az intézmény hírnevét. Hiszem, ez pedagógiai munkánkat dicséri. Ars poeti-cánk: mindennap tisztelettel fogadjuk a gyerekeket, szeretettel neveljük és szabadsággal engedjük el.

Lovas József