2010. december 17.

Turizmusból is érettségizhetnek

A múzeumi tárlatvezetést magyarul és angolul is gyakorolhatják a diákokIdén szeptemberben indult a Boros Sámuel szakközépiskolában az utazás-turizmus tantárgy, mely újszerűsége és összetettsége miatt is vonzó a tanulók számára.

A szakmai ismereteket Suti Zoltán tanítja, az ezzel párhuzamosan folyó angol nyelvű képzést Pluhár Katalin vezeti. A pedagógusok elmondták, a tantárgy nem szakképzés, hanem a középiskolák utolsó két évében tanítható, s érettségire választható közismereti tantárgy, melyet Csongrád megyében a tanárok tudomása szerint más intézményben nem oktatnak. A Boros azonban 2003 óta az Utazás-Turizmus program minősített iskolái közé tartozik, s a közgazdasági orientáltság miatt, úgy gondolják, éppen rájuk van kitalálva a tantárgy. Katalin szerint sokoldalúan hasznosíthatóak az itt megszerzett ismeretek, úgy fogalmaz: munkaerőpiacra orientált a képzés. Egyelőre középszintű érettségit lehet tenni belőle.

A tanárok kiemelik, hogy a tananyagot a diákok az internetről tölthetik le. Egyébként is az önálló információszerzésre ösztönzik őket a tantárgy követelményei, illetve a pályázatok, versenyek, amiken lehetőségük van indulni. A Nemzetközi cikkíró- és fotópályázatokat, az Útlevél a világhoz, és az Aldo Papo-ne-pályázatot említik a pedagógusok.

A kétéves képzés az iskolában 18 diákkal indult. Van, aki a fenntartható fejlődés-modul miatt jelentkezett, akad, aki azért, mert az idegenforgalom területén akar elhelyezkedni, más a marketing miatt találja vonzónak a tantárgyat. A kötelező modulokban tanulnak a turizmusról a számok tükrében, az utazási döntést befolyásoló döntésekről, a szálláshelyek típusairól és programszervezési ismereteket is.

Az összesen 60 órás gyakorlaton a diákok egyelőre csak megfigyelnek, prezentációkat készítenek. Látogatják a támogató Danubius-hotellánc úgynevezett tanszállodáit, idegenforgalmi vállalkozásokat, s néhány hete a Koszta múzeumnak is rendszeres vendégei, ahol tárlatvezetést gyakorolnak. Most még magyarul, ám januártól angolul is megpróbálkoznak, jegyzi meg Katalin. A tantárgyra olyanok jelentkeztek, akik már kommunikálnak angolul, a lényeg, hogy folyamatosan merjen beszélni a diák. Egy 16 éves gyerek még tele van gátlásokkal, s éppen a kommunikációjukat szeretnék fejleszteni a tantárgyi órákon. Heti négy, 2-2 szakmai és angol órában tanulják a diákok a turizmus ismereteit. Amit Zoltán előbb feldolgoz magyarul, azzal igyekszik szinkronban lenni Katalin, így a teljes szakmai anyagot átadják mindkét nyelven.

Akár turisztikai szakirányban folytatja a diák, a tanulmányaiban jól alkalmazható ismereteket szerezhet a Borosban, de a kreditrendszer-ben is pontokat ér.

Ha most kitapossák az utat, reményeik szerint lesz folytatása a képzésnek. Az iskolától minden támogatást megkapnak, például ingyen eljuthatnak bárhová a gyakorlatokon. S azt már csak mi tesszük hozzá, hogy talán hamarosan irigykedni fog a többi diák az utazás-turizmus tantárgy tanulóira, hiszen szakmai tanáruk a jövőt tekintve többek között elárulta, februárban kilátogatnak tanulóikkal Velencébe, a karneválra is.

(darók)