2010. szeptember 24.

A doboló gorilla és a csoki

A 70-es, 80-as évek máig emlegetett reklámfilmjeinek rendezője, Sas István (képünkön) tartott érdekes előadást a reklám pszichológiájáról a városi könyvtárban múlt héten. Saját állítása szerint valószínűleg ő készítette a legtöbb terméknépszerűsítő filmecskét a világon, legalább kétezret. Tíz éve felhagyott ezzel a tevékenységgel, ma már tanít, többek között Dél-Amerikában. Bár a hallgatóság nem ebben erősítette meg, azért a rendező szerint a reklám szerethető, és ezt igyekezett is bebizonyítani. Az igaz, a statisztikák alapján az emberek 10 százaléka vallja be, hogy szereti a reklámokat, de ezeknek is 90 százaléka gyerek.

Sas István arról beszélt, milyen elképesztő változáson ment keresztül a reklám az utóbbi időben. Fogyasztói hatalomátvétel történt, vagyis ma már semmit sem lehet eladni a fogyasztó közreműködése nélkül. Idézte a Coca-Cola korábbi marketingszakemberét, aki úgy vélte, a reklámkorszak véget ért, a hagyományos reklám halott. A rendező példának hozta a Google-t, ahol a világ tudása található, s amire 3 milliárd kattintást regisztrálnak naponta, a youtube-ra 300 millió videót töltöttek fel, ez utóbbi adat négy hónapja még csak a mostani harmada volt.

A világháló tökéletesen alkalmas a befolyásolásra, erre a cégek is rájöttek. Nem véletlen, hogy a pápa, illetve a dalai láma is fent van az interneten, lehet kérdezni is tőlük. A korábbi "mass media" (tömegmédia) helyét átvette a "my media" (az én médiám), melynek lényege, hogy az egyén állítja össze, mit akar nézni. Ráadásul ma már a fogyasztó "vissza is tud beszélni", így a befolyásolásra is van már válasza, a kezében óriási hatalom kezd összpontosulni.

A termék pozitív tulajdonságaira építő reklámok ma már tolakodónak számítanak, az emberek megunták, hogy tömik az agyukat. Sas bemutatott egy példát az új divatra: a két évvel ezelőtt Cannes-ban fődíjat nyert alkotásban egy gorilla dobol önfeledten egy Phil Collins-számra, majd mutatnak egy tábla csokit. Az alkotók rájöttek: a fogyasztók ellenállása olyan nagy, hogy tolakodás helyett inkább elszórakoztatnak, lehet egy jót röhögni a reklámon.

Terjed a vírusreklám, amely humoros formában, szinte mellékesen ad el valamit, s a netezők előszeretettel küldözgetik egymásnak, rövid idő alatt bejárhatja az egész világot. Vannak gyöngyszemek ebben a műfajban is, és már a paródiáik is megjelentek. Az első ilyen hazai alkotás a balatoni idegenforgalom fellendítéséhez járult hozzá.

D. J.