2010. július 16.

Dr. Sztantics Csabának

Csongrád Megye Közigazgatásáért Díj

Magyar Anna adta át dr. Sztantics Csabának a díjatBaján született 1956-ban, de csikériainak vallja magát. Csikéria közvetlen Bács-Kiskun megyei határszéli település Tompa és Kunbaja között, határőr község is volt annak idején, magyarázza Szentes jegyzője. Dr. Sztantics Csaba ott élt családjával az általános iskolás évekig.

Középiskoláit már Baján végezte, a Tóth Kálmán Gimnáziumban érettségizett 1976-ban. A JATE Állami- és Jogtudományi karán '83-ban szerezte meg jogi doktori oklevelét. Pedagógus feleségével '83-ban kötött házasságot. Másfél év kalocsai kitérő után 1985. telén költöztek Szentesre, február 1-jétől dolgozik a városházán.

Az akkori tanács gyámhivatalánál kezdett előadóként, két hónap után lehetőséget kapott arra, hogy a szabálysértési ügyekkel foglalkozzon. Mellette 87-től 89 októberéig az igazgatási osztály megbízott vezetője, majd jogi előadó a műszaki osztályon. 2002 februárjában aljegyzői pozíciót kap, majd megbízott jegyző, azt követően '95. március 31-én a képviselő-testület megválasztotta jegyzővé. Azóta ezt a pozíciót tölti be.

– A jegyző, úgy tartják, a törvényesség őre. Akár a polgármesteri hivatal, akár az önkormányzat munkáját vesszük alapul: sokrétű, nehéz feladatot lát el.

– Igen – bólint a felvetésre. A folytatással egy kicsit viszszakanyarodik a múltba. – A tanácsi rendszernek én már a végét éltem meg. Érdekes világ volt, a bőrünkön tapasztaltuk a változásokat. Ez volt az az időszak, amit a reformkommunizmus korának hívnak, reformokkal próbált az akkori rendszer életképesebbé válni. Szigorúbbak lettek a működés feltételei ebben az időben, érezni lehetett, hogy valami változás fog bekövetkezni. Az sem mellékes, hogy az akkori tanácsi apparátus nagy részben együtt maradhatott és végezhette a munkáját. Bebizonyosodott, hogy alkalmas a feladat elvégzésére.

– A végrehajtó bizottságban voltak a viták. A tanácsi testületben aránylag gyorsan döntésre vitték a dolgokat. Olykor rájuk is fogták, hogy csak a szavazógép feladatát látják el. Hogyan látja ezt a mai önkormányzatban?

– Az a fajta előkészítés, amit a végrehajtó bizottság végzett egyáltalán nem volt rossz. 95-ben tíz napot Dániában töltöttem, és tanulmányozhattam a dán közigazgatást. Az ottani városi képviselő-testületi ülések fél óra alatt lebonyolódtak. Ugyanis a bizottsági szerepek ott valójában azt töltik be, ami tulajdonképpen elvárható, hogy a szakbizottságokban megtárgyalták a javaslatokat, az ő javaslatukat szinte teljes egészében elfogadták a testület tagjai. Innentől kezdve a képviselő-testületi ülés formális szavazási procedúra volt tulajdonképpen. Nálunk másképpen működik a egész. Hiába vannak szakbizottságok, javaslataikat nem feltétlenül fogadja el a képviselő-testület, az ülésen tulajdonképpen egy új vita bontakozik ki, és az új vita eredményeként dönt a testület: vagy figyelembe veszi a szakbizottság véleményét, vagy megváltoztatja azt. Véleményem szerint a jövőre nézve ezen feltétlenül változtatni kellene, mert ha szakbizottságokat hozunk létre, vagy bízunk az adott bizottságok döntési képességében, vagy értelme sincs az egésznek.

– Gyakran a hivatal, egy-egy iroda, vagy osztály munkája is napirenden van. A képviselők hol dicsérnek, ezt többször megkapják a dolgozók, máskor elmarasztalnak. Ebből a szempontból is nehéz feladat a jegyzőé.

– El kell, hogy mondjam, a képviselő-testület nagyon lojális a polgármesteri hivatal munkájával szemben. Vannak ismereteim más településeken, mennyire szólnak bele, mennyire kívánnak úgymond operatíve a működésbe, a napi munkába beavatkozni. Ez a szentesi testületre nem jellemző. Ezért köszönet jár, hogy ilyen értelemben a munkánkat segítik. Ennek az oka, hogy a képviselők nagy része közvetlen kapcsolatot tart a polgármesteri hivatal szervezeti egységeivel. Az ilyen problémával bennünket keresnek meg elsősorban, tudunk velük konzultálni, meg tudjuk mutatni magunkat, hogy mit miért csinálunk.

A különböző törvényességi vizsgálati eredmények, számvevőszéki eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy a hivatal jól működik. Azt hiszem ez az a hely, perc, hogy megköszönjem munkatársaimnak. Elsősorban őket minősíti. Azokat, akik a képviselő-testület színvonalas anyagával elérték azt, hogy egyáltalán arra figyeljenek az erre hivatottak, hogy itt az a szakmai munka folyik, amelyet valamilyen módon érdemes honorálni.

– A jegyző egyben a választási iroda vezetője. Akinek az új szabályok szerint kell a választást megszervezni.

– Már eldőlt, hogy az új testület 15 tagú lesz, tehát jóval kevesebb a mostani 23-nál. Eszerint ősszel Szentesen 10 egyéni választókerületből és 4 listáról mandátumot szerzett képviselő kezdheti el a munkát a közvetlenül választott polgármesterrel a városházán. Át kellett rajzolni az önkormányzati választókerületeket, lévén, hogy eddig 14 körzet volt. Minden körzethez hozzá kellett nyúlni, nincs olyan választókerület, amely ugyanolyan maradt, mint volt. Így szerintem arányosabb lett a rendszer, mert eddig voltak olyan belvárosi körzetek, ahol dupla annyi volt a lakosságszám, mint a külső városrészekben.

A kiváló szakmai teljesítményt és a példaértékű emberi hozzáállást megköszönve a díjat Magyar Anna, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke adta át Dr. Sztantics Csabának.

Lovas József