2010. február 19.

Angoloznak az elsősök

Játékosan tanulják az angolt az elsősökEbben a tanévben indult a Deák Ferenc Általános Iskolában az angol-magyar két tannyelvű elsős osztály. A szeptemberi kezdés óta eltelt félévben jól vizsgázott a képzés, melynek keretében a kisdiákok hallás után, játékos formában ismerkednek az angol nyelvvel.

Összesen 29 fővel indult ősszel az első osztály a Deák suliban, ebből 13 gyerek az angol-magyar képzésben kezdte meg tanulmányait, a többiek emelt szintű testnevelésben, azaz úszásoktatásban vesznek részt. Az angolosok a heti öt nyelvi óra mellett három tantárgyat, rajzot, természetismeretet és technikát is idegen nyelven tanulják, tehát ez heti 8 órát jelent, ötödik osztálytól a technikát majd az informatika váltja, tudtuk meg Varga Sándornétól. Az iskola igazgatója elárulta, felnőtt fejjel kezdett nyelvtanulásba, s amikor a pályázataikon sikerült nemzetközi kapcsolatokra szert tenniük, bizony kellemetlenül érezte magát, hogy nem tud beszélgetni partnereikkel. Rájött, milyen hasznos lett volna gyerekként tanulni nyelvet, és tudja, ez mennyire fontos manapság, ezekből indult ki, amikor tervezni kezdte a városunkban hiánypótló két tannyelvű oktatás bevezetését az első osztálytól. Ilyen jellegű képzés legközelebb Szegeden van, mondja. Náluk a tanárok képzettsége is megfelelő ehhez, s a következő tanévben is meghirdetik.

Az elsősökkel Veresné Lajkó Sarolta foglalkozik. A tanárnő magyarázatából kiderül: nem a hagyományos nyelvtanítás szerint zajlik az oktatás, hanem ahogy a gyermek az anyanyelvét elsajátítja. Természetességre törekszik, ennek érdekében eredeti szövegeket ismertet meg a gyerekekkel, olyan könyveket ad a kezükbe, melyek nem nyelvtanulók számára készültek, hanem amilyeneket az angol szülők vesznek gyermekeiknek. Hasonlóképpen autentikus mondókákat, dalokat tanulnak, ezekből sokrétű ismereteteket szerezhetnek az angol kultúráról. Nyelvtani szerkezetek helyett kifejezések, szófordulatok hangoznak el, melyek játékos formában, erőfeszítés nélkül rögződnek. A tanárnő szerint ez a képzés jó átmenet az óvodából az iskolába, hiszen őt is körülülik az elsősök, s bábozással, dramatikus játékokkal vésődik be a tudás. Az első két osztályban a négy alapkészség közül a beszédértés, és a beszéd a lényeges, de az autentikusság a későbbiekben is fontos lesz, és természetesnek veszik majd felső tagozaton, hogy más tantárgyakat is idegen nyelven tanulnak. Lajkó Sarolta hangsúlyozza: ezek a gyerekek már nem lesznek szégyenlősek, ha meg kell szólalniuk angolul.

Később őket szeretnék majd kiutaztatni liverpool-i partneriskolájukhoz, akiket kétévente látogatnak, de pályázatból egy angol anyanyelvű tanár asszisztenst is alkalmaznának, valamint az is cél, hogy 8-osként középfokú nyelvvizsgát tegyenek - ezek az igazgatónő távlati elképzelései.

Az egyik elsős kisdiák anyukája, Láposi Edina számára fontos az angol nyelv, maga is tanítja. Egyébként is a Deák iskolába hozta volna kisfiát, de amikor tudomást szerzett a két tannyelvű osztályról, nagyon megörült. Gergőt az oviban is járatta angolra, de ez a mindennapos tanulás azért más. A kisfiú otthon is használja a tanult kifejezéseket, anyukájától ilyenkor dicséretet kap. Edina szerint ebben a korban még fogékonyak a nyelvtanulásra a gyerekek, akik könnyedén tanulják meg például a magyarok számára nehezen kiejthető th-t.

Az anyuka örülne, ha két év múlva is indulna ilyen tagozat, mert mint megjegyezte, Gergőnek van egy öccse is, akit szintén beíratna a két tannyelvű osztályba.

Darók József