2009. május 1.

Szenior úszás - sport és egészség

Az Európai Unió és a román kormány által finanszírozott Phare CBC 2006 program keretében a Szentesi Delfin ESC 15 úszója közös felkészülésen vett részt a temesvári, nagyváradi, kolozsvári, resitai, szatmárnémeti, valamint a gyulai, békéscsabai szenior úszókkal. A progamot a Román Szenior Úszó Szövetség indította, társként a Magyar Szenior Úszók Országos Szövetsége.

A magyar versenyzők Gyulán várták be egymást, hogy együtt érkezzenek a Bailea 1 Maj nevű üdülőfaluba, ahol a szállásunk volt.

A program nagyon sűrű volt a közös felkészülés között a romániai és a magyar szenior úszó klubok vezetőinek találkozója zajlott. Sajnos nem sokat láthattunk ebből a dinamikusan fejlődő üdülőfaluból a szoros program miatt. Azok a versenyzők, akik nem vettek részt a vezetői tanácskozáson, megnézhették a termálvizes tavat, amely természetvédelmi terület. Itt honos többek között a hévizi tündérrózsa, valamint a piros szemű kele, amely Európában csak itt él természetes körülmények között. Néhányan a Betfia-i zsombolyhoz, és a környékbeli falvakba tettek kirándulást az edzések és étkezések között fennmaradó rövid időben. Elutazás előtt Nagyvárad nevezetességeinek is szenteltünk időt, néhányan egy cseppkőbarlangba is eljutottak. A szállásunk minden igényt kielégítő volt. Az étkezések elég szokatlan időpontokban voltak. A reggelit fél 12 után, a könnyű ebédet 15 órakor, a vacsorát pedig 21 óra után fogyasztottuk.

A napjaink fél 8-kor indultak, előadással, majd közös edzéssel a nagyváradi fedett 33 méteres medencében. 11-ig vízben voltunk, majd visszaindultunk a szállásra reggelizni. A szombati nap volt a legsűrűbb a vezetők számára, a reggeli után közös szakmai megbeszélés volt az este fél 6-kor kezdődő filmvetítéssel egybekötött előadásig. Utána ismét edzés, majd 21 óra után vacsora, beszélgetés a romániai úszótársainkkal.

A felkészülési program elsősorban az úszótechnikák fejlesztését szolgálta. Minden edzés előtt részletesen átvettük egy-egy úszásnem kar- és lábtempóját, a légzés, a kar és lábtempó összehangolását, rajtját és fordulóját. Az előadásokat Rasadean Marcel a Temesvári Nyugati Testnevelési Egyetem tanára tartotta, nagyon szemléletes filmbejátszásokkal. Az elméleti képzés után a nemzetközi csapat vízbeszállt, hogy a tanultakat a vízben is elsajátítsa. Marcel kemény edzőnek bizonyult, javította a hibákat, gyakran bemutatta a helyes mozgást is. Kiváló úszó, erről a márciusi szentesi pedagógus úszóversenyen is meggyőződhettünk.

A program folytatódik, legközelebb a XIV. Nemzetközi Szenior Úszóversenyen találkozunk Szentesen, május 30-31-én, ezúttal a medencében kemény küzdelmekre is számíthatunk