2009. április 10.

Húsvét ünnepe

Az idei évben április 12-én és 13-án ünnepeljük a húsvétot, a kereszténység egyik legnagyobb ünnepét, melynek neve a magyar nyelvben a nagyböjt utáni húsevésre vonatkozik. Orosz neve a valóságos feltámadásból, francia megnevezése pedig a páska szóból ered, melyet egyesek a passió, azaz szenvedés szóval hoznak összefüggésbe, s Jézus kereszthalálát látják benne. Mások 2Mózes alapján a mellette való elmenetel jelentést látják benne, melyet a váltsághalál bennünket megkímélő hatására vonatkoztatnak. A húsvét a tavaszvárás, a tavasz eljövetelének ünnepe is.

A húsvét az ószövetségi páska ünnepben gyökerezik. Krisztus kereszthalálának és feltámadásának időpontját Isten úgy választotta ki, hogy az egybeessen a zsidó húsvéttal. Az Ó és Újszövetség húsvétja egymás magyarázó történeti és liturgikus tény, erre példa többek között, hogy az izraeliták a fáraók, az emberek pedig a bűn terhei alatt nyögtek sokáig. A szabadulás mind a két esetben az Úr irgalmasságán múlt. Szabadulást csak azok nyerhettek, akik bárány vérével jelülték meg házuk kapuját és Isten bárányának vére menthette meg az örök haláltól a híveket.

A húsvét időpontja mindig az első tavaszi holdtöltét követő vasárnapra tehető. Azaz legkorábban március 22-én, legkésőbb április 25-én lehet. Ünneplésének középpontja az éjszakai vigília volt, mely hajnalig tartott, amikor megtörtént a katechumenusok keresztelése is.

A húsvéthoz jelképek is kapcsolódnak, ezek közé tartozik a bárány, amely a Magyar Református Egyház címerképe is. Jézus, az Isten báránya magára vette a világ bűneit. A tojás az élet és a termékenység jelképeként jelenik meg, a locsolás a katechumenusok húsvéti keresztségének jelképe. Sőt a húsvéti vacsorán, melyen a megkereszteltek először vettek részt, szokássá vált a tejjel és mézzel telt kelyhet megáldani. Később megáldott az ilyenkor szokásos ételeket, a sonkát, a tojást, a sült bárányt, a vajat is. Annak jelképeként, hogy a feltámadott gondol azok testi eledelére is, akik hisznek Őbenne.

Az egyik legáltalánosabb szimbólumra, a nyúlra pedig magyarázat lehet a termékenység kapcsolatos vonatkozása, az azonban bizonyos, hogy jelenléte germán hagyományokon alapul.