2009. április 10.

Újdonságok a tömegközlekedésben

Új autóbuszt állít be április közepén a helyközi forgalomba a Tisza Volán Zrt. szentesi kirendeltsége, ahol a Dr. Sipos Ferenc Parkerdő Otthonhoz közlekedő helyi járat üzemeltetésének, a helyi autóbuszjáratok sűrűségének az átgondolása is feladat. Jegyáremelkedés azonban az idei évben már nem várható, kivéve abban az esetben, ha ezt a gazdasági körülmények mindenképp szükségessé teszik.

Mészáros Zoltán kirendeltség-vezető elmondta: Az otthonhoz közlekedő járat ideiglenes beindításáról az önkormányzat tavaly költségszámítások után döntött. Mivel ezeken a buszokon jegyeladás egyáltalán nincs, ezért az önkormányzat vállalja a járat költségeit. Az utazási lehetőséget főként az idősek használják ki, köztük, akik a nappali ellátásban vesznek részt, és akik busszal mennek fel a parkerdő otthonból a városközpontba. Ezen kívül a családtagok is meglátogathatják hozzátartozóikat a busz segítségével.

Változás várható a Tesco áruházhoz közlekedtetett járatok esetében is. A multi még 2006-ban kért járatsűrűséget, illetve járathosszabbítást. Az akkori teljesítmény kibocsátás alapján, illetve a számított járatsűrűség, és járat darabszám szerint a Tisza Volán Zrt. külön szerződést kötött a bővítés finanszírozására a Tesco Global Zrt-vel. Ennek értelmében majdnem minden órában indul és érkezik az áruházhoz helyi járatos autóbusz, a multi pedig hozzájárul a helyi tömegközlekedéshez.

A Tesco azonban nemrég jelezte, hogy szűkíteni szeretné a támogatás összegét, melyről folynak az egyeztető tárgyalások. - A néhány hónapja megnyitott Aldi elzárkózott a helyi közlekedés támogatásától, hiszen előtte megáll a Tesco-hoz közlekedő autóbusz. A Park Center külön céljáratokban gondolkodott, de visszaléptek, a hivatalos indoklás szerint inkább promócióra, például guruló reklámokra fordítják a közlekedésre szánt összeget. Így mindenképp át kell dolgoznunk a helyi tömegközlekedést, mert egy olyan alappillér esik ki a Tesco támogatásának csökkentésével a finanszírozásból, ami miatt át kell gondolni, hogy hol tudunk költséget megtakarítani - ismertette az aktuális helyzetet Mészáros Zoltán, aki azt is kijelentette, hogy a díjszabás várhatóan idén már nem változik, hacsak a gazdasági folyamatok nem teszik ezt elkerülhetetlenné. Járatszám csökkentés azonban lesz a közeljövőben, mely az iskolásokat és munkásokat szállító, valamint a csúcsidőben közlekedő autóbuszokat kevésbé fogja érinteni.

Mészáros Zoltán az új buszt mutatja beA Tisza Volán Zrt. helyi kirendeltsége új autóbuszt is kapott, melyet a helyközi közlekedtetésben állítanak forgalomba. A beszerzésnél már figyelembe vették azt a szabályozást is, miszerint az Iskolabusz járatokon az utas üléseket hárompontos biztonsági övvel kell felszerelni, és azokat be kell kapcsolni. A 135 centiméternél alacsonyabb gyermekeket pedig gyermekbiztonsági rendszerben kell elhelyezni. Az új busszal többek között Derekegyház és Szentes között szállítják a diákokat a tavaszi szünet végétől kezdve, erre az önkormányzattal augusztus végéig szerződése van a társaságnak. Azonban megvan arra az esély, hogy ezt a feladatot továbbra is ők látják el, így olyan autóbuszt szereztek be, amellyel a feladat végezhető. A gépjárművön a biztonsági övek használatára piktogramokkal is felhívják a figyelmet, illetve a gépkocsivezetők szóban is tájékoztatják az utasokat.

A távolsági járatok esetében Szentest érintő lényegi változások nem történtek a közelmúltban, április 1-től a Szeged-Szentes és a Csongrád-Szentes járatok vonatkozásában volt menetrend korrekció, melyet az utasok, illetve a gépkocsivezetők viszszajelzései alapján végeztek el.

Többször jelezték már a lakosok az önkormányzat és a Tisza Volán Zrt. felé is, hogy számukra érthetetlen a megállókba kifüggesztett menetrend. - A problémát az okozza, hogy Szentesen évtizedekig eltértünk a megyében általános központi menetrend alakiságától a gyér járatforgalom miatt. Azonban most-már számítógép állítja össze és tervezi meg a menetrendet az alapadatokból, és nem tud két különböző formátumú táblázatot elkészíteni. A helyi menetrend változásainak bevezetésével egy időpontba tervezzük az új formátumú tájékoztató menetrendek kifüggesztését is, de ezt megelőzően egyeztetünk az önkormányzattal. Az új formátum várhatóan áttekinthetőbb lesz a közlekedők számára, de az utasok nem látják majd, hogy hányas busz indul a célállomásra, ezt megtévesztő lehet a helyközi közlekedés tapasztalatai alapján - mondta el a kirendeltség-vezető.

Cseh-Lakos