2008. február 8.

Zsákutcák

Módosítani kellene a környék autóbusz-közlekedését

Az egyik legnagyobb nehézséget a közlekedés jelenti a cserebökényi lakosok számára - mondta el lapunknak Kálmánné Mácsai Erika, aki társaival együtt már több fórumot is felkeresett, hogy problémáikra megoldást találjanak. Voltak az önkormányzatnál, személyesen, illetve levélben fordultak a Tisza Volán Zrt. szentesi kirendeltségéhez és a Borsod Volán Zrt.-hez, azonban nehézségeikre nem találtak megoldást.

- A reggeli közlekedés, az oktatási intézményekbe és a munkahelyekre való bejutásunk zökkenőmentes, hiszen nem sokkal 7 óra előtt érkezik az autóbusz, mellyel negyed 8-ra már a belvárosban vagyunk. Ezzel ellentétben délutánonként sokkal komplikáltabb a hazajutás, főleg az iskolás gyermekek számára. Ha hét tanítási órájuk van, akkor nem érik el a 14 óra körül induló autóbuszt. Ilyekor meg kell várniuk a 16 óra utáni járatot, s addig a város központjában kell eltölteni idejüket - ismertette a közlekedési feltételeket a csere-bökényi lakos, aki elmondta, hogy megoldást jelentene számukra, ha a Borsod Volán Zrt. 15 órakor közlekedő Szeged-Miskolc járata megállna a város ezen részén is, nemcsak Kajánúj-faluban, ahonnan kilométereket kellene gyalogolniuk a kicsiknek Cserebökényig. Majd hozzátette: Senki sem érti, hogy tavaly nyár óta miért nem áll meg ez a járat a helyi buszmegállóban, hiszen addig minden nap ezzel utaztak haza a gyerekek. Most pedig két órát el kell tölteniük a városban, köztereken, játszótereken. Ezzel a tanulásra is kevesebb idő marad, mert mikor 17 óra körül hazaérnek a kis diákok, akkor már nagyon kevés idő van a házi feladatok elkészítésére, illetve a játékra.

Kerestük a választ a hölgy által feltett kérdésre, melyre a Borsod Volán Zrt. levelében a követkoket írta: "A Miskolc-Szeged között közlekedő távolsági járatunk elsődleges célja a nagyvárosok közti gyors eljutási lehetőség biztosítása. A járat menetideje 6 óra 10 perc, melynek további növelése - a megállóhelyek számának bővítésével - hátrányosan érintené az utazóközönség nagy részét. Helyközi közlekedést, tehát egy megyén belülit, valamennyi települést érintő járatot társaságunk csak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében végez."

Az utolsó mondat elolvasása után logikusnak tűnt, hogy ha a Borsod Volán Zrt. elsődleges ellátási területe Borsod-Abaúj-Zemplén megye, akkor a Csongrád megyei területeken, így a kistérséghez kapcsolódó településrészeken történő autóbuszos közlekedés is a Tisza Volán Zrt.-hez tartozik. Így felkerestük a zrt. szentesi kirendeltségének vezetőjét. Mészáros Zoltán elmondta: - Az általunk működtetett járatok 14 és 16 óra körül érkeznek Cserebökénybe. Abban az esetben, ha mi még egy járatot közlekedtetnénk az előbb említett két időpont között, akkor annak működtetése várhatóan nem lenne gazdaságos, mert párhuzamosan nem jelentkezne többlet utazási igény, a már meglévő járatokon utazók száma oszlana el több gépjárműre. Így csak a költségek növekednének, a vállalat bevétele nem, holott csak a gazdaságosság reményében közlekedtethetünk plusz járatokat. A társaságunk csak akkor indíthat be egy újabb járatot, ha valaki vállalja a finanszírozását. Esetleg ha tömeges igény lenne rá, akkor el tudnánk tolni a már meglévő járatok időpontját - mondta a helyi kirendeltség vezetője.

Kérdéses az is, hogy ha az előbb említett módokon, azaz távolsági járatokkal és a helyközi közlekedésben részt vevő autóbuszokkal nem lehet megoldani a cserebökényiek problémáját, akkor egy plusz helyi járat beállításával nem lehetne-e hazaszállítani 15 óra körül a gyerekeket. Erről a polgármesteri hivatal műszaki osztályának vezetőjét kérdeztük meg. Czirok Jánosné elmondta: - Ezt a problémát helyi járattal nem lehet megoldani és erre a célra külön busz üzemeltetését nem tudja felvállalni az önkormányzat. A helyi járatok üzemeltetése is költségmegosztással működik. Az önkormányzat hozzájárul a helyi tömegközlekedés fenntartásához költségvetésben meghatározott összeggel, és évente pályázik központi forrásra is. Az így megkapott összeget teljes egészében tovább kell adni a helyi tömegközlekedést lebonyolító Tisza Volán Zrt.-nek. Az önkormányzati és állami támogatás azonban nem fedezi teljes egészében a Tisza Volán Zrt. helyi tömegközlekedés üzemeltetésével kapcsolatos költségeit, még mindig marad olyan költség, amelyet a vállalat saját zsebből kénytelen finanszírozni. Próbáltunk tenni az ügyben, a járatok sűrítését kérni, de a választ respektálnunk kell - tájékoztatta lapunkat az osztályvezető.

Kép és szöveg:
Cseh-Lakos