2007. október 31.

Vita a parkolókról

Az önkormányzat március 30-i ülésén rendeletet alkotott a fizető parkolási rendszer bevezetéséről. Július elejére kijelölték a fizetős helyeket, amelyeknél 2-án 14 parkolóórát helyeztek el. A fizetős rendszert július 5-én vezették be. Az eltelt időszak tapasztalatai igen vegyesek. A rendelet bevezetése óta zavartalanabbá, biztonságosabbá vált a közlekedés, az útkereszteződések átláthatóbbak lettek. A belvárosban megszűnt a "kényelmi" szempontból történő parkolás. Az áruszállítást, rakodást megnyugtató módon tudják kezelni. Ugyanakkor a parkolási övezetekkel közvetlenül érintett utcák, lakóövezetek parkolói autókkal teltek meg. A lakossági bejelentések azt sérelmezik, hogy az ingatlan tulajdonosai, bérlői nem tudnak parkolni az ingatlanhoz tartozó parkolóban. Kritikus szakaszok: Kiss Bálint, Kisér, Szent Anna, Horváth Mihály utca, Kossuth Lajos u. 12-16. sz. épület, valamint a gó-lyásház mögötti parkoló. Nos, a helyhatóság októberi ülésén a parkolási övezet egyes szakaszairól és területi hatályának felülvizsgálatáról, módosításáról kellett, hogy döntsön a képviselő-testület. Az övezet bővítése érintette az Ady Endre utca, Farkas M. és Arany J. u. közötti szakaszát; a Kiss Bálint u. mindkét oldalát a templomtól a Munkácsy utca kereszteződéséig; a Munkácsy utca-Kiss Bálint u. és Ady Endre u. közötti szakaszát.

A vitában Kálmán János arra volt kíváncsi, hogy a módosító rendelet mennyiben oldja meg az érintett lakók parkolási gondjait, mivel ők kiszorulnak a házuk előtti helyekről. Halmai István felvetette, hogy sok embertől hallott olyat, hogy a város a Tescotól pénzt kapott a parkolóórák kiépítésére, legalábbis megtámogatta a rendszert, azon megfontolásból, hogy a Kossuth utcai és a parkolási övezetbe tartozó üzletek forgalmát jelentősen befolyásolja. A Tesco azért, hogy a vevőkör hozzá terelődjön, hajlandó volt anyagi áldozatot is hozni. Szeretném, ha ezt a pletykát a polgármester eloszlatná - kérte.

Kozák János arra emlékeztetett hozzászólásában, hogy amikor a rendeletet elfogadta a testület, a jobboldal kézzel-lábbal hadakozott ellene. - Azért is könyörögtem, hogy legalább egy évvel halasszuk el a döntést, mert ebben az évben katasztrofális pénzügyi körülményekkel jár. Hát azzal is járt, a kimutatások egyértelműen bizonyítják. Minimum 25 millió forintos ráfizetésre lehet számolni a parkolóórák bevezetésével. A baloldal akkor azzal érvelt, hogy a díjfizetéssel a Kossuth utcai kaotikus állapotokat kívánják megszüntetni. Megkérdezte: hol van kaotikus állapot a Munkácsy vagy a Kiss Bálint utcában, hogy oda kell bevezetni a díjfizetést. Véleménye szerint már nem a Kossuth utca kaotikus állapotáról van szó, hanem, hogy minél több bevételt szedjenek be a parkolóórák révén a lakosságtól.

Szirbik Imre polgármester, országgyűlési képviselő Kálmán János felvetésére kijelentette: a Kossuth utca kérdését megoldotta a lakosság. Az azzal keletkezett kaotikus állapotokat az oldja meg, ha a határokat kiterjesztik, ezt igazolhatják a Kossuth tér 5., a Petőfi 1. esetében azon ingatlanok, ahol a lakók, a járművek tulajdonosai megkapták a lehetőséget, hogy a házuk előtt nyugodtan parkolhatnak.

Ez fogja megoldani - jelentette ki a polgármester, majd így folytatta: - Hogy mikor vezetjük be, az nem politikai, hanem városrendezési ügy. A Munkácsy utca gyakorlatilag pótparkolóvá vált, az Ady Endre fizető parkolói miatt. A Kiss Bálint nagyon szép utca lett. Történelmi utca, a védelme megér annyit, hogy ne váljon parkoló utcává. Azzal, az ott lakók parkolását meg lehessen oldani. Fölmerült kérdésként az ott működő imaház, templom, és a zeneiskola problémás parkoló gondja. Elmondhatom, az Istentiszteletek este 6 óra után kezdődnek, valamint vasárnap vannak. A fizetőrendszer reggel 8-tól délután 5 óráig tart hétköznapokon. Nem érinti az egyház működésével kapcsolatos dolgokat. A zeneiskola hangversenyei is általában 6 óra tájban kezdődnek.

A hosszabb távú megoldást egy nagyobb belvárosi rendszerre történő kiterjesztés adja. Vannak üzletek, akik vásárlás esetén a parkolójegy árát viszszatérítik. Korrekt, európai módon kezd működni a rendszer, a kereskedők is belátják, hogy ennek van értelme.

Baranyi Imre elmondta: tiszteli és becsüli Kozák képviselő társát, a felszólalásai mindig korrektek, de szerinte az általa említett 25 milliós veszteség nem állja meg a helyét. Mint mondta, az eddigi ráfordítások megközelítik a 2 és fél, 3 millió forintot, a bevétel is ugyananynyi. Véleménye szerint a beruházás költsége - közel 20 millió forint - két, két és fél év alatt meg fog térülni.

Dongó László hozzáfűzte: a Fidesz frakció támogatná az előterjesztés B változatát úgy, hogy ha az önkormányzat biztosítana a parkoló övezetben található intézmények dolgozói számára meghatározott számú ingyenes parkolóhelyet. Mert itt tényleg kezdenek kaotikus állapotok kialakulni. Közülük is kiemelte a gimnáziumot és a Szent Erzsébet iskolát.

Móra József a fentiekre így reagált: akkor lehetne folytatni a sort az üzletek, hivatalok dolgozóival, hogy ők is kapjanak ingyenességet, de akkor gyakorlatilag a fizetős parkolást el is felejthetjük. Amióta bevezettük a fizetős parkolást, nyugodtan végig lehet kerékpározni a Kossuth utcán. Sajnos elkényelmesedtünk, ismerte el a képviselő. Szentesen az egyirányú utcát sem tisztelik a gépjárművezetők, nem hogy a garázs előtti helyeket.

Kozák János kérte, válaszszák ketté a szavazást: először szavazzanak a pénzügyi részére, amely jó javaslat, azt tudja támogatni a Fidesz frakció is, a rendszer továbbfejlesztését nem.

A szavazást követően az újabb utcák bevonását a fizetős parkolási rendszerbe nem fogadta el a képviselő-testület. Jóváhagyták viszont azt az indítványt, amely szerint 20 percig mindössze húsz forintért várakozhatnak az autósok november 19-étől.

L. J.