2007. augusztus 17.

Búcsúzik a Skála (kópé)

Nosztalgiával gondol vissza a Skála Coop-ra Jarolics Béla, hiszen a nagyáruház reklámozása az élete egy jelentős része volt. Most, hogy megkezdődött a valamikori budai Skála épületének bontása, a szentesi születésű marketinges kedvünkért előkereste régi figuráját, Skála Kópét is.

A Skála szlogenjeinek kiötlője azt meséli, már a '70-es években is nagy konkurencia harc dúlt. 1976 áprilisában megnyílt Budán az első Skála, melyet nyugati stílusú nagykereskedelmi bevásárlóközpontnak szántak. Igyekezett alámenni a többi vállalat árainak. A nyitásnál már szükség volt egy szlogenre, s Jarolics kitalálta az első versikét: "Megjön a kedve, ha vár a keddre/ Mert minden kedden más és más/ Kedvezménnyel kedveskedik minden Skála áruház."

Szabadúszó volt, több száz reklámfilm szövegírója. Demján Sándortól, a Skála vezérigazgatójától is kapott megbízásokat. A központi áruházat követte az első vidéki üzlet Fehérváron, ennek lett marketingese. Aztán épültek tovább az áruházak, már volt 8-10, amikor összesíteni akarták ezeket, Coop néven, egy reklámfigurával. Az alak adva volt: '78 tájékán már elkészült az első, fekete-fehér figura, egyelőre név nélkül. Csak át kellett alakítani, így született meg a Skála Kópé. Azért kópé, mert ez a Skálának is jellemzője: igyekeztek furfangosak lenni a vásárlókat célzó akcióikkal. Gyermeki énünkre akartak hatni. A névadás Béláé, ő volt a keresztapja, mint mondja, ám a rajz és a belőle készült reklámfilmek már csapatmunka eredményei többek között Sas István rendezővel. Az első hazai animációs reklámfilm a Skálához fűződik, 1981-ben, a XI. Magyar Reklámfilm Fesztiválon a Bemegyek - kijövök című reklámmal II. helyet értek el, ami győzelmet ért, mert első díjat nem adtak ki. Érdemes felidézni ezt is: "Bemegyek, kijövök / De milyen jól kijövök / Ha bemegyek."

A Skála fényes korszaka a rendszerváltás táján ért véget, a kereskedelemben jelentkezett szabadságvágy agyonvágta a központosítást, elaprózódott a kereskedelem, ami a nívót is csökkentette, fogalmaz Jarolics Béla. A Skála túlnőtte magát, de fontos szerepe volt a mai bevásárló centrumok kialakulásában: mindent egy helyen kapott meg a vásárló. Az épületet értékesíteni próbálták, azonban ilyen célra nem lehetett hasznosítani, csak eladóterek voltak benne, falak nélkül. Nem lehetett elkerülni a lebontását, de Jarolics Béla szeméből azért kicsordult a könny, amikor hírét vette. A Skála 25 év az életéből. Elérzékenyülve gondol vissza a kollegialitásra, a táviratokban küldözgetett reklámszövegekre. Most Egerben él, fest, kiállításokra készül tiszai festményeivel, mert szívében szentesi maradt.

Darók József