2007. július 13.

Ne a gyerekeken spóroljanak!

Nyílt levélben fogalmazták meg kételyeiket a pedagógusok

A közoktatási intézmények átszervezésének koncepcióját két héttel ezelőtt tárgyalta a megyei közgyűlés. A beterjesztett testületi anyag szerint a Csongrád megyei önkormányzat városunkban négy középiskola összevonását tervezi: összekapcsolnák a Horváth Mihály Gimnáziumot a Boros Sámuel Szakközépiskola, Szakiskolával, valamint a Pollák Antal Műszaki Szakközépiskolát a Zsoldos Ferenc Középiskola és Szakiskolával. Az átszervezésből a Rigó Alajos Óvóda, Általános Iskola, Szakiskola Diákotthon és Gyermekotthon sem maradna ki, hiszen a tervezet szerint ezt egy vásárhelyi intézménnyel vonnák össze.

Emellett makói, csongrádi, ásotthalmi és pusz-tamérgesi iskolák átszervezéséről is tárgyalt a megyei vezetőség. Ezért tartott fórumot Szentesen a Pedagógusok Szakszervezete, amelyre az érintett iskolák voltak hivatalosak. A fórum elején Elek Sándor, a Pedagógusok Szakszervezetének megyei elnöke ismertette a koncepció alátámasztását, melyben a megye főként gazdasági megtakarításra hivatkozik. Azonban - ahogyan megfogalmazta - ez nem jelent mást, mint forráskivonást. Elmondta, hogy az intézmények vezetése már most is túl van terhelve bizonyos területeket illetően, hogy véleménye szerint a létszámcsökkenés milyen feladatnövekedéssel járna, s hogy ez mennyivel rövidítené meg a diákokat. Illetve megfogalmazta, hogy egy ilyen átszervezést illetően nem lenne hátrány, ha a megye partnernek tekintené az intézményeket, együttműködnének, s bizonyos dolgok részletes átvizsgálása után alakítanák ki a megyei oktatás tervezetét. Aggályát fejezte ki a rendelkezésre álló idő rövidsége miatt is.

Az iskolákat képviselők közül Bedő Katalin, a Horváth Mihály Gimnázium szakszervezeti titkára osztotta meg gondolatait elsőként a jelenlévő kollégákkal. Elmondta, hogy ebben az intézményben egyetlen érintett fél sem ért egyet a megyei elképzeléssel, szeretne az iskola továbbra is önállóan működni. Hozzátette, hogy egyetlen szakmai indokot sem látnak a koncepcióra. Majd feltette a kérdést: hogyan lehet különböző profilú iskolák esetében és ennyi végrehajtási idő alatt közös Szervezeti és Működési Szabályzatban, pedagógiai programban, és két különálló épület esetében közös házirendben gondolkodni. Elmondta, hogy elkapkodottnak és ésszerűtlennek tartják az időzítést, gazdaságilag indokolatlannak, s legalább egy év haladékot kellene kérniük az iskoláknak. Majd a résztvevők rátértek a Rigó Alajos iskola tagintézményesítésére, melynek kapcsán érthetetlennek tartják, hogy különböző pedagógiai arculatú iskolák összevonására kerülne sor. Illetve azt is, hogy a Rigót és csongrádi tagintézményét egy hódmezővásárhelyi oktatási intézmény irányítása alá helyeznék, holott a szentesi iskola földrajzi helyzete sem támasztja alá ezt, hiszen a két település között fekszik. Így ésszerűbb lenne, ha nem a Rigó lenne a tagintézmény.

Pádár Zoltánné a Boros Sámuel Szakközépiskola, Szak-iskola igazgatója elmondta, hogy ők pénzügyi és gazdasági szempontból is elemezték a két intézmény (Boros-HMG) közötti különbségeket, valamint figyelmeztetett arra, hogy teljesen más a helyi középiskolák profilja. Emlékeztetett arra is, hogy ők már modul rendszerben oktatnak és vizsgáztatnak, s kimagasló eredményeket mutattak fel különböző területeken. Náluk a szülők arra hívták fel a figyelmet, hogy a megye ne a gyerekeken kezdje a spórolást.

Remzső Sándor a Pollák igazgatótanácsának elnöke a belső személyi következményekről való tájékoztatás hiányát hangsúlyozta, s kinyilatkoztatta, hogy legalább egy, inkább két igazgatóhelyettesre is szükség lenne tagintézményenként a jó működtetéshez (e téren leépítést rajzol meg a koncepció).

Szűcs Lajos alpolgármester a megyei közgyűlés tagjai közül egyedül volt jelen. Tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy a megyei közgyűlés velük sem egyeztetett az intézmények átszervezéséről, s hogy a megye legutóbbi válasza szerint ezzel az összevonással összesen 21 millió forintot tudnak megtakarítani, amely elenyésző összeg a közel 11 milliárdos költségvetési kerethez képest. Felhívta a figyelmet arra, hogy a koncepcióra nem az a helyes válasz a pedagógusoktól, hogy nem tudják elfogadni, hanem az, ha tiltakoznak ellene. Emlékeztetett arra is, hogy a két intézménynek (Boros-HMG) egymástól nagyon különböző, patinás hagyományai vannak, ezért sem szabad összevonásról beszélni, míg a másik kettő esetében esetlegesen lehet találni valamilyen párhuzamot. Majd kijelentette, hogy a szentesi képviselő-testület, mint tulajdonos nem hagyta jóvá ezt a koncepciót, s gazdaságilag nem látják alátámasztottnak. A véleményezést pedig elküldték a megyének. Arról is tájékoztatást adott, hogy a Szentesre eső tervezett 8,4 millió forintos megtakarítást felajánlották a megyének az összevonások elkerülésének érdekében, de erre még nem kaptak választ.

Nagy Ferenc (Csongrád) felhívta a figyelmet, hogy a szülők és a gyerekek elsősorban nem szakmát, hanem intézményt választanak. Arról is szólt, hogy bizonyos pénzügyi forrásokra csak egy-egy adott intézmény tarthat igényt. Egy makói tanár pedig arra kérte a jelenlévőket, hogy a közgyűlés következő ülésén személyesen mondják el a pedagógusok ellenérveiket, míg egy másik megkérdezte: Más típusú intézménybe íratták be a diákokat, mint amilyenben elkezdik a tanévet? Arra megy ki a játék, hogy ha eddig nem volt beiskolázási gond, akkor most az esetleges kiíratások miatt legyen?

Dr. Bácskainé Fazekas Márta igazgató (HMG) elmondta saját intézményükről: Jelenleg 32 fő az osztályátlag. Nincs beiskolázási gondjuk, s egy olyan szellemi értéket képviselnek, amelyet mindenképp meg kell őrizni. Ezt pedig nem segítené elő az összevonás, mely minden intézmény presztízsveszteségével járna. Ehhez Pádárné hozzáfűzte: Az egyszerű embereknek az összevonás azt is sugallhatja, hogy valami baj van ezeknél az iskoláknál. Kovács Istvánné gazdasági vezető (HMG) emlékeztetett arra, hogy sok igazgatót határozatlan időre neveztek ki, megbíztak bennük, s most mégis a megkérdezésük nélkül döntöttek. Bedő Katalin pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a döntés több ezer szavazót érint a megyében, amely a választók nagy százalékát jelenti.

A pedagógus fórum végén, összesítve az elhangzottakat, teljes összhangban nyílt levelet fogalmaztak meg a Csongrád Megyei Közgyűlés július 19-i ülésére, melyben tiltakoztak a koncepció ellen, s kérték a következők figyelembe vételét: az intézkedéssel kapcsolatban hiányolták az érdemi szakmai egyeztetést és a koncepció pénzügyi megalapozottságát, megkérdőjelezték értesítésük módját. Kinyilvánították: nem volt az intézményekben gyermeklétszám csökkenés, nyitottak az intézmények ésszerű racionalizálására, nem fogadják el sem ők, sem a szülők és a diákok az előkészítés nélküli átszervezést, s félnek az oktatási színvonal romlásától.

Cseh-Lakos