<<< Vissza

A Börzsönyben jártunk

2006. június 9.

Ásványgyűjtés. Ez a fogalom már jól bevéste magát a Petőfi iskola padjaiban. Mi néhányan a nyolcadikosok közül utoljára indultunk a természet és tanáraink hívószavára, Nagybörzsönybe.

Gondos szervezés és csomagolás után (melegruha, kalapács, véső, zsebámpa, egy kis hideg kaja, MP3-as lejátszó stb.), több érdekes úti cél vár ránk.

A Magas-Börzsöny háborítatlan szépsége, a látványos sziklaformák, védett növények, egészséges levegő és nem utolsósorban a szállás: a Nagybörzsönyi Ifjúsági Tábor. Az időjárás is hozta a formáját, de sajnos a roszszabbikat. Az eső csak esett, de mi nagyon elszántak voltunk. Gondoltuk, amit bevállaltunk, tejesíteni is fogjuk. A Duna-Ipoly Nemzeti Park (hazánk legfiatalabb nemzeti parkja) peremén lévő medencékben a középkorban még nemesfémek érceit bányászták, napjainkra azonban már csak az andezit kőbányászata maradt fenn. Következő úti célunk volt az ipolytarnóci őslenyomatok, ahol megtekintettük hazánk páratlan és egyedülálló őskövületeit. Hegységeinkben több helyen várromok, egykor híres erősségek maradványai várják a kirándulókat. Csoportunk a közeli Drégely várát választotta, amit egykor Szondi serege és vitézei védtek. Igaz kevésbé harciasan, de mi is a várfalara másztunk, hogy megcsodáljuk a gyönyörű hegyvidéki tájat. Ahogy teltek a napok, úgy az időjárás is egyre kegyesebb lett hozzánk, a programjaink szerint elérkezett az ásványgyűjtés ideje is. Az Északi-középhegység változatos ásványkincs vagyona nemcsak az ipar korai kialakulásának feltételeit teremtették meg, hanem az ásványgyűjtők kedvelt időtöltésének helyét is. Nem maradhatott el a szokásos éjszakai túrázás sem. Zseblámpával a kezünkben, mint a világító szentjánosbogarak, úgy leptük el Nagybörzsöny turistaútvonalait. Az esti vadregényes sétát az utolsó éjszakai dumaparti zárta, mert már köztudottan csak akkor jó az ásványgyűjtés, ha marad a végére egy hajnalig tartó nevetés.

Végül elérkezett a hazaindulás napja is. Délelőtt még utoljára a börzsönyi kisvasúton látottakkal "véstük" emlékeinkbe a hegyvidék és az ásványgyűjtő táborok szépségeit.