<<< Vissza

Mindig újítanak
A Boros sikerének titka

2006. január 6.

 
Sikeres évet tudhat maga mögött Pádár Zoltánné, a Boros Sámuel Szakközépiskola és Szakiskola igazgatónője, hiszen augusztus 20-án Trefort Ágoston-díjjal jutalmazták. A díjat az oktatási minisztertől vehette át a Néprajzi Múzeumban.

Évente 15 ember kaphat ilyen kitüntetést, a szakképzésben végzett fejlesztő munkáért adják. Az igazgatónő az Oktatási Minisztérium szakiskolai fejlesztési programjában dolgozik, melynek célja a szakiskolák 11-13. évfolyamán folyó szakképzés tananyagának módszertani megújítása. 2004. október elsejétől dolgozik ebben a programban.

- 38 szakképesítéssel dolgoztunk, és az OM hatáskörébe tartozó szakképesítések szakmai vizsgakövetelményét, központi programját kompetencia alapúra fejlesztettük. Ehhez tanulási, tanítási útmutatókat írtak a tanárok és a szakértők, én irányítottam a munkát. Belföldi és külföldi tanártovábbképzéseket, tanulmányutakat szerveztünk. Ezek kifejezetten szakképesítéshez kapcsolódó továbbképzések voltak. Az iskolák a beindítani kívánt két szakképesítéshez 10-10 millió forint értékű eszközt vásárolhattak. 183 tanárt képeztünk ki, és több mint ezren voltak azok, akik a tananyagokat fejlesztették: a szakiskolai szaktanárok, szakoktatók és a vezető szakértők.

- Minek köszönhető a Közgé jó híre és a diákok különböző területeken elért eredményei?


- Annak, hogy nagyon jó munkatársaim vannak, és sokat dolgozunk együtt mindenféle újításokon. Ez elsősorban tananyagtartalmakat és módszereket érint. Az újításaink 1993-ban kezdődtek el, amikor bekapcsolódtunk az első világbankos programba követőként, aztán PHARE nyertes iskolaként támogatásban részesültünk. Kialakítottuk a 9-12. évfolyam tananyagát, módszereit, utána bekapcsolódtunk a világbanki program második ütemébe, ahol a szakképzési szakasz átalakítása folyt. Ezek központi programok voltak, de mi mindig próbálkoztunk uniós programokkal. Az iskola többször pályázott uniós támogatásra, eddig minden alkalommal nyertünk. Volt egy uniós pályázat, ahol kialakítottuk azt a rendszert, amit ma is alkalmazunk, és ami arra szolgál, hogy a nyolcadikból a kilencedik évfolyamba való átmenetet zök-kenőmentesebbé tegyük, ne veszítsünk el gyerekeket, és dolgozzunk ki olyan módszereket, amelyekkel fel tudjuk mérni azt, hogy honnan kell elindulni ahhoz, hogy jó eredményeket érjünk el velük.

Egy másik uniós programban a vállalkozások alapításával kapcsolatos tananyagokat dolgoztuk ki. Országos versenyeket nyerünk ezzel az új szisztémával, gyakorlattal. Bekapcsolódtunk 2004-ben a Nemzetközi Innovatív Iskolahálózatba, ahol web-alapú tananyagfejlesztés volt az első év feladata. Országos első helyet szerzett a csapatunk. Most próbálkozunk a kompetencia alapú képzés bevezetésével kapcsolatos pályázattal.

A siker leginkább annak köszönhető, hogy a kollégáimmal együtt az a filozófiánk, hogy minden gyerek tehetséges valamiben, nekünk pedig az a dolgunk, hogy megtaláljuk miben, és azon a területen fejlesszük. Ha itt sikereket ér el, az magával hozza a sikert a többi területen is.

M. A.


<<< Vissza