<<< Vissza

Sokszínű vizuális oktatás

2005. szeptember 30.

 
Jubileumhoz érkezett a Szivárvány Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. Ötévesek lettek. Annak idején a meglévő igény kielégítésére a működést a két szomszédos községben indították. Elsősorban a vizuális kultúrával, annak oktatásával, illetve néptáncoktatással foglalkoztak. És foglalkoznak ma is.

Részben a személyi feltételek, valamint az eredmények adták a lehetőséget, hogy bővüljenek.

- Hívtak bennünket, azt mondták, szervezzünk valamilyen oktatást. Ez mindig a vizuális képzéssel, képzőművészetekkel volt összefüggésben - mondja Kálmánné Szabó Erzsébet igazgató. Mára a telephelyek tizenegyre szaporodtak. Az ügyintézés Szentesen történik, a Csongrádi út 2. szám alatt levő Dózsa-házban. A tanulók száma 400 körül van. Ennek mintegy 70 százaléka tanul valamilyen vizuális kultúrát, a fennmaradó rész néptánc-, illetve média- vagy drámaoktatásban vesz részt. A jövőben sem óhajtjuk bővíteni a képzési irányunkat, sőt a képzőművészetekkel, a vizualitással való foglalkozást szeretnénk magasabb szintre emelni - fejti ki érdeklődésünkre az igazgató, majd így folytatja:

- Az iskolában folyó vizuális oktatás színvonalát jól reprezentálta az iskola tanárainak és diákjainak munkája a térfesztiválon. A Szentes múltja és jelene című kiállításon Szentest, illetve a nyolc testvérváros kapcsolatát kilenc nagyméretű tablón mutattuk be. (Itt említi Mihály Eszter tanár és Sprok János igazgatóhelyettes nevét, akik sokat tettek a rendezvény sikeréért.) Tanáraink különböző kézműves alkotásokkal jelentkeztek (szőnyegszövés, papírhajtogatás, Bese Laci bácsi fekete kerámiája). Arra törekedtünk, hogy tematikusan olyan témát mutassunk be, ami illik és kapcsolódik a rendezvényhez. Elsősorban a történelmi hagyományokat próbáltuk megjeleníteni, azon voltunk, hogy az együttműködés, mint európai gondolat, jelenjen meg a bemutatkozásunkban a civil élőfalon is. Tanúi lehettünk annak a megragadó eseménynek, ahol legalább száz gyerek együtt alkotott a paravánok előtt.

A telephelyek iskolákban vannak. Általános és középiskolákban szakképzett tanárok foglalkoznak a diákokkal. Hogyan történnek a felvételek? A szakokat meghirdetik, azokra lehet jelentkezni. A diákok nagy része már korábbról ismerős, ők tovább folytatják tanulmányaikat. Tizenhét részfoglalkozású pedagógus foglalkozik velük.

Az igazgatónő örömmel meséli, hogy testvériskolai kapcsolatot alakítottak ki az apatíni zeneiskolával. Szerbia-Montenegró kormánya a harmadik legjobb zeneiskolának minősítette a vajdasági oktatási intézményt. Magas szakmai színvonalon működik. Meghívásukra október 27-28-29-én 47-en utaznak majd a Vajdaságba. Az utazás költségeit nagyrészt az iskola által elnyert pályázati támogatásból illetve a fenntartó alapítvány hozzájárulásából fedezik.

- A szakmai tapasztalatcserén túl a tanár-diák közötti kapcsolatépítés, a civil szervezetekkel, az ott élő emberekkel való megismerkedés igen lényeges a dologban. Náluk az alapfokú művészeti oktatás most kezd útjára indulni. Magyarországon már '93 óta működhet ez az alternatív iskolafenntartói mozgalom - mondja Kálmánné Szabó Erzsébet igazgató.

(lovas)


<<< Vissza