<<< Vissza

Rosszul végződött a léggömb vadászat - 1957 (2.)

2005. február 25.

 
Amint elérkezett a nagy nap, már kora reggeltől óriási tömeg hömpölygött a repülőtérre. Buszok szállították a város száz kilométeres körzetéből a MÁV utazási kedvezménnyel érkezőket. Vitorlázó bemutató műsorát a szentesi pilóták adták. A motoros repülők Budapestről, az ejtőernyősök Szolnokról a MALÉV Li-2-ével érkeztek. A három Fecskével Gyulai Andor rep. százados, berepülő pilóta, Pálóczi Ferenc, a budaörsi repülőtér parancsnoka és Tóth József, MALÉV pilóta, a későbbi motoros műrepülő világbajnok mutatta be legjobb tudását egyéni és kötelék műrepülésben. A szegedi modellezők produkciója is ámulatba ejtette a nézőket.

Baj a léggömb vadászattal kezdődött. Az egyik emelkedő piros lufit Tóth József elszalasztotta. A köröző gépek sorrendjében Pálóczi Ferenc következett, de Gyulai Andor egy alsó-hátsó helyzetből emelkedő, szűkített fordulóval elébe vágott. A szabálytalanul megelőzött, a Pálóczi vezette Fecske valósággal ledarálta Gyulai gépének farok részét és az 100-150 méter magasságból, akár egy kődarab zuhant a földre. Azt a zuhanást nem lehetett túlélni. A ballon vadászatnak szigorú szabályai vannak. Aki megszegte, az - valamennyiőnk sajnálatára - az életével fizetett, de kevésen múlott, hogy Pálóczi Ferenc is nem esett áldozatául. Ugrani kellett, csakhogy nagyon alacsonyra került a sérült gép. A Fecske szárnyára kilépve már nyitotta is az ejtőernyőt, de az még így is csak közvetlenül a talaj fölött lobbant ki teljesen. A vétlen pilóta legalább megmenekült, de gépe a lődomb tövébe csapódott és megsemmisült.
A tragédia megrázott mindenkit, de az élet könyörtelenül halad végtelen útján. A hónap közepétől az algyőiekkel közös teljesítmény- tábor kezdődött Szentesen. Szinte mindenki 50-100 km-es távot és 1500-2000 méter fölötti magasságot repült.

Haas György repülőtér parancsnok a jól végzett munka érzésével kérhette áthelyezését Nyíregyházára. Szentesen mindenkit váratlanul ért ez az októberi bejelentése. November elején már megtörtént a parancsnoki munkakör átadása. Az új vezető a szolnoki repülőklubból érkezett. A jegyzőkönyv átvételi oldalát Batta Sándor írta alá. Az ő szentesi pályájával a következő fejezetben ismerkedhetünk meg.

Pusztai János


<<< Vissza