<<< Vissza

A hangsúly az egyéni fejlesztésen van
Akikhez más út vezet

2004. december 3.

 
A Rigó Alajos Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthont 1994 januárjában adták át. Több helyről kerültek ide a gyermekek és a felnőttek. Elsőként az akkor még diákotthonnak nevezett részt vette át a megyei irányítású leánynevelő otthon. Februárban költözött be a, korábban kisegítő iskolának nevezett intézményegység, majd nyáron, a Csongrádon megszüntetett fiú nevelőotthonból átkerültek az állami gondozottak. Innentől kezdve koedukálttá vált a nevelőotthon utódjaként működő diákotthoni rész. A szegvári nevelőotthon felszámolásával kaptak ép értelmű állami gondozott gyerekeket is, így koedukált és integrált nevelés indult a diákotthonban. A csongrádi intézménynél csökkent a létszám, így az 1994 óta gazdaságilag csak részben önálló intézménynek a szakmai önállósága is megszűnt, tagintézménnyé vált. A csongrádi iskolában 1-8. osztályig összevont osztályok működnek, és egy többségi óvodai csoporthelyet bérelnek a bökényi városrészben. Itt enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyerekek fejlesztő felkészítése történik.

A szentesi iskolába - ahol sajátos nevelési igényű tanulók nevelése-oktatása folyik -1-8. osztályig 135 tanuló, a speciális szakiskolákba pedig 59 tanuló jár. A csongrádi iskolában összevont osztályokban 40 tanuló van, az óvodában pedig 8 fős vegyes csoport működik. A gyermekotthonban 72 gyermekvédelmi gondoskodásba vett gyermek és fiatal felnőtt él.

- Hogyan kerülnek az iskolába a gyerekek? - kérdeztem dr. Demeter Attilánét, az iskola igazgatónőjét.

- Ide csak a Megyei Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye és javaslata alapján kerülhetnek a gyerekek. Ettől a Szegeden működő bizottságtól vizsgálati időpontot kérhet az adott intézmény, amely a problémát észleli, a szülő vagy a nevelési tanácsadó. Hoznak egy javaslatot, amelyben ki is jelölik az intézményt, ahová javasolják a gyermeket, ezt a vizsgálatot követően jön a szülő hozzánk a gyermekével.

A Rigó Alajos Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon nemcsak az összetettsége miatt más, mint a város többi közoktatási intézménye. Az általános iskola más módszerekkel, más tematikával dolgozik. Az idekerülő gyerekek sajátos nevelési igényűek, és enyhén értelmi fogyatékosak, akiknek a tanulása akadályozott. Hozzájuk egészen más út vezet, hogy bizonyos tananyagot elsajátítsanak. Az intézménynek is a Nemzeti Alaptanterv a fő alapdokumentuma, de ezt kiegészíti egy szakmai területre vonatkozó irányelv, ami azokat az eltéréseket foglalja magában, amelyek miatt itt a NAT egy szintje teljesíthető.

Az iskolában a tanulócsoportok kisebb létszámúak, mint a többségi általános iskolákban, mert itt a hangsúly az egyéni fejlesztésen van. Azokat a készségeket és képességeket próbálják fejleszteni, amelyekkel a gyerekek a taníthatóság állapotába kerülhetnek, erősítve a nem sérült funkciókat és korrigálva a sérülteket. Ehhez - a módszereken kívül - kiváló szakemberek állnak rendelkezésükre: a hatékonyságot fokozzák a két logopédus, és egy fejlesztő pedagógus. Művészeti iskola is működik az intézményben, ahol tánccal, énekkel, manuális készségfejlesztési lehetőségekkel is gazdagítják a gyerekeket.

Majzik Andrea


<<< Vissza