<<< Vissza |
A hangsúly az egyéni fejlesztésen van |
2004. december 3. |
A
Rigó Alajos Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthont
1994 januárjában adták át. Több helyről kerültek ide a gyermekek és a felnőttek.
Elsőként az akkor még diákotthonnak nevezett részt vette át a megyei irányítású
leánynevelő otthon. Februárban költözött be a, korábban kisegítő iskolának
nevezett intézményegység, majd nyáron, a Csongrádon megszüntetett fiú nevelőotthonból
átkerültek az állami gondozottak. Innentől kezdve koedukálttá vált a nevelőotthon
utódjaként működő diákotthoni rész. A szegvári nevelőotthon felszámolásával
kaptak ép értelmű állami gondozott gyerekeket is, így koedukált és integrált
nevelés indult a diákotthonban. A csongrádi intézménynél csökkent a létszám,
így az 1994 óta gazdaságilag csak részben önálló intézménynek a szakmai
önállósága is megszűnt, tagintézménnyé vált. A csongrádi iskolában 1-8.
osztályig összevont osztályok működnek, és egy többségi óvodai csoporthelyet
bérelnek a bökényi városrészben. Itt enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos
gyerekek fejlesztő felkészítése történik. A szentesi iskolába - ahol sajátos nevelési igényű tanulók nevelése-oktatása folyik -1-8. osztályig 135 tanuló, a speciális szakiskolákba pedig 59 tanuló jár. A csongrádi iskolában összevont osztályokban 40 tanuló van, az óvodában pedig 8 fős vegyes csoport működik. A gyermekotthonban 72 gyermekvédelmi gondoskodásba vett gyermek és fiatal felnőtt él. - Hogyan kerülnek az iskolába a gyerekek? - kérdeztem dr. Demeter Attilánét, az iskola igazgatónőjét. - Ide csak a Megyei Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság szakvéleménye és javaslata alapján kerülhetnek a gyerekek. Ettől a Szegeden működő bizottságtól vizsgálati időpontot kérhet az adott intézmény, amely a problémát észleli, a szülő vagy a nevelési tanácsadó. Hoznak egy javaslatot, amelyben ki is jelölik az intézményt, ahová javasolják a gyermeket, ezt a vizsgálatot követően jön a szülő hozzánk a gyermekével. A Rigó Alajos Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Diákotthon és Gyermekotthon nemcsak az összetettsége miatt más, mint a város többi közoktatási intézménye. Az általános iskola más módszerekkel, más tematikával dolgozik. Az idekerülő gyerekek sajátos nevelési igényűek, és enyhén értelmi fogyatékosak, akiknek a tanulása akadályozott. Hozzájuk egészen más út vezet, hogy bizonyos tananyagot elsajátítsanak. Az intézménynek is a Nemzeti Alaptanterv a fő alapdokumentuma, de ezt kiegészíti egy szakmai területre vonatkozó irányelv, ami azokat az eltéréseket foglalja magában, amelyek miatt itt a NAT egy szintje teljesíthető. Az iskolában a tanulócsoportok kisebb létszámúak, mint a többségi általános iskolákban, mert itt a hangsúly az egyéni fejlesztésen van. Azokat a készségeket és képességeket próbálják fejleszteni, amelyekkel a gyerekek a taníthatóság állapotába kerülhetnek, erősítve a nem sérült funkciókat és korrigálva a sérülteket. Ehhez - a módszereken kívül - kiváló szakemberek állnak rendelkezésükre: a hatékonyságot fokozzák a két logopédus, és egy fejlesztő pedagógus. Művészeti iskola is működik az intézményben, ahol tánccal, énekkel, manuális készségfejlesztési lehetőségekkel is gazdagítják a gyerekeket. Majzik Andrea |