<<< Vissza

Bodonyi Sándor (1760-1762)
XVIII. századi szentesi plébánosok (II.)

2004. december 3.

 

Képünkön: Az 1761. évi egyházlátogatás jegyzőkönyvének eleje

1760 májusában az első plébános, Pruszkay Sámuel Vácra költözött. Ezek után mintegy négy hónapig Sebok Balthazár ferencrendi szerzetes, plébániai kormányzó látta el a szentesi katolikusok lelki gondozását.

Az új plébános, nemes Bodonyi Sándor 1760. szeptember 13-án kapta meg kinevezését, és egy héten belül el is foglalta állomáshelyét. Bodonyi a Nógrád megyei Tereskéhez tartozó Berki pusztán (ma Pusztaberki) született 1734 körül, teológiai tanulmányait Nagykárolyban és Vácott végezte el. Szinte napra pontosan kétévnyi plébánosság után - valószínűleg 1762. szeptember 28-án - költözött el városunkból. Később romhányi esperes-plébános, 1768-tól váci kanonok, majd nagyprépost, segédpüspök, és a megyéspüspök helynöke is volt. 1811-ben, 77 éves korában hunyt el Vácott; végrendeletében is megemlékezett egykori szentesi plébániájáról.

Rövid lelkipásztorkodása alatt, 1761. június 25-én és 26-án gróf Eszterházy Károly váci püspök ellátogatott Szentesre, kiszolgáltatta a bérmálás szentségét és úgynevezett egyházlátogatást (Visitatio Canonica) végzett. A Bodonyi idejére jellemző állapotokat e látogatás jegyzőkönyve alapján idézhetjük fel.

A templomban még készülőben volt a Xavéri Szent Ferencről nevezett mellékoltár, melynek terve még Pruszkayhoz fűződött. Az Oltáriszentséget az előírások szerint őrizték, de anyagiak hiányában az örökmécs csak néha égett. A szertartásokhoz szükséges ruhák és tárgyak mind megvoltak; külön említést érdemel a hatváltozatos, tremolós orgona és a három harang. A két temető keresztjei mellett ekkor említették meg először a tiszai átjáróban (értsd: a Vámháznál) felállított Nepomuki Szent János-szobrot.

A vasárnapi misét 9 órakor kezdték, és vagy előtte, vagy utána volt a szentbeszéd és a katekézis, azaz felnőtteknek szóló hitelemzés. Ünnepnapokon délután 2-3 óra körül litániát végeztek.

A vályogtéglából épített plébániaházban a plébános részére két szoba és egy háló, a cselédek számára egy nagyobb és egy kisebb szoba, valamint egy konyha volt. A gazdasági épületek közül a boltozatos pincét és egy istállót említettek meg.

A templom fenntartásához szükséges anyagiak különféle úton-módon folytak be. Például a halott kiharangozásáért harangonként és versenként 2-2 garast kapott a templom. A templom körüli temetőben egy sírhely még mindig 3 forintba került; alkalmanként egy-egy adomány is befolyt a templompénztárba. A plébános, minként elődje, évi 200 forint fizetést kapott, és volt javadalmi földje is. Maguk a hívek évente és családonként 50 dénárt és egy mérő gabonát adtak a plébánosnak. A keresztelés, az esketés és a temetés alkalmával is kellett fizetni: ez természetesen nem a szertartás, még kevésbé az isteni kegyelem ára volt, hanem alkalmi hozzájárulás az egyházközség fenntartásához.

Az iskolamester változatlanul Faragó János volt, harangozóként pedig Zsigárcsik Istvánt említik, akinek szintén fizetés járt. Az épületek állagáért Bíró György templomatya felelt, az adót Aradi János szedte, a plébános gabonáját Bíró János fuvarozta a malomba. A betelepített katolikusok meglehetősen szabadszájúak voltak, ezért megbíztak egy Rácz János nevű embert, hogy kutassa fel és vigye a plébános elé azokat, akik trágárul beszéltek, hogy némi javító célú büntetésben rézesüljenek. Horváth János a kántortanító és a harangozó gabonáját szállította őrletni. Ők öten külön anyagi juttatásban ugyan nem részesültek, de mentesültek a vármegyei és uradalmi adók és robotok teljesítése alól.

A reformátusok számát a jegyzőkönyvben 8000 főre becsülték (valójában négyezren lehettek), lelkipásztoraik pedig Gál István és Debreceni György voltak. Gál Istvánról leírták, hogy tanulmányait Debrecenben és Belgiumban végezte, és a városban 15 évet szolgált. A református és katolikus lakosság nem igazán templomjáró, és valamennyien magyarok (az anyakönyvekben viszont fel-feltűnnek helybeli katolikus cigányok is). A két nagy felekezet mellett megemlítették még, hogy mintegy húsz evangélikus személy, és három görög(keleti vallású) házaspár él a városban.

A látogató püspök többek közt előírta, hogy ezentúl délben, litánia előtt legyen a prédikáció, az (1760. április 7-i tűzben megsérült) iskolaházat hozza rendbe a város, és az örökmécs folyamatosan égjen.

Bodonyi Sándor távozása után 1762 szeptemberétől 1763 májusáig Horváth Edwárd ferencrendi szerzetes kormányozta az egyházközséget. Edwárd atya 1761-től kezdve többször tartózkodott városunkban, és talán vele kezdődött a helyi katolikusok kötődése a máriaradnai ferences búcsújáróhelyhez is.

Nagy Árpád


<<< Vissza