<<< Vissza

Nővérével indult Santiagoba

2004. szeptember 3.

Képünkön: Portomarin főterén a San Juan-templomnál.

Nővérével indult Santiago de Compostelába július 14-én Gergely Szilveszterné, hogy összesen 400 kilométert tegyen meg és gyalogos zarándokként érjen Szent Jakab sírjához, mert a kultuszhelynek világszerte különleges erőt tulajdonítanak. Indulásuk előtt lapunknak elmondta: 1945 telén, ekkor még kétéves kislányként járta be gyalog szüleivel és az őt most is elkísérő, akkor hétéves nővérével fél Magyarországot, mert keresték a háború viszontagságai miatt szétszóródott család többi tagját. A családjuk azóta elhunyt tagjai emlékére tették meg a spanyolországi zarándokutat. A tervüknek megfelelően Jakab napján érkeztek meg Santiago de Compostelába. Visszaérkezésük után elmesélte, hogy szerda reggel hat órakor indultak el Győrben tartották utolsó magyarországi bázisukat. Másnap Pozsony volt a célállomás, ahonnét repülővel értek Barcelonába.

- Tartottunk ettől a nagyvárostól. Többszintes pályaudvarára este tízkor értünk a repülőtérről, és hömpölygő emberáradat fogadott bennünket. Apró csodának tartottam, hogy metróval könnyedén, átszállás nélkül tudtunk a vasútállomásra eljutni. Fél óra múlva már indulnunk is kellett tovább Pamplónába, tehát nagyon feszülten éltük meg ezeket a perceket. Úgy gondolom egész utunkon azok a pici odafigyelések könnyítették meg a dolgunkat. Hajnalban értek Pamplónába, ahol füzetecskét kellett váltaniuk. Ennek birtokában kaphattak a zarándokszálláson elhelyezést olcsóbban, ami 3-5 eurót jelentett alkalmanként. Zsóka elmesélte, hogy a vonaton szundikálós éjszakát követően első napon 30 kilométert tettek meg a végig sárga nyilakkal jelzett útból. Obanosig jutottak, ahol a harminc férőhelyes szálláson könnyedén kaptak helyet, hiszen nem minden vándor teszi meg első lépéstől a távot. Gergely Szilveszterné nővérével az út egy részét busszal, 400 kilométert gyalog járta be.
Az asszony elmondta csak a legszükségesebb felszerelést vitték magukkal: három váltás ruhát, fehérneműt, sátrat és hálózsákot. A legnehezebb szakasznak az emelkedők bizonyultak, ilyenkor lassabban jutottak előre.

- Találkoztunk olasz, argentin, brazil, japán, német vándorokkal mindenki zsákján vagy botján apró pogácsát rejtő batyuval, amit nemzetük színeivel kötöttek át. Ekkor értékeltem, és értettem meg azt a gesztust, mikor a fiam barátnője induláskor pöttyös tarisznyácskát kötött nemzetiszínű szalaggal a hátizsákunkra.

Sarriától Santiágóig az utolsó 110,5 kilométert gyalogosan tették meg. Zsóka említette, hogy Pomferedától már ingyenes a szállás, ám ezen a szakaszon már a vándor is rengeteg. Így megeshet az emberrel, hogy napi 20-30 ezer méter megtétele után a harmadik zarándoktanyán is azt kapja, hogy foglalt minden ágy és a földön sincs hely. Ilyenkor gyakran keresni kellett a negyedik szálláshelyet.

- Magyarokkal találkoztak, kiderült ők miért vannak ott?

- Találkoztunk, de erről nem beszél senki. Mindenkinek megvan a maga oka. Ott vagyunk, egy ideig együtt haladunk ki-ki a maga tempójában. Elhagyjuk egymást és lehet, hogy soha többé nem találkoztunk, de a végcélunk ugyanaz. Kicsit úgy, mint az életben. Utolsó szállásunk az Öröm hegye mellett épített, több ezer ember elszállásolására alkalmas barakkrendszer volt, ahol az egész útra jellemző módon a lerakott és otthagyott csomagokhoz soha nem nyúlt senki. Azt hiszem aki itt megfordul rájön, hogy milyen fontos tud lenni egy pohár víz, és a hajlék.

Útközben az asszony váltott sms-t a családjával, akik mindig úgy köszöntek el: vigyázz magadra. Vigyázok, de mi baj lehetne - rezegte a telefon a választ Spanyolországból. Mindig Édesanyám jutott eszembe, aki az ötvenes évek közepén hónapokig hurcolt orvostól orvosig, kórházból kórházba, mert belázasodtam és a láz nem akart csillapodni. Nos mindig ő mondta: hinni kell. Én hittem, és a mai napig hiszek az emberekben, mesélte az asszony.