<<< Vissza

Az első veszteséges év után

2004. május 28.

 
Rossz évet zárt a Hungerit Rt. Végig kellett gondolni az előttük álló lehetőségeket, mondja Magyar József elnök-vezérigazgató. Elsősorban azért, hogy az idén másképp rendezzék dolgaikat, és ne ismétlődjön meg a tavalyi év.

Amit végül könnyen felejthető esztendőnek tudnak be. Nem ok nélkül, hiszen a cég életében ez volt az első veszteséges év. Magyar József két fő okra vezeti vissza az egészet. Egyik: Magyarországon a vízi szárnyasokból, libából és kacsából túltermelés jött létre. Erre a piac úgy reagált, hogy az árakat lenyomta. A Hungerit Rt. nem tudta azokat tartani, annyira sem, hogy a jövedelmezőséget legalább nullára lefedte volna. A cég első embere szerint a termelők ebből nagyon keveset éreztek meg. Megpróbálták ugyan az árakat csökkenteni, de nem tudtak közös nevezőre jutni a partnerekkel. Az igazság az, hogy az rt. vezetői nem akarták nagyon feszíteni a húrt, s a veszteséget lenyelték. Mindez a partnerek megtartása érdekében történt, Magyar József bízik abban, hogy ezt nem fogják elfelejteni, s egy-két év múlva a részvénytársaság is visszakap valamit az egészből. Mint mondja, ha tartósan csak az egyik fél kap mindig, akkor azok a partneri kapcsolatok nagyon rövidek.

A másik fő ok? Kérdésünkre válaszolva Magyar úr így folytatja: problémát jelentett az is, hogy Németországban egy új kacsavágó üzem kezdett el teljes kapacitással dolgozni. Kettő van belőlük, s az új és a régi elkezdtek egymással versengeni. A piacért. Az árakat lenyomták. Talán mondani sem kell, hogy a kettőjük versengésének a Hungerit Rt. itta a levét. Az elnök-vezérigazgató a reményét fejezte ki, hogy ennek vége van, mivel az egyik nagy kacsás német cég felszámolás alá került.

Terméktanácsi szinten elhatározták: idén darabszámban közel 5 millió kacsával és 3 millió libával kevesebbet vágnak, fontos, hogy a tavalyi készletek elfogyjanak, s pici hiányt kreálva a piacon, az árakat visszatornásszák úgy, hogy a termékeket nyereséggel lehessen értékesíteni.

Mindamellett a forint mozgása, gyengülése is veszteséget okozott a cégnek. Ezzel talán el is jutottunk az idei esztendő indításának problémájához. Az elnök-vezérigazgató kijelenti: valamilyen formában mindenki tartott az uniós csatlakozástól. A magyarok éppúgy, mint a külföldi kereskedők.

- Ők sem látták tisztán a lehetőségeket - folytatja a témát az elnök-vezérigazgató. - Azt mondták, majd május 1-je után kötünk szerződést. Hogy eltűntek a határok, a kiszállítás zavartalanabb, az osztrák vámos nem küldi vissza puszta szórakozásból az árut, mint eddig, ezek a dolgok másképp hatnak ránk. Három hét telt el a csatlakozás óta, egyre jobban belerázódunk a folyamatba, és amennyi hátránya, annyi előnye is lesz az egésznek. Azt mondják, a baromfiágazat egyik vesztese lesz a csatlakozásnak, bízunk benne, hogy Szentes, a régi hagyományokra való tekintettel túl fogja élni, és ha kisebb volumennel is, egy kis profil-átalakítással biztos beszállító lehet az unióban. Mi szeretnénk ebben a folyamatban benne maradni, ezért sok mindent meg kell tennünk.
- Éspedig?
- Eddigi beruházásaink évek óta célirányosan úgy készülnek, hogy az európai uniós csatlakozás után zavartalan legyen a termelés és az értékesítés. Ezt elsősorban a különböző auditálások után tudjuk lemérni. Eddigi és új vevőink újra és újra megnézik a céget, jó néhány ilyen gazdálkodási vizsgálaton átestünk. Azt tapasztaljuk, hogy különösebb higiéniai és technológiai probléma nincs a cégen belül. Azon dolgozunk, hogy a HCCP és az ISO megszerzése mellett továbblépjünk, hogy a német piac követelményeinek is megfeleljünk.
- Milyen beruházásokat terveznek az idén?
- A Sapard-programban nyertünk különböző pályázatokat. Ezek a bejáratnál hatalmas táblákon olvashatók. Előbb azonban önerőből el kell készülnie a beruházásnak, majd 60-70 napra a nyertes pályázat egy részét, maximum 40 százalékát támogatásként visszakapjuk. Elsősorban csomagolóanyag, csomagológépek, mérőberendezések cseréje szerepel a programban. Mellette még az udvar egy részének lefedése, hogy a dolgozók az öltözőből zárt helyen tudjanak a csarnokokhoz eljutni. Mindezek várhatóan júliusban elkészülnek.
- Várható, hogy új termékekkel jelennek meg a piacon?
- A Foodapest novemberi rendezvényére készülünk, a kollégák szeretnének új termékkel, termékekkel megjelenni. Ezen dolgozunk.

Lovas József


<<< Vissza