<<< Vissza

Minőségi díj a Kontavillnek

2003. március 14.

 
A Nemzeti Minőségi Díjat Horn Gyula miniszterelnök alapította '96-ban. A kiemelkedő eredmények állami szintű elismerés alapját az európai üzleti kiválósági modell képezi, melyet az Európai Minőségügyi Szervezet alapítványa hozott létre. Tehát nem egy termékdíjról van szó, hanem a cég működésére vonatkozó értékelő modellről.

S hogy miért beszélünk minderről? A Legrand Kontavill Részvénytársaság a napokban részesült eme kitüntető elismerésben. A díjat Medgyessy Péter miniszterelnöktől Horváth István vezérigazgató vehette át Budapesten. Mint megtudtuk, egy üzleti modell alapján pályáztak és értékeltek a résztvevők. A cég első embere így vall az elismerésről:

- A modellnek igazából kilenc területe van, öt tényezőt mint adottságot, és négy területet mint eredményt vizsgál. Az úgynevezett üzleti kiválósági modell vizsgálja, hogy a vezetés milyen módon fogja össze a céget, hogyan alakítja ki stratégiáját, politikáját, hogyan vizsgálja a környezetet és hogyan adaptálja, aktivizálja a működési stratégiai és politikai vonalakat, valamint hogyan közvetíti azt tovább a munkatársak felé. A következő blokk a dolgozók menedzselését vizsgálja - mondja a vezérigazgató, majd még hozzáteszi:

- Vizsgálat tárgyát képezi az, hogyan próbálja a cég működésének minden eresztékébe, felületébe bevinni stratégiáját, a cégpolitikát, hogy az ottani működés tudatos legyen és a fő célt szolgálja. Fontos fejezet a partnerkapcsolatok és erőforrások menedzselése: ebbe tartozik a kereskedelmi partnerek, tehát a beszállítók és a vevők, valamint a műszaki együttműködők körében kialakított kapcsolattartás. Mennyire tudatosan tervezi az erőforrások felhasználását. Az ötödik blokk a belső folyamatokat vizsgálja, azok tervezettségét, ésszerűségét, hatékonyságát, és egymással való összhangját.

- A táblázatot látva négy kérdés maradt a sorban.

- A következő négy blokkban vizsgálják az eredményeket, azt, hogy a dolgozóknak mi a véleménye a cég működésével kapcsolatban, mennyire elégedettek, mennyire ismerik, mennyire azonosulnak vele. A vevőkkel kapcsolatosan hasonló kérdésekre kérnek választ. Többek között arra, hogy mennyire elégedettek a szolgáltatással, a velük szembeni viselkedéssel, kapcsolatrendszerrel. Aztán vizsgálják a cég elismertségét, karitatív, valamint képzési-oktatási tevékenységét. Nagyon fontosak a kulcsteljesítményi mutatók.

- A tényeket pályázatban kellett felvázolni...

- Igen, ötven oldalon grafikonokkal, szöveggel mutattuk be, hogyan teljesíti a cég ezeket az elvárásokat - veszi át a szót Tóth Attila minőségügyi mérnök. - A pályázatot minden évben kiírják, van értékelő, úgynevezett díjbizottság, a totális minőségmenedzsment területén a modellben már sikereket elért cégek szakértői, illetve az európai értékelő. A pályázatokat átnézik, s ha megfelelőnek találták, bekerül az úgynevezett helyszíni szemlés körbe. Egy napot töltöttek nálunk, december 16-án, öten sorra vették az egyes területeket, interjúkat csináltak vezetőkkel, dolgozókkal, spontán módon szétnéztek az üzemekben, meggyőződtek arról, hogy amit a cég leírt, megfelel a valóságnak.

- Mindez azt eredményezi, hogy a termelők középvállalati kategóriában a Legrand Kontavill Rt. pályázata a legjobb, és megüti azt a szintet, amelyre a Nemzeti Minőségi Díjat oda lehet adni.

- A végső jóváhagyást, előterjesztés után a mindenkori miniszterelnök teszi meg. Külön elismerés számunkra, hogy első alkalommal pályáztunk, s nyertünk is. Az eddigi történések azt mutatják, hogy a cégek általában a 3-4. pályázat után jutottak el oda, hogy díjat kapjanak - mondja a vezérigazgató.

- Hogyan ment végbe a ceremónia?

- A díjátadásnál felolvasták cégünk nacionáléját, történetét, tevékenységét. Kifejezésre juttatták, hogy a Kontavill Rt. folyamatos eredményeket produkál, s '92 óta van a Legrand-csoportban. Ez idő alatt számtalan díjat nyertünk, közel tizenhat magyar vásári díj, köztük magyar termék nagydíjak bizonyítják eredményességünket.

Mint megtudtuk, idén a nagyvállalati kategóriában nem adtak ki díjat. A kisvállalati és a középvállalat kategóriában összesen három cég érdemelte ki a minőségi díjat. S miként Horváth István fogalmazott, az elismerés a részvénytársaság mind az összes 480 dolgozójának szól. Az ő érdemük is, akik 1300 féle különböző cikket gyártanak, hozzá a Legrand vállalatcsoport tagjaként közel 3600 terméket forgalmaznak.

Lovas József


<<< Vissza